• Äldre 19 Nov 04:42
    416979 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416979

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • 363
    Äldre 19 Jan 19:45
    Kjell Präst skrev 2011-01-19 19:38:35 följande:
    Jag var inne och kikade i tråden, men samtalsklimatet var sådant att jag suckade och bestämde mig för att inte ens FÖRSÖKA förklara...
    Men visst måste inte en en vigsel innehålla även en gudstjänst eller är jag helt ute och cyklar.
     Utan det är mer själva den formella texten i tager du..som måste följas.
    Eller är det så att man måste ha en gudstjänt+ ett visst antal psalmer för att det ska bli giltigt eller har brudparet och prästen/pastorn möjlighet att själva utforma vigseln?
    Skiljer det sej isf mellan de olika kyrkorna?
    Mvh/363
  • Aniara­4
    Äldre 19 Jan 20:18
    363 skrev 2011-01-19 19:45:13 följande:
    Men visst måste inte en en vigsel innehålla även en gudstjänst eller är jag helt ute och cyklar.
     Utan det är mer själva den formella texten i tager du..som måste följas.
    Eller är det så att man måste ha en gudstjänt+ ett visst antal psalmer för att det ska bli giltigt eller har brudparet och prästen/pastorn möjlighet att själva utforma vigseln?
    Skiljer det sej isf mellan de olika kyrkorna?
    Mvh/363
    Vigseln ÄR en gudstjänst, med en viss ordning som måste följas.
  • Äldre 19 Jan 20:19
    363 skrev 2011-01-19 19:45:13 följande:
    Men visst måste inte en en vigsel innehålla även en gudstjänst eller är jag helt ute och cyklar.
     Utan det är mer själva den formella texten i tager du..som måste följas.
    Eller är det så att man måste ha en gudstjänt+ ett visst antal psalmer för att det ska bli giltigt eller har brudparet och prästen/pastorn möjlighet att själva utforma vigseln?
    Skiljer det sej isf mellan de olika kyrkorna?
    Mvh/363
    En kyrklig vigsel är en gudstjänst, med ett ritual som ska följas. Bland annat ingår två psalmer, bibelläsning och böner.
  • Jeez
    Äldre 20 Jan 00:12
    363 skrev 2011-01-19 19:45:13 följande:
    Men visst måste inte en en vigsel innehålla även en gudstjänst eller är jag helt ute och cyklar.
     Utan det är mer själva den formella texten i tager du..som måste följas.
    Eller är det så att man måste ha en gudstjänt+ ett visst antal psalmer för att det ska bli giltigt eller har brudparet och prästen/pastorn möjlighet att själva utforma vigseln?
    Skiljer det sej isf mellan de olika kyrkorna?
    Mvh/363
    En präst har endast vigselrätt (juridisk) om han eller hon följer sin kyrkas vigselordning, den ser lite olika ut från safund till samfund. Men det betyder att en präst inte kan förräta en borgerlig vigsel. En svenskkyrklig präst kan inte heller förrätta en vigsel i någon annan kyrkas ordning och vice versa.

    Och en vigsel i svenska kyrkans ordning är som Kjell beskriver: en gudstjänst. Liksom i alla andra kristna samfund. Det är liksom poängen med att överhuvudtaget ha vigslar -kyrkligt sett: att man tror att Gud välsignar två människor som lovar varandra trohet för resten av sina liv.
  • Sebast­iána
    Äldre 20 Jan 08:19
    363 skrev 2011-01-19 19:45:13 följande:
    Men visst måste inte en en vigsel innehålla även en gudstjänst eller är jag helt ute och cyklar.
     Utan det är mer själva den formella texten i tager du..som måste följas.
    Eller är det så att man måste ha en gudstjänt+ ett visst antal psalmer för att det ska bli giltigt eller har brudparet och prästen/pastorn möjlighet att själva utforma vigseln?
    Skiljer det sej isf mellan de olika kyrkorna?
    Mvh/363
    En vigsel behöver inte innehålla en gudstjänst i och för sig. Man kan ju också gifta sig borgerligt. MEN en kyrklig vigsel är en gudstjänst.
  • 363
    Äldre 20 Jan 09:04
    Jeez skrev 2011-01-20 00:12:42 följande:
    En präst har endast vigselrätt (juridisk) om han eller hon följer sin kyrkas vigselordning, den ser lite olika ut från safund till samfund. Men det betyder att en präst inte kan förräta en borgerlig vigsel. En svenskkyrklig präst kan inte heller förrätta en vigsel i någon annan kyrkas ordning och vice versa.

