• Äldre 19 Nov 04:42
    416916 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416916

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • tågjän­tan
    Äldre 3 Dec 13:27
    #51

     


    Jeez skrev 2010-12-02 20:44:14 följande:
      Samtidigt som prästen ber att få ringarna, dvs efter at man sagt ja, precis innan bönen över ringarna och löftena.Jag brukar se till att bruden får tillbaka buketten först under sista psalmen, men det är lite olika vet jag. Det viktiga är väl att slippa ha den under förbönen, så man ju knäfaller (förutom vid löften och ringväxling förstås).

    Jag var med om en vigsel för några år sedan där prästen bad "brudbuketthållaren" att ta den redan i början av vigseln och sedan höll den hela vigseln om jag minns rätt. Det blev jag väldigt förvånad över. Det känns ändå som om det vanliga är att det är vid ringväxlingen. Och att det är då som bruden har lite svårt att hålla buketten.

  • Karame­llen
    Äldre 3 Dec 18:23
    #52
    Jeez skrev 2010-12-02 20:44:14 följande:
      Samtidigt som prästen ber att få ringarna, dvs efter at man sagt ja, precis innan bönen över ringarna och löftena.Jag brukar se till att bruden får tillbaka buketten först under sista psalmen, men det är lite olika vet jag. Det viktiga är väl att slippa ha den under förbönen, så man ju knäfaller (förutom vid löften och ringväxling förstås).
    Ok, tack

     

  • Lissie­84
    Äldre 4 Dec 14:22
    #53

    Hej prästerna! 


    Sen riksdagen klubbade igenom reformerna av grundlagarna har jag funderat på det här med brudöverlämning. Då det nu står i lagen att man ska bidra till ett mer mångkulturellt samhälle kan man som präst då neka till brudöverlämning men anledningen av att det inte är svenskkyrklig tradition? 


    Väldigt nyfiken på hur ni ser på saken.

  • TheJoh­anna
    Äldre 4 Dec 16:29
    #54
    Lissie84 skrev 2010-12-04 14:22:40 följande:
    Hej prästerna!  Sen riksdagen klubbade igenom reformerna av grundlagarna har jag funderat på det här med brudöverlämning. Då det nu står i lagen att man ska bidra till ett mer mångkulturellt samhälle kan man som präst då neka till brudöverlämning men anledningen av att det inte är svenskkyrklig tradition?  Väldigt nyfiken på hur ni ser på saken.
    Jag är visserligen itne präst men kan nog svara på det ändå. Sedan Svenska kyrkan skildes från staten har inte riksdagen någon makt över kyrkan. Kyrkans lag heter kyrkoordningen. Sen så står såklart kyrkan under Sveriges lag också på det sättet att man inte får bryta mot lagen i det land man befinner sig. Men en sådan lag måste ju förstås på rätt sätt. Svenska kyrkan är (i alla fall på många håll i landet) bra på stärka det mångkulturella i vårt samhälle. Bättre än många statliga instutitioner! Jag utgår från att denna lag inte kommer (eller ens kan) följas till 100% i varenda sammanhang. I såfall måste varenda mataffär i hela Sverige köpa in lika mycket falafel som julskinka under december, TV-kanalerna måste visa större procent utländska filmer etc..
  • TheJoh­anna
    Äldre 4 Dec 16:33
    #55

    Jag menar inte att vi inte ska värna om det mångkulturella, det är jätteviktigt att Sverige är ett mångkulturellt samhälle, men det som tillhör traditionell svensk kultur måste också få lov att finnas med.

  • Äldre 4 Dec 19:43
    #56

     


    Lissie84 skrev 2010-12-04 14:22:40 följande:
    Hej prästerna!  Sen riksdagen klubbade igenom reformerna av grundlagarna har jag funderat på det här med brudöverlämning. Då det nu står i lagen att man ska bidra till ett mer mångkulturellt samhälle kan man som präst då neka till brudöverlämning men anledningen av att det inte är svenskkyrklig tradition?  Väldigt nyfiken på hur ni ser på saken.

