• Äldre 19 Nov 04:42
    416920 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416920

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 12 Dec 11:51
    #91
    Lyckliga Tettan skrev 2010-12-12 11:19:51 följande:
    Här var dina svar på mina frågor. tack för dem..
    Klart jag förstår att det är en gudtjänst och vissa delar ingår. min fråga var nog klumpigt formulerad. Jag menade såklart måste man ha med Gud i sina löften?
    Och det måste man alltså inte. Inte heller i de färdigformulerade löftena nämns Gud.
  • Karame­llen
    Äldre 12 Dec 12:08
    #92

    Igår blev man gift! Det var helt underbart och prästen var fantastisk! Jag skulle vilja visa min ( vår) uppskattning på något sätt till prästen som gjorde vår vigsel så fantastisk och mer underbar än jag någonsin kunde föreställa mig! Hur ska vi tacka utan att det blir fel? Tycker mig ha läst i den andra prästtråden att präster inte får ta emot gåvor. Vad skulle en präst uppskatta att få som tack från ett brudpar? Jag vill verkligen att prästen ska veta att han gjorde en av vår livs största händelser helt fantastisk! Förslag?
    {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 12 Dec 18:42
    #93
    Karamellen skrev 2010-12-12 12:08:09 följande:
    Igår blev man gift! Det var helt underbart och prästen var fantastisk! Jag skulle vilja visa min ( vår) uppskattning på något sätt till prästen som gjorde vår vigsel så fantastisk och mer underbar än jag någonsin kunde föreställa mig! Hur ska vi tacka utan att det blir fel? Tycker mig ha läst i den andra prästtråden att präster inte får ta emot gåvor. Vad skulle en präst uppskatta att få som tack från ett brudpar? Jag vill verkligen att prästen ska veta att han gjorde en av vår livs största händelser helt fantastisk! Förslag?
    {#emotions_dlg.flower}
    Skicka ett bröllopsfoto till honom, det uppskattas alltid!
  • Äldre 13 Dec 12:40
    #94

    Den här frågan hittade jag av någon anledning i "Fråga juristen". Eftersom jag inte får svara där - och det är lämpligare att en präst svarar än en jurist - så svarar jag här och hoppas att frågeställaren läser den här tråden.

    Hej
    jag o min sambo "planerar" bröllop o vi har en präst i vår bekantskap som vi hade velat ha men frågon är hur funkar det?räknas det som borglig om vi väljer att gifta oss ute vid havet fast han är präst? eller om vi gifter oss i en kyrka men som inte är "hans"?bör man tänka på något speciellt när det gäller detta?

    Om en präst är vigselförrättare är vigseln kyrklig, oavsett om man befinner sig i kyrkan, vid havet, i en trädgård eller på Coop Extra. Vilken kyrka man väljer spelar heller ingen roll. Det enda man bör tänka på är att en "inlånad" präst som regel inte gör detta i sin tjänst utan på sin fritid. Det kan innebära vissa kostnader, för förberedelsearbetet och eventuell resa till kyrkan - däremot får prästen inte ta betalt för själva vigseln, och ska självklart inte ha några svarta pengar i något kuvert heller. 

  • Äldre 15 Dec 14:41
    #95

    Hittar ni tråden mitt i Bröllopsbellorna och lilahavet? Puffar för säkerhets skull...

  • MrsT20­11
    Äldre 15 Dec 15:57
    #96

    Hej präster! Jag läste ett inlägg av Burre Präst som nämnde en handbok med tips på lämpliga bibelord vid vigsel samt löftesformuleringar. Är det er egen handbok i er yrkesutövning, eller kan man som församlingsmedlem titta i en sådan för inspiration?

    Har ni tips på dikter också? Jag vill ha Karin Boyes "morgon", men en dikt till hade varit trevligt. De flesta av våra gäster har akut scenskräck, kan man be prästen läsa upp dikten om det krisar?

    Vad är skillnaden mellan en vigselgudstjänst och en brudmässa? Mina föräldrar hade det på 70-talet, men jag uppfattade inte riktigt skillnaden. Är det vanligt med brudmässa nu för tiden?

    Och en fråga till: Jag vill minnas att jag varit på vigslar där brudparet inte pratat alls utan bara svarat "ja" på frågorna. Men så som svaren ser ut i denna tråd undrar jag om "alla" brudpar nu för tiden gör som prinsessan Victoria och prins Daniel, alltså läser efter prästen?