    Och en vigsel i svenska kyrkans ordning är som Kjell beskriver: en gudstjänst. Liksom i alla andra kristna samfund. Det är liksom poängen med att överhuvudtaget ha vigslar -kyrkligt sett: att man tror att Gud välsignar två människor som lovar varandra trohet för resten av sina liv.
    Tack blev lite konfunderad då sambon sa att man kan välja bort just bibelläsningen och psalmerna och bara ha just texten "tager du.." . Det blir ju ändå en kristen vigsel och ett löfte inför gud men visste inte att det var krav på exempelvis psalmer och bibelläsning.
    Tack för förklaringen.:)
  • 363
    Äldre 20 Jan 09:07
    Kjell Präst skrev 2011-01-19 20:19:49 följande:
    En kyrklig vigsel är en gudstjänst, med ett ritual som ska följas. Bland annat ingår två psalmer, bibelläsning och böner.
    Förlåt gudtjänst kanske var fel ord visste inte att 2 psalmer, bibelläsning och böner var ett krav för att få giftemålet juridiskt bindande. Trodde det var mer fritt att komma överens om med pastor/prästen men tack för rättningen.
  • Tittsk­i
    Äldre 20 Jan 09:18

    Vi ska gifta oss den 4/6 på High Caparral då det är Bike Meet där då.

    Jag undrar ett par saker bara.

    Får man välja egen ingångs musik och musik man går ut till?

    Sen läste jag att man måste ha minst två psalmer, men ok 2 låtar men måste de va just psalmer? 

    Vi vill inte ha någon lång vigsel, vi vill ha den så enkel och kort som möjligt, vad måste så att säga va med i en vigsel och hur långtid tar de ca? 

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Jan 10:11
    Tittski skrev 2011-01-20 09:18:51 följande:
    Vi ska gifta oss den 4/6 på High Caparral då det är Bike Meet där då.

    Jag undrar ett par saker bara.

    Får man välja egen ingångs musik och musik man går ut till?

    Sen läste jag att man måste ha minst två psalmer, men ok 2 låtar men måste de va just psalmer? 

    Vi vill inte ha någon lång vigsel, vi vill ha den så enkel och kort som möjligt, vad måste så att säga va med i en vigsel och hur långtid tar de ca? 
    Om ni gifter er kyrkligt (alltså om en präst förrättar vigseln) måste ni ha två psalmer - inte låtar vilka som helst. Däremot kan man ju korta ner psalmerna och bara sjunga en eller två verser av varje.
  • MrsT20­11
    Äldre 20 Jan 10:33
    Tittski skrev 2011-01-20 09:18:51 följande:
    Vi ska gifta oss den 4/6 på High Caparral då det är Bike Meet där då.

    Jag undrar ett par saker bara.

    Får man välja egen ingångs musik och musik man går ut till?

    Sen läste jag att man måste ha minst två psalmer, men ok 2 låtar men måste de va just psalmer? 

    Vi vill inte ha någon lång vigsel, vi vill ha den så enkel och kort som möjligt, vad måste så att säga va med i en vigsel och hur långtid tar de ca? 
    Med tanke på era önskemål hade väl en borgerlig vigsel varit perfekt? Då blir vigselakten enkel och kort, finns en version som tar två minuter, och den långa versionen tar tio minuter! =) Ni kan helt fritt välja plats, låtar etc. High Chaparral kanske till och med kan fixa borgerlig vigselförrättare? Kolla med deras turistinformation!

    Enda platsen ni inte kan välja i så fall är en kyrka, frågan är om detta är viktigt för er? Om ni gifter er i en kyrka kan församlingen säga nej till inspelad in- och utgångsmusik, samt bedöma vissa låtar som olämpliga. Dessutom är det flera obligatoriska moment i en kyrklig vigsel (eftersom det är en gudstjänst), se bl.a. Kjell Prästs inlägg ovan.
Svar på tråden Fråga prästerna 14