• Äldre 19 Nov 04:42
    419365 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419365

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 31 Dec 21:23

    Ett Glatt Slut och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag i prästtråden! Glad


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klättr­a
    Äldre 1 Jan 12:24

    Hej!

    Gott nytt år på alla i tråden. Jag har två frågor jag skulle vilja ha hjälp med. Det är så att min blivande man är tysk, han pratar svenska men inte någon av "hans" gäster. Hur kan man lösa det i en vigsel? Vi vill ju inte att hälften inte ska förstå något under 40 min.
    Nästa fråga gäller psalmer, vi ska vigas i början av april, någon som har några tips på fina psalmer?

    Tack för all hjälp!!

  • Äldre 1 Jan 17:37
    Klättra skrev 2011-01-01 12:24:35 följande:
    Hej!

    Gott nytt år på alla i tråden. Jag har två frågor jag skulle vilja ha hjälp med. Det är så att min blivande man är tysk, han pratar svenska men inte någon av "hans" gäster. Hur kan man lösa det i en vigsel? Vi vill ju inte att hälften inte ska förstå något under 40 min.
    Nästa fråga gäller psalmer, vi ska vigas i början av april, någon som har några tips på fina psalmer?

    Tack för all hjälp!!
    Det finns en handbok (för prästerna) där exempelvis vigselakten finns på engelska, tyska och något mer språk. Om er präst någorlunda behärskar tyska så ska det nog inte vara något problem att få delar av ceremonin på det språket. I april går det väl bra med vårpsalmer, exempelvis nr 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd". Den sjungs på samma melodi som "I denna ljuva sommartid".
  • FruHas­sel
    Äldre 2 Jan 12:29

    Vad anses det om att brudgummen har svart slips? Vi tänker oss ett färgtema med svart, vitt och svagt rosa och han är verkligen inte fin i sån rosa. Tänker att den färgen på slips symboliserar sorg men som en vän sa till mig, så länge han ler så är det ingen som kommer tro att han sörjer!?!

  • MrsT20­11
    Äldre 2 Jan 16:42
    FruHassel skrev 2011-01-02 12:29:44 följande:
    Vad anses det om att brudgummen har svart slips? Vi tänker oss ett färgtema med svart, vitt och svagt rosa och han är verkligen inte fin i sån rosa. Tänker att den färgen på slips symboliserar sorg men som en vän sa till mig, så länge han ler så är det ingen som kommer tro att han sörjer!?!
    Jag är inte präst och vet tyvärr inte vad etikettsboken säger, men för mig känns det lite "pulp fiction", alltså att man förknippar det antingen med begravning eller med välklädda gangsters.

    Men bortsett från min högst personliga åsikt tänkte jag bara fråga om ni övervägt frack eller smoking? Då kan brudgummen vara klädd för bröllop och ändå ha endast vitt och svart. Det brukar finnas att hyra för 1000-2000 kr.

    Lycka till!
  • Sebast­iána
    Äldre 2 Jan 19:09
    FruHassel skrev 2011-01-02 12:29:44 följande:
    Vad anses det om att brudgummen har svart slips? Vi tänker oss ett färgtema med svart, vitt och svagt rosa och han är verkligen inte fin i sån rosa. Tänker att den färgen på slips symboliserar sorg men som en vän sa till mig, så länge han ler så är det ingen som kommer tro att han sörjer!?!
    Om ni har det som färgtema får han väl klä sig i svagt rosa. Ett tips annars är att tänka hela vägen när man väljer färgtema och välja en färg som passar till allt, alltså även till brudgummen.
  • FruHas­sel
    Äldre 2 Jan 21:44
    MrsT2011 skrev 2011-01-02 16:42:38 följande:
    Jag är inte präst och vet tyvärr inte vad etikettsboken säger, men för mig känns det lite "pulp fiction", alltså att man förknippar det antingen med begravning eller med välklädda gangsters.

    Men bortsett från min högst personliga åsikt tänkte jag bara fråga om ni övervägt frack eller smoking? Då kan brudgummen vara klädd för bröllop och ändå ha endast vitt och svart. Det brukar finnas att hyra för 1000-2000 kr.

    Lycka till!
    Sebastiána skrev 2011-01-02 19:09:40 följande:
    Om ni har det som färgtema får han väl klä sig i svagt rosa. Ett tips annars är att tänka hela vägen när man väljer färgtema och välja en färg som passar till allt, alltså även till brudgummen.
    TAck för tipsen och svaren! Han kan inte ha lång kavaj så smoking och frack går bort, han har för korta ben och ser ut som en hobbit i så fall...
  • Äldre 2 Jan 21:50
    FruHassel skrev 2011-01-02 21:44:16 följande:
    Sebastiána skrev 2011-01-02 19:09:40 följande:
    Om ni har det som färgtema får han väl klä sig i svagt rosa. Ett tips annars är att tänka hela vägen när man väljer färgtema och välja en färg som passar till allt, alltså även till brudgummen.
    TAck för tipsen och svaren! Han kan inte ha lång kavaj så smoking och frack går bort, han har för korta ben och ser ut som en hobbit i så fall...
    Enligt etikettsboken ska man endast bära svart slips vid begravning. Även om din vän menar att han ler och då förstår folk att han inte sörjer, så är det inte korrekt enligt etiketten. Jag tipsar precis som Sebastiana om att hitta en annan, eller ytterligare färg, som passar brudgummen också Vi har lagt till grönt till vårt färgtema på vitt, rosa och kungsblått för att min prins tycker att det är vackert och att det passar honom.
  • Äldre 2 Jan 22:32
    FruHassel skrev 2011-01-02 12:29:44 följande:
    Vad anses det om att brudgummen har svart slips? Vi tänker oss ett färgtema med svart, vitt och svagt rosa och han är verkligen inte fin i sån rosa. Tänker att den färgen på slips symboliserar sorg men som en vän sa till mig, så länge han ler så är det ingen som kommer tro att han sörjer!?!
    Det finns inga "kyrkliga" hinder för detta, själv skulle jag garanterat inte notera vilken färg brudgummen hade på sin slips - men jag har för mig, precis som skrivits ovan, att det är etikettsmässigt fel.
  • Tigerf­adder
    Äldre 7 Jan 08:10

    Hej!
    Har ett problem med en väldigt nervös sambo som absolut inte vill något annat än att säga ja i kyrkan, dvs inte läsa löften. Tips på hur man får honom på andra tankar? Allt är välkommet!

Svar på tråden Fråga prästerna 14