     

  • Äldre 15 Dec 18:16
    #97
    MrsT2011 skrev 2010-12-15 15:57:04 följande:
    Hej präster! Jag läste ett inlägg av Burre Präst som nämnde en handbok med tips på lämpliga bibelord vid vigsel samt löftesformuleringar. Är det er egen handbok i er yrkesutövning, eller kan man som församlingsmedlem titta i en sådan för inspiration?

    Har ni tips på dikter också? Jag vill ha Karin Boyes "morgon", men en dikt till hade varit trevligt. De flesta av våra gäster har akut scenskräck, kan man be prästen läsa upp dikten om det krisar?

    Vad är skillnaden mellan en vigselgudstjänst och en brudmässa? Mina föräldrar hade det på 70-talet, men jag uppfattade inte riktigt skillnaden. Är det vanligt med brudmässa nu för tiden?

    Och en fråga till: Jag vill minnas att jag varit på vigslar där brudparet inte pratat alls utan bara svarat "ja" på frågorna. Men så som svaren ser ut i denna tråd undrar jag om "alla" brudpar nu för tiden gör som prinsessan Victoria och prins Daniel, alltså läser efter prästen?

     
    Det är vår handbok. Vigselritualet finns också tryckt i psalmboken, men om jag minns rätt finns inga bibeltextförslag där (däremot de två versionerna av löftena).

    Jag har tyvärr inga tips på dikter. Skulle någon be mig läsa upp en dikt vid vigseln skulle jag säga ja till det.

    Beträffande ordet "brudmässa" så har jag ganska luddiga begrepp om vad det ordet innebär, men jag misstänker att det handlar om en vigsel med nattvard, helt enkelt. Det är väldigt ovanligt, men inte alls omöjligt, det finns ett ritual för det i ovan nämnda handbok.

    Frågor och löften är två skilda saker. Vid frågorna (Vill du ta NN) svarar man "ja", vid löftena läser man, antingen efter prästen eller själva, sina löften till varandra. Det finns ingen möjlighet att utesluta löftena och bara svara "ja".
  • tågjän­tan
    Äldre 15 Dec 20:54
    #98
    Salat skrev 2010-12-11 22:20:57 följande:

    Hej!
    Är det tillåtet att spela upp en cd-skiva i kyrkan och hur vanligt är det ?
    Har en son på 14 som är duktig på att sjunga men är just nu i målbrottet.
    Han har redan spelat in en sång hos et skivbolag som skulle kunde spelas upp.


    Har ni funderat över att ha vigselprogram som ni delar ut före vigseln? En möjlighet är att där på något sätt berätta om låtarna. Ni behöver ju itne heller ha ett helt vigselprgram funderar jag nu helt spontant - ni kan ju bara skriva ner de solo/duettsånger som ska vara med och skriva om dem.
    Detta i fall prästen känner att han inte riktigt skulle vilja göra det tänkte jag.
  • Sebast­iána
    Äldre 16 Dec 08:20
    #99
    Lyckliga Tettan skrev 2010-12-11 09:35:12 följande:
    Vilken bra tråd. Jag har mer frågor än svar..

    Jag och min blivande man vill ha en personlig vigsel. Vi ska gifta oss exakt 7 år på dagen sen vi träffades. Kan man få prästen att berätta lite om det? 
    Vi funderar på att ha tre låtar som en vän ska sjunga. Och tillägna en låt till varandra med några ord. och sen välja en gemensam hade du som prä dem präst kunnat tänka dig att berätta lite om låten och våra ord?

    Och  nästsista frågan för nu, när man säger "vigselorden", vet att man kan skriva dem själva. Måste man ha med, med, med Gud som vittne? Hur kan de orden låta om man gör egna?

    Tycker att kyrkan är en underbar plats, men önskar skala av bitarna om Gud. För jag vet inte riktigt vad jag tror på och inte heller min blivande. Hur mycket måste man ha med om Gud?

    Tacksam för svar!
    Jag ställer mig lite frågande till varför man väljer en kyrklig vigsel när man inte tror på Gud eller åtminstone kan tänka sig att Gud finns med i texter osv. Vigselgudstjänsten är just en gundstjänst. Kyrkan ska inte vara någon snygg kuliss bara.
  • Sebast­iána
    Äldre 16 Dec 10:24
    Lyckliga Tettan skrev 2010-12-12 11:19:51 följande:
    Här var dina svar på mina frågor. tack för dem..
    Klart jag förstår att det är en gudtjänst och vissa delar ingår. min fråga var nog klumpigt formulerad. Jag menade såklart måste man ha med Gud i sina löften?
    Såg inte detta
Svar på tråden Fråga prästerna 14