    Ja då, man kan som präst neka till brudöverlämning. Vigseln är en kyrklig ritual som följer kyrkans egen handbok. Prästen, inte riksdagen, är den som har sista ordet när det gäller gudstjänstens utformning. Det är för övrigt tveksamt om det kan kallas att bidra till ett mångkulturellt samhälle att tillåta brudöverlämning.

  • ROZENM­ANZ
    Äldre 4 Dec 22:31
    #57
    Jeez skrev 2010-12-02 20:42:07 följande:
      Med tre psalmer och tre sånger så tar själva vigseln gissningsvis 40 minuter. I kyrkliga vigslar finns bara en ordning, ingen kort eller lång version, däremot kan man ju just som du beskriver, ha fler sånger etc. Man kan också fira nattvard och då tar det förstås längre tid. Men då behöver man också boka det, så att det är inplanerat.
    HEJ IGEN!

     


    TACK FÖR DITT SVAR!


     


    Jag har lite frågor till:


    Jag skulle gärna! vilja ha nattvard, men min blivande är inte inskriven i kyrkan,och inte hanns familj med. Får de delta?


    Eller kan de "hoppa över det" om de inte får eller vill delta?


    Sen skulle jag vilja hedra mina far & mor föräldrar som inte kan närvara på Bröllopet/Vigseln pga. att de är döda.


    Hur kan man göra det fint utan, att det blir för mycket sorg inblandad i ensådan glädjestund som vigsel ändå är.


    Jag är troende & Konfirmerad.


    Men har aldrig varit på Bröllop. Därför frågar jag så mycket.


    TACK IGEN!


  • Matild­a Bäcker
    Äldre 4 Dec 22:42
    #58

     


    Kjell Präst skrev 2010-12-04 19:43:28 följande:
      Ja då, man kan som präst neka till brudöverlämning. Vigseln är en kyrklig ritual som följer kyrkans egen handbok. Prästen, inte riksdagen, är den som har sista ordet när det gäller gudstjänstens utformning. Det är för övrigt tveksamt om det kan kallas att bidra till ett mångkulturellt samhälle att tillåta brudöverlämning.

    Är det vanligt att präster nekar till brudöverlämning? Jag vill nämligen ha det på mitt bröllop eftersom jag tycker det är en fin tradition.

  • Äldre 5 Dec 07:12
    #59

     


    Matilda Bäcker skrev 2010-12-04 22:42:13 följande:
      Är det vanligt att präster nekar till brudöverlämning? Jag vill nämligen ha det på mitt bröllop eftersom jag tycker det är en fin tradition.

    Jag vet inte hur vanligt det är, faktiskt. Själv är jag emot, och de flesta präster i min närhet också - men sedan är det förstås så att man väljer sina strider...

  • Äldre 5 Dec 07:15
    #60

     


    ROZENMANZ skrev 2010-12-04 22:31:05 följande:
    HEJ IGEN!   TACK FÖR DITT SVAR!   Jag har lite frågor till: Jag skulle gärna! vilja ha nattvard, men min blivande är inte inskriven i kyrkan,och inte hanns familj med. Får de delta? Eller kan de "hoppa över det" om de inte får eller vill delta? Sen skulle jag vilja hedra mina far & mor föräldrar som inte kan närvara på Bröllopet/Vigseln pga. att de är döda. Hur kan man göra det fint utan, att det blir för mycket sorg inblandad i ensådan glädjestund som vigsel ändå är. Jag är troende & Konfirmerad. Men har aldrig varit på Bröllop. Därför frågar jag så mycket. TACK IGEN!

    Nu svarar jag istället...
    Nattvard vid vigsel är väldigt ovanligt, men går utmärkt. För att man ska få delta i nattvardsgången krävs att man är döpt, kyrkotillhörighet spelar däremot ingen roll.
    Den som inte vill delta i nattvardsgången stannar helt enkelt kvar i sin bänk när de övriga går fram.
    Jag har aldrig varit med om att hedra någon avliden i en