• Äldre 19 Nov 04:42
    416882 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416882

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 11 Dec 07:00
    #81

    ...och dessutom kommer ni ju inte att ha mikrofoner, så det är främst prästen som kommer att höra vad ni säger. Det kommer att gå jättebra, jag lovar!

  • Lyckli­ga Tettan
    Äldre 11 Dec 09:35
    #82

    Vilken bra tråd. Jag har mer frågor än svar..

    Jag och min blivande man vill ha en personlig vigsel. Vi ska gifta oss exakt 7 år på dagen sen vi träffades. Kan man få prästen att berätta lite om det? 
    Vi funderar på att ha tre låtar som en vän ska sjunga. Och tillägna en låt till varandra med några ord. och sen välja en gemensam hade du som prä dem präst kunnat tänka dig att berätta lite om låten och våra ord?

    Och  nästsista frågan för nu, när man säger "vigselorden", vet att man kan skriva dem själva. Måste man ha med, med, med Gud som vittne? Hur kan de orden låta om man gör egna?

    Tycker att kyrkan är en underbar plats, men önskar skala av bitarna om Gud. För jag vet inte riktigt vad jag tror på och inte heller min blivande. Hur mycket måste man ha med om Gud?

    Tacksam för svar!

  • Äldre 11 Dec 10:13
    #83
    Lyckliga Tettan skrev 2010-12-11 09:35:12 följande:
    Vilken bra tråd. Jag har mer frågor än svar..

    Jag och min blivande man vill ha en personlig vigsel. Vi ska gifta oss exakt 7 år på dagen sen vi träffades. Kan man få prästen att berätta lite om det? 
    Vi funderar på att ha tre låtar som en vän ska sjunga. Och tillägna en låt till varandra med några ord. och sen välja en gemensam hade du som prä dem präst kunnat tänka dig att berätta lite om låten och våra ord?

    Och  nästsista frågan för nu, när man säger "vigselorden", vet att man kan skriva dem själva. Måste man ha med, med, med Gud som vittne? Hur kan de orden låta om man gör egna?

    Tycker att kyrkan är en underbar plats, men önskar skala av bitarna om Gud. För jag vet inte riktigt vad jag tror på och inte heller min blivande. Hur mycket måste man ha med om Gud?

    Tacksam för svar!
    Prästen kan säkert i sitt vigseltal nämna att ni gifter er på sjuårsdagen. Jag personligen hade nog också kunnat tänka mig att "påannonsera" låtarna. Kanske skulle dock inte alla präster göra det (eftersom vi får lära oss att inte vara konferencierer). 
    Det ni kan hitta på själva är löftena. Det som måste vara med då är er vilja att leva tillsammans under resten av livet - man behöver alltså inte säga "tills döden skiljer oss åt" om man av någon outgrundlig anledning vill undvika det - men däremot fungerar det inte med "för evigt" eller "för alltid" eller liknande.
    Att utestänga Gud från en gudstjänst - som ju vigseln är - ställer jag mig frågande till. Det är obligatoriskt att ha med bibelläsning, böner och (minst) två psalmer.
  • Solisi­nna
    Äldre 11 Dec 10:15
    #84

    Får jag vara med här?

  • Äldre 11 Dec 10:51
    #85
    Solisinna skrev 2010-12-11 10:15:25 följande:
    Får jag vara med här?
    Ehhh... ja, varför inte?
  • Solisi­nna
    Äldre 11 Dec 13:19
    #86
    Kjell Präst skrev 2010-12-11 10:51:41 följande:
    Ehhh... ja, varför inte?
    Tack.
    Hur fungerar det om man skulle vilja gifta sig utomlands?
    Behövs det planeras på något annat sätt än här
  • Salat
    Äldre 11 Dec 22:20
    #87

    Hej!
    Är det tillåtet att spela upp en cd-skiva i kyrkan och hur vanligt är det ?
    Har en son på 14 som är duktig på att sjunga men är just nu i målbrottet.
    Han har redan spelat in en sång hos et skivbolag som skulle kunde spelas upp.

  • Äldre 12 Dec 07:53
    #88
    Solisinna skrev 2010-12-11 13:19:14 följande:
    Tack.
    Hur fungerar det om man skulle vilja gifta sig utomlands?
    Behövs det planeras på något annat sätt än här
    Själv har jag knappt varit utomlands, så den här frågan hänvisar jag gärna till mina kolleger. Tror dock att man kontaktar SKUT (Svenska kyrkan i utlandet) där man ska gifta sig.
    Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
  • Äldre 12 Dec 07:56
    #89
    Salat skrev 2010-12-11 22:20:57 följande:

    Hej!
    Är det tillåtet att spela upp en cd-skiva i kyrkan och hur vanligt är det ?
    Har en son på 14 som är duktig på att sjunga men är just nu i målbrottet.
    Han har redan spelat in en sång hos et skivbolag som skulle kunde spelas upp.


    Det varierar från kyrka till kyrka. Vissa församlingar tillåter CD-musik, andra inte. Det finns kyrkor som inte ens har ljudanläggning, och då blir det ju svårt. Rent generellt skulle jag säga att det är bättre med levande musik än burkad ( i ert fall finns det ju dock onekligen ett skäl)
    Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
  • Lyckli­ga Tettan
    Äldre 12 Dec 11:19
    #90
    Kjell Präst skrev 2010-12-11 10:13:41 följande:
    Prästen kan säkert i sitt vigseltal nämna att ni gifter er på sjuårsdagen. Jag personligen hade nog också kunnat tänka mig att "påannonsera" låtarna. Kanske skulle dock inte alla präster göra det (eftersom vi får lära oss att inte vara konferencierer). 
    Det ni kan hitta på själva är löftena. Det som måste vara med då är er vilja att leva tillsammans under resten av livet - man behöver alltså inte säga "tills döden skiljer oss åt" om man av någon outgrundlig anledning vill undvika det - men däremot fungerar det inte med "för evigt" eller "för alltid" eller liknande.
    Att utestänga Gud från en gudstjänst - som ju vigseln är - ställer jag mig frågande till. Det är obligatoriskt att ha med bibelläsning, böner och (minst) två psalmer.
    Här var dina svar på mina frågor. tack för dem..
    Klart jag förstår att det är en gudtjänst och vissa delar ingår. min fråga var nog klumpigt formulerad. Jag menade såklart måste man ha med Gud i sina löften?
Svar på tråden Fråga prästerna 14