• Äldre 19 Nov 04:42
    417169 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417169

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • wiicky
    Äldre 10 Jan 18:08
    Kjell Präst skrev 2011-01-10 17:04:05 följande:
    Oftast är det nog som Jeez skriver. man har av praktiska skäl bråttom att bli vigd men vill sedan ha en praktfull ceremoni i kyrkan när man har bättre tid.
    Jag vill fortfarande hävda att man kan ha en "snabbvigsel" i kyrkan och stor välsignelseakt senare. :)
  • Äldre 10 Jan 19:32
    wiicky skrev 2011-01-10 18:08:37 följande:
    Jag vill fortfarande hävda att man kan ha en "snabbvigsel" i kyrkan och stor välsignelseakt senare. :)
    Det kan man naturligtvis, men resultatet blir ju detsamma - två vigslar
  • Äldre 10 Jan 19:33
    M Berg skrev 2011-01-10 17:28:23 följande:
    hej. kan man önska låtar som de spelar när vi går ut ur kyrkan? vi har en liten speciell låt för oss som kanske inte passar i kyrkan m text men gärna på orgel.
    Javisst, det går bra att önska, sedan säger prästen och musikern ja eller nej.
  • wiicky
    Äldre 10 Jan 21:37
    Kjell Präst skrev 2011-01-10 19:32:43 följande:
    Det kan man naturligtvis, men resultatet blir ju detsamma - två vigslar
    Sant, men jag vill komma ifrån tanken om att ett litet bröllop är borgerligt och ett stort är i kyrkan. :)
  • Äldre 10 Jan 22:01
    wiicky skrev 2011-01-10 21:37:57 följande:
    Sant, men jag vill komma ifrån tanken om att ett litet bröllop är borgerligt och ett stort är i kyrkan. :)
    Där är vi helt överens!
  • Biscui­t
    Äldre 10 Jan 23:15

    Här kommer ett par nybörjarfrågor;

    Kanske är detta något man ska veta men hur är en "standard" vigsel i kyrkan uppbygd? Tänker på ordningen med psalmer, böner osv och hur lång tid brukar det ta?

    Måste brudparet knäböja?

    Och till sist, såg kommentaren ang musik, vilka är troliga skäl till att prästen/kantorn nekar val av låtar/sånger? Tror inte vi ligger i riskzonen men det är ändå intressant att veta.

    Tack för bra tråd.
     

  • cityal­ven
    Äldre 10 Jan 23:56

    när jag tänker på borglig vigsel med välsignelseakt så tänker jag att det kan användas utav folk som inte känner att de har samma rätt och tillträde till kyrkan som andra människor, den gruppen jag framför allt tänker på då är homosexuella.

  • Äldre 11 Jan 01:38
    Biscuit skrev 2011-01-10 23:15:40 följande:
    Här kommer ett par nybörjarfrågor;

    Kanske är detta något man ska veta men hur är en "standard" vigsel i kyrkan uppbygd? Tänker på ordningen med psalmer, böner osv och hur lång tid brukar det ta?

    Måste brudparet knäböja?

    Och till sist, såg kommentaren ang musik, vilka är troliga skäl till att prästen/kantorn nekar val av låtar/sånger? Tror inte vi ligger i riskzonen men det är ändå intressant att veta.

    Tack för bra tråd.
    Här är en ganska bra sammanfattning av en kyrklig vigsel:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Övriga frågor lämnar jag till behörig person att svara på. :)
  • Äldre 11 Jan 05:25
    Biscuit skrev 2011-01-10 23:15:40 följande:
    Här kommer ett par nybörjarfrågor;

    Kanske är detta något man ska veta men hur är en "standard" vigsel i kyrkan uppbygd? Tänker på ordningen med psalmer, böner osv och hur lång tid brukar det ta?

    Måste brudparet knäböja?

    Och till sist, såg kommentaren ang musik, vilka är troliga skäl till att prästen/kantorn nekar val av låtar/sånger? Tror inte vi ligger i riskzonen men det är ändå intressant att veta.

    Tack för bra tråd.
     
    En standardvigsel, med de obligatoriska två psalmerna men utan extrainslag som diktläsning eller solosånger, hamnar väl på runt 30 minuter. Det ingår två bibeltexter och ett par böner, se i övrigt  ritualet som BlackWingedAngel länkat till.

    Brudparet förväntas knäböja vid förbönen, såvida man inte har medicinska skäl att avstå.

    Skälen till att präst eller musiker (det må vara kantor eller organist) säger nej till viss musik är dels om det är musik som är olämplig i kyrkan, dels om det är något som musikern rent tekniskt inte anser sig kunna spela, som är svårt att hitta noter till o.s.v.
  • Äldre 11 Jan 05:26
    cityalven skrev 2011-01-10 23:56:35 följande:
    när jag tänker på borglig vigsel med välsignelseakt så tänker jag att det kan användas utav folk som inte känner att de har samma rätt och tillträde till kyrkan som andra människor, den gruppen jag framför allt tänker på då är homosexuella.
    Fast det är väl knappast aktuellt längre sedan även samkönade par är välkomna att gifta sig i kyrkan?
Svar på tråden Fråga prästerna 14