• Äldre 19 Nov 04:42
    418696 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    418696

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 17 Dec 20:46
    JulyBrud skrev 2010-12-17 20:25:30 följande:
    Okej, tack, bra att veta!

    Funderar lite, betyder det att om en pastor med vigselrätt viger i en frikyrka, att det är en borglig vigsel? Inte för att det spelar roll :) vi gifter oss i en domkyrka, men blev nyfiken!
    Nej, den vigseln är lika kyrklig förstås.
  • Äldre 17 Dec 20:49
    SnuttisSessan skrev 2010-12-17 20:25:55 följande:
    Hejsan jag undrar vilken månad som är mest populär att gifta sig i ?
    Finns det några datum i augusti och september som inte är lämpliga att gifta sig vid?
    Får en kurator vid svenska kyrkan viga en? och kostar det något att ha ett samtal med en kurator som arbetar för svenska kyrkan ?

    Med vänlig hälsning Rebecka
    Skulle gissa att sommarmånaderna är mest populära, inte minst maj skulle jag tro.
    Det finns inga speciella datum i augusti och september som är olämpliga.
    En kurator får inte viga eftersom de inte har vigselrätt.
    Jag har aldrig träffat på en kurator som arbetar för svenska kyrkan, så jag är osäker  om eventuell kostnad. Talar man med en präst eller diakon är det förstås gratis.
  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 17 Dec 21:34
    Kjell Präst skrev 2010-12-17 20:49:50 följande:
    Skulle gissa att sommarmånaderna är mest populära, inte minst maj skulle jag tro.
    Det finns inga speciella datum i augusti och september som är olämpliga.
    En kurator får inte viga eftersom de inte har vigselrätt.
    Jag har aldrig träffat på en kurator som arbetar för svenska kyrkan, så jag är osäker  om eventuell kostnad. Talar man med en präst eller diakon är det förstås gratis.
    Tack =)
  • MrsT20­11
    Äldre 18 Dec 12:24

    Jag läste att de senaste åren har augusti varit överlägset i popularitet, år 2009 var 1 augusti det datum då flest par gifte sig. Därefter kommer månadsskiftet maj/juni.

  • Solisi­nna
    Äldre 20 Dec 16:14

    om vi skulle vilja gifta oss utomlands hur gör vi då?
    finns det svenska kyrkor i alla länder eller bara vissa.

  • Nali
    Äldre 20 Dec 16:29

    Hejsan, har bestämt en av psalmerna "Du vet väl om att du är värdefull" och undrar om det finns någon liknande, som är ganska enkel?

  • Äldre 20 Dec 17:13
    Solisinna skrev 2010-12-20 16:14:20 följande:
    om vi skulle vilja gifta oss utomlands hur gör vi då?
    finns det svenska kyrkor i alla länder eller bara vissa.
    Här hittar du information om Svenska kyrkan utomlands http://www.svenskakyrkan.se/utlandskyrkan
  • Solisi­nna
    Äldre 20 Dec 20:38
    Kjell Präst skrev 2010-12-20 17:13:26 följande:
    Här hittar du information om Svenska kyrkan utomlands www.svenskakyrkan.se/utlandskyrkan
    tack är det något mer som man måste tänka på om man gifter sig utomlands?
  • Äldre 21 Dec 08:47
    Nali skrev 2010-12-20 16:29:53 följande:
    Hejsan, har bestämt en av psalmerna "Du vet väl om att du är värdefull" och undrar om det finns någon liknande, som är ganska enkel?
    Exempelvis nr 289 "Guds kärlek är som stranden". Man bör då hålla sig till de två första verserna eftersom vers tre och fyra handlar om fängelse och dom
  • Silver lining
    Äldre 21 Dec 11:11

    Hej igen!

    Fragan gaeller psalm 861 som ska vara en vinter version av Psalm 201,"en gronskas rika drakt".

    Ar den accepterad och allmant kaent?
    Min kantor har inte svarat och min praest hade inte hort talas om den; vore fin eftersom vi har vinterbrollop men aer lite osaker....
    TACK!!

Svar på tråden Fråga prästerna 14