• Äldre 19 Nov 04:42
    417136 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417136

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 10 Dec 03:48
    #71
    passionsblomman skrev 2010-12-09 22:28:50 följande:
    *kikar in i prästtråden så här i det lila forumets begynnelse...*

    Lila är väl lite "min" färg rent liturgiskt va? Passion alltså?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Fastan är lila/blå, liksom palmsöndagen. Passionstiden är delvis lila, delvis vit. Röd är den däremot inte.
  • Äldre 10 Dec 03:50
    #72
    J och J skrev 2010-12-10 00:26:50 följande:
    Jag har en fråga angående präst från annat land.
    Jag är halvfinsk. Min gudfar är finsk och även präst i Finland.
    Det är min mors systers man.

    Jag undrar hur det funkar.
    Får han viga oss och skriva under vigselattest?
    Är det giltigt även om han inte är svensk? 
    Jag vet ärligt talat inte svaret på detta (Vilken tur att jag inte fått status av "Expert" ) Kanske någon av de övriga prästerna vet?
  • Sebast­iána
    Äldre 10 Dec 08:11
    #73
    J och J skrev 2010-12-10 00:26:50 följande:
    Jag har en fråga angående präst från annat land.
    Jag är halvfinsk. Min gudfar är finsk och även präst i Finland.
    Det är min mors systers man.

    Jag undrar hur det funkar.
    Får han viga oss och skriva under vigselattest?
    Är det giltigt även om han inte är svensk? 
    Jag vet inte, men blir det inte lika giltigt som om du gifte dig i Finland? Jag menar det blir väl lika giltigt som de svenskar som gifter sig med svensk präst utomlands - bara det att det blir en finsk vigsel. Gissar att du bör tala med skattemyndigheten. Jag tror säkert att ni blir gifta, men det kanske registreras i Finland?
  • Jeez
    Äldre 10 Dec 11:15
    #74
    Kjell Präst skrev 2010-12-10 03:50:17 följande:
    Jag vet ärligt talat inte svaret på detta (Vilken tur att jag inte fått status av "Expert" ) Kanske någon av de övriga prästerna vet?
    J och J skrev 2010-12-10 00:26:50 följande:
    Jag har en fråga angående präst från annat land.
    Jag är halvfinsk. Min gudfar är finsk och även präst i Finland.
    Det är min mors systers man.

    Jag undrar hur det funkar.
    Får han viga oss och skriva under vigselattest?
    Är det giltigt även om han inte är svensk? 
    Om vigseln ska ske i Sverige kan den finske prästen hos domkapitlet i det stift ni ska gifta er begära att få bli behörighetsförklarad och så kan stiftet ansöka att prästen ska få vigselrätt. Det kan ta tid, och jag har bara hört om någon som gjorde så innan den nya vigsellagen kom. Men teoretiskt är det i alla fall så här, enligt de rådande överenskommelser som finns mellan kyrkorna (som handlar bla om hur präster kan verka hos varandra) samt juridiken.

    Det kan dock vara lite omständigt och ta tid. Enklast är kanske att ha två präster i så fall, som gör gemensam sak, men där den som har vigselrätt tar det juridiska.
  • Bröllo­p20118­7
    Äldre 10 Dec 19:06
    #75
    Kjell Präst skrev 2010-12-10 03:44:52 följande:
    Kanske någon av sommarpsalmerna? 30 juli är det kanske lite för sent att sjunga 199 "Den blomstertid nu kommer" , men 200 "I denna ljuva sommartid" eller 201 "En vänlig grönskas rika dräkt" kan ju passa, de är ju också väldigt kända. Min favoritsommarpsalm är nr 752 "Över berg och dal". Den passar också. Och varför inte någon av vigselpsalmerna? Vana läsare av den här tråden vet att jag alltid rekommenderar nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsrog om vårt släkte".
    Nu har jag juh fått lite mer kött på benen så att säga.

    Men Vi lyfter våra hjärtan blir det defenitivt. Och över berg och dal..

    Men hur många psalmer bruka man ha?
  • Äldre 10 Dec 19:15
    #76
    Bröllop201187 skrev 2010-12-10 19:06:14 följande:
    Nu har jag juh fått lite mer kött på benen så att säga.

    Men Vi lyfter våra hjärtan blir det defenitivt. Och över berg och dal..

    Men hur många psalmer bruka man ha?
    Det finns plats i ritualet för tre, men de flesta väljer nog att bara ha de två obligatoriska.
  • Bröllo­p20118­7
    Äldre 10 Dec 19:27
    #77
    Kjell Präst skrev 2010-12-10 19:15:19 följande:
    Det finns plats i ritualet för tre, men de flesta väljer nog att bara ha de två obligatoriska.
    Okej vad bra då vet jag =)
  • tågjän­tan
    Äldre 10 Dec 21:18
    #78
    Sebastiána skrev 2010-12-10 08:11:34 följande:
    Jag vet inte, men blir det inte lika giltigt som om du gifte dig i Finland? Jag menar det blir väl lika giltigt som de svenskar som gifter sig med svensk präst utomlands - bara det att det blir en finsk vigsel. Gissar att du bör tala med skattemyndigheten. Jag tror säkert att ni blir gifta, men det kanske registreras i Finland?
    Vi var inne på detta förut där jag frågade om en svensk präst kunde viga utomlands. Och svaret var att en svensk präst bara har vigselbehörighet inom sveriges gränser. Såvida inte det är en präst som arbetar på platsen och har fått en behörighet för det där.
  • Mickan­31
    Äldre 10 Dec 23:10
    #79

    Hej alla präster!
    Jag har en fråga angående löftena man säger under vigselakten.
    Måste man säga dom eller kan man välja en solosång istället?
    Vi är nämligen så nervösa inför att stå inför 180 pers och säga allt det.
    Dessutom ska vi och mina syskon med respektive ha ett trippelbröllop, och då tar ju det så lång tid...
    Ville bara fråga så vi vet vad vi har att vänta.
    Må gott!
    Mvh. Michaela

  • Burre Präst
    Äldre 10 Dec 23:54
    #80
    Mickan31 skrev 2010-12-10 23:10:29 följande:
    Hej alla präster!
    Jag har en fråga angående löftena man säger under vigselakten.
    Måste man säga dom eller kan man välja en solosång istället?
    Vi är nämligen så nervösa inför att stå inför 180 pers och säga allt det.
    Dessutom ska vi och mina syskon med respektive ha ett trippelbröllop, och då tar ju det så lång tid...
    Ville bara fråga så vi vet vad vi har att vänta.
    Må gott!
    Mvh. Michaela
    Löftena är obligatoriska, man kan inte byta ut dem. Man kan däremot formuera egna, men de ska i så fall innehålla i stort sett samma som de två varianter som står i handboken; de ska uttrycka brudparets vilja att äska varandra tills döden skiljer dem åt. De flesta egenskrivna löften jag sett har blivit betydligt längre än de två färdiga.

    Men det är inte så mycket att säga och det är ju trots allt de ni har valt att bjuda in som står och lyssnar på er; de är ju inte farliga, eller hur.
Svar på tråden Fråga prästerna 14