• Äldre 19 Nov 04:42
    419209 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419209

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • KhiraL­ii
    Äldre 14 Jan 11:31

    Hej,

    Jag har en undran om det är vanligt att det hålls ortodoxa vigslar i svenska kyrkans kyrkorum? Jag har fått ett snabbt mailsvar från min församling att de inte har några problem att "låna ut" kyrkan mot en avgift men jag är mer ute efter om det verkar vara vanligt att ortodoxa präster ställer upp på detta så att säga. Jag har försökt hitta information om ortodoxa kyrkor men det finns inga lättillgängliga för oss. I vårt fall tillhör jag svenska kyrkan och mannen serbisk-ortodoxa. Det enda jag har kunnat hitta här tidigare på bröllopstorget är följande citat:

    "Jag har fått uppfattningen att ortodoxa präster inte bryr sig om att viga i annan kyrka än deras egen."

    Vilket man kan tolka åt båda hållen, dvs villiga/ovilliga att göra det.

    Jag försöker luska lite själv innan jag lovar för mycket då hans familj skulle bli överlyckliga om vi valde en ortodox ceremoni men mycket av informationen på nätet är på kyrilliska osv.

    Jag förstår om det inte är ert område men ni kanske har varit med om att kyrkan lånats ut eller aldrig hört talas om det vilket skulle gemig lite ledtrådar i alla fall.

  • Äldre 14 Jan 12:27
    KhiraLii skrev 2011-01-14 11:31:45 följande:
    Hej,

    Jag har en undran om det är vanligt att det hålls ortodoxa vigslar i svenska kyrkans kyrkorum? Jag har fått ett snabbt mailsvar från min församling att de inte har några problem att "låna ut" kyrkan mot en avgift men jag är mer ute efter om det verkar vara vanligt att ortodoxa präster ställer upp på detta så att säga. Jag har försökt hitta information om ortodoxa kyrkor men det finns inga lättillgängliga för oss. I vårt fall tillhör jag svenska kyrkan och mannen serbisk-ortodoxa. Det enda jag har kunnat hitta här tidigare på bröllopstorget är följande citat:

    "Jag har fått uppfattningen att ortodoxa präster inte bryr sig om att viga i annan kyrka än deras egen."

    Vilket man kan tolka åt båda hållen, dvs villiga/ovilliga att göra det.

    Jag försöker luska lite själv innan jag lovar för mycket då hans familj skulle bli överlyckliga om vi valde en ortodox ceremoni men mycket av informationen på nätet är på kyrilliska osv.

    Jag förstår om det inte är ert område men ni kanske har varit med om att kyrkan lånats ut eller aldrig hört talas om det vilket skulle gemig lite ledtrådar i alla fall.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa till särskilt mycket. Jag har hört talas om att det förekommer men har själv inte varit med om det. Kanske någon av de övriga prästerna här på sidan vet bättre besked?
  • Jeez
    Äldre 14 Jan 12:54
    KhiraLii skrev 2011-01-14 11:31:45 följande:
    Hej,

    Jag har en undran om det är vanligt att det hålls ortodoxa vigslar i svenska kyrkans kyrkorum? Jag har fått ett snabbt mailsvar från min församling att de inte har några problem att "låna ut" kyrkan mot en avgift men jag är mer ute efter om det verkar vara vanligt att ortodoxa präster ställer upp på detta så att säga. Jag har försökt hitta information om ortodoxa kyrkor men det finns inga lättillgängliga för oss. I vårt fall tillhör jag svenska kyrkan och mannen serbisk-ortodoxa. Det enda jag har kunnat hitta här tidigare på bröllopstorget är följande citat:

    "Jag har fått uppfattningen att ortodoxa präster inte bryr sig om att viga i annan kyrka än deras egen."

    Vilket man kan tolka åt båda hållen, dvs villiga/ovilliga att göra det.

    Jag försöker luska lite själv innan jag lovar för mycket då hans familj skulle bli överlyckliga om vi valde en ortodox ceremoni men mycket av informationen på nätet är på kyrilliska osv.

    Jag förstår om det inte är ert område men ni kanske har varit med om att kyrkan lånats ut eller aldrig hört talas om det vilket skulle gemig lite ledtrådar i alla fall.
    Det finns flera saker som komplicerar ett enkelt svar

    För det första har inte alla ortodoxa präster vigselrätt. Dvs de kan ha en kyrklig vigsel i sin ordning, men den måste föregås av en borgerlig vigsel. Men det kanske du redan hade koll på?

    För det andra är ju de ortodoxa kyrkorna inte EN kyrka utan flera, så det varierar mellan både de olika kyrkorna och sedan de enskilda prästerna vad de föredrar. Många präster verkar dessutom i hela SVerige, men har bara en kyrka/församling i SVerige. Dessa reser runt en hel del och lånar kyrkor och andra lokaler rätt ofta. Jag tror inte att ni borde ha något problem att hitta en serbiskortodox präst som kan göra det. VAr i landet finns ni?

    Det är inte helt ovanligt med ekumeniska vigslar heller. Dvs med en präst från resp samfund, där paret kommer från olika traditioner. Det finns de ortodoxa präster som inte gör dessa heller -och det finns dom som med glädje gör det.
  • Äldre 16 Jan 01:44

    En liten konstig fråga kanske, men jag undrar om det är så att bara du är prästvigd (protestantisk, katolsk, frikyrkelig eller vad det nu finns för "sorters" präster) så har du vigselrätt? (så ingen kan komma flera år senare och säga "Nä, men han/hon ni hade var ingen riktig präst så eran vigsel för 17 år sedan var inte gilltig..... tyvärr")  
    Finns det någon typ av präst från något trossamfund som inte har det i Sverige?

  • Äldre 16 Jan 06:57
    Krystal skrev 2011-01-16 01:44:32 följande:
    En liten konstig fråga kanske, men jag undrar om det är så att bara du är prästvigd (protestantisk, katolsk, frikyrkelig eller vad det nu finns för "sorters" präster) så har du vigselrätt? (så ingen kan komma flera år senare och säga "Nä, men han/hon ni hade var ingen riktig präst så eran vigsel för 17 år sedan var inte gilltig..... tyvärr")  
    Finns det någon typ av präst från något trossamfund som inte har det i Sverige?
    Tidigare hade man automatiskt vigselrätt om man var präst i Svenska kyrkan, nu har Svenska kyrkan vigselrätt och ansöker om vigselrätt för varje enskild präst. En formalitet, men det har kommit fram fall där man glömt att söka vigselrätt för pensionerade präster, och de vigslar de hållit har alltså varit ogiltiga. Detta rör sig dock om ett litet fåtal. Det finns också en handfull präster i Svenska kyrkan som själva har ansökt om att få slippa vigselrätten, och fått det godkänt. Dessa präster åtar sig förstås inte vigslar, så några missförstånd kommer inte att uppstå beträffande dem. Tumregeln är absolut att en präst i Svenska kyrkan har vigselrätt.
    Jag vet på rak arm inte vilka andra trossamfund som har vigselrätt i Sverige.
  • Jeez
    Äldre 16 Jan 07:06
    Krystal skrev 2011-01-16 01:44:32 följande:
    En liten konstig fråga kanske, men jag undrar om det är så att bara du är prästvigd (protestantisk, katolsk, frikyrkelig eller vad det nu finns för "sorters" präster) så har du vigselrätt? (så ingen kan komma flera år senare och säga "Nä, men han/hon ni hade var ingen riktig präst så eran vigsel för 17 år sedan var inte gilltig..... tyvärr")  
    Finns det någon typ av präst från något trossamfund som inte har det i Sverige?
    Från och med i våras så har ingen präst eller pastor automatisk vigselrätt, utan samfundet måste ansöka om det för varje enskild person.

    Det finns olika anledningar till varför en präst inte har det. I svenska kyrkan finns ett par präster som avsagt sig vigselrätten i och med att vi fick ett könsneutralt äktenskap. Det beviljades av kammarkollegiet, men är väl inte helt okej ur kyrkans perspektiv. Men det är en längre historia. Dte finns också ett par präster som inte följt reglrna och blivit fråntagna vigselrätten.

    Vad gäller frikyrkorna och de ortodoxa kyrkorna så ser det olika ut och kommer se mer olika ut. Också utifrån den nya äktenskapslagen. En del väljer att inte ha vigselrätt, andra väljer att ha det.

    Katolska kyrkans präster som har tjänst i Sverige har också vigselrätt i Sverige,

    Det har hänt att det blivit fel, då har skatteverket  försökt ordna upp det -om brudparet varit i god tro. Vigselförrättaren skriver ju på vigselintyget och markerar där när han eller hon fått vigselrätt, så det kollas ju också av i och med att vigseln registreras.
  • Duches­s
    Äldre 16 Jan 09:28
    *kikar in*

    Jag skulle vilja kommentera frågan om ortodoxa vigslar. Jag var själv gäst på en serbisk-ortodox vigsel förra sommaren. Hon är lutheran, han tillhör serbisk-ortodoxa kyrkan. De vigdes i hennes hemkyrka som de fått låna. F Tikon och F Misca var vigselförrättare. 

    Nu är det såklart upp tlll den enskilda församlingens kyrkoherde att avgöra om kyrkan lånas ut för vigslar i andra samfunds ordningar, men jag vet iaf med säkerhet att det förekommit ortodoxa vigslar i svenskkyrkliga lokaler.  
  • fluff2­011
    Äldre 16 Jan 18:51

    Hej!
    Jag har en fråga, hur ser ni präster på bröllop och gudstro? Många som gifter sig idag kanske inte ser sig själv som kristna men väljer ändå att gifta sig i kyrkan, hur hanteras det? Finns det någon diskussion kring sånna frågor när prästen träffar paret innan vigseln?

  • Äldre 16 Jan 22:37
    fluff2011 skrev 2011-01-16 18:51:39 följande:
    Hej!
    Jag har en fråga, hur ser ni präster på bröllop och gudstro? Många som gifter sig idag kanske inte ser sig själv som kristna men väljer ändå att gifta sig i kyrkan, hur hanteras det? Finns det någon diskussion kring sånna frågor när prästen träffar paret innan vigseln?
    Jag diskuterar aldrig tro med "mina" brudpar, andra präster kan göra annorlunda. Jag har inget problem med att man vill gifta sig i kyrkan även om man inte är bekännande kristen, så länge man accepterar att vigseln är en gudstjänst och därför följer ett visst ritual med böner, bibelläsning och psalmer.
  • Salat
    Äldre 17 Jan 22:10

    Hej Kjell Präst!
    Hur går vi in i kyrkan? Antingen jag och min pappa går in tillsammans (vet at många prästar inte tycker om det, hoppas ändå vi skall hitta en som godkänner det) eller vi väljer en Viktoria&Daniel variant, undrar jag var tärnorna/bästman går? Innan oss eller väntar dom där uppe?

Svar på tråden Fråga prästerna 14