• Äldre 19 Nov 04:42
    416869 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416869

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • ROZENM­ANZ
    Äldre 5 Dec 21:42
    #61
    Kjell Präst skrev 2010-12-05 07:15:27 följande:
      Nu svarar jag istället...Nattvard vid vigsel är väldigt ovanligt, men går utmärkt. För att man ska få delta i nattvardsgången krävs att man är döpt, kyrkotillhörighet spelar däremot ingen roll.Den som inte vill delta i nattvardsgången stannar helt enkelt kvar i sin bänk när de övriga går fram.Jag har aldrig varit med om att hedra någon avliden i en vigsel, men jag har läst om det. Exempelvis kan man tända ett ljus vid något tillfälle i gudstjänsten, kanske i början.
    TACK FÖR ALLA BRA OCH TYDLIGA SVAR!

    Nu har jag fått mer kunskap om vigsel, och jag vet vad som är rätt för oss nu.


    TACK!


  • Moster Stina
    Äldre 6 Dec 07:21
    #62

    Hej prästerna. Nu har det dykt upp en debattskapande tråd...igen...?

    -En som skriver om sitt kommande nudistbröllop.

    Jag är MYCKETS skeptisk till att några försmlingar överhuvudtaget skulle tillåta nakna brudpar och gäster.

    (det var en som påstod att olika församlingar kan välja lite som de vill)

    Har ni präster hört talas om KYRKLIGA nudistbröllop?

  • Äldre 6 Dec 07:57
    #63

     


    Moster Stina skrev 2010-12-06 07:21:11 följande:
    Hej prästerna. Nu har det dykt upp en debattskapande tråd...igen...?-En som skriver om sitt kommande nudistbröllop.Jag är MYCKETS skeptisk till att några försmlingar överhuvudtaget skulle tillåta nakna brudpar och gäster.(det var en som påstod att olika församlingar kan välja lite som de vill)Har ni präster hört talas om KYRKLIGA nudistbröllop?

    Hej!

    Nej, jag har inte hört talas om detta. I kyrkorummet skulle jag självklart inte tillåta nakna brudpar eller gäster. Har svårt att se att någon församling skulle tillåta detta. Möjligen skulle man väl i så fall kunna tänka sig en kyrklig vigsel utomhus, om man hittar någon präst som är med på det...

  • Jeez
    Äldre 6 Dec 11:02
    #64

     


    Moster Stina skrev 2010-12-06 07:21:11 följande:
    Hej prästerna. Nu har det dykt upp en debattskapande tråd...igen...?-En som skriver om sitt kommande nudistbröllop.Jag är MYCKETS skeptisk till att några försmlingar överhuvudtaget skulle tillåta nakna brudpar och gäster.(det var en som påstod att olika församlingar kan välja lite som de vill)Har ni präster hört talas om KYRKLIGA nudistbröllop?

    Nej, jag tvivlar på att det skulle förekomma i en kyrka. Men om man läser vad trådstartaren skrivit så är det heller inte fråga om en kyrkbröllop.

  • Bröllo­p20118­7
    Äldre 8 Dec 11:32
    #65

    Jag behöver lite hjälp med psalm förslag för bröllop.
    Bröllopet är den 30 Juli nästa år!

  • Äldre 9 Dec 22:28
    #66

    *kikar in i prästtråden så här i det lila forumets begynnelse...*

    Lila är väl lite "min" färg rent liturgiskt va? Passion alltså?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 9 Dec 23:00
    #67

    Blommis: vad fin du är! ( helt ot!)

  • Blivan­de präst
    Äldre 9 Dec 23:42
    #68
    passionsblomman skrev 2010-12-09 22:28:50 följande:
    *kikar in i prästtråden så här i det lila forumets begynnelse...*

    Lila är väl lite "min" färg rent liturgiskt va? Passion alltså?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Passionstiden är mer röd, tänk djupt oxblodsrött...
  • J och J
    Äldre 10 Dec 00:26
    #69

    Jag har en fråga angående präst från annat land.
    Jag är halvfinsk. Min gudfar är finsk och även präst i Finland.
    Det är min mors systers man.

    Jag undrar hur det funkar.
    Får han viga oss och skriva under vigselattest?
    Är det giltigt även om han inte är svensk? 

  • Äldre 10 Dec 03:44
    #70
    Bröllop201187 skrev 2010-12-08 11:32:11 följande:

    Jag behöver lite hjälp med psalm förslag för bröllop.
    Bröllopet är den 30 Juli nästa år!


    Kanske någon av sommarpsalmerna? 30 juli är det kanske lite för sent att sjunga 199 "Den blomstertid nu kommer" , men 200 "I denna ljuva sommartid" eller 201 "En vänlig grönskas rika dräkt" kan ju passa, de är ju också väldigt kända. Min favoritsommarpsalm är nr 752 "Över berg och dal". Den passar också. Och varför inte någon av vigselpsalmerna? Vana läsare av den här tråden vet att jag alltid rekommenderar nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsrog om vårt släkte".
Svar på tråden Fråga prästerna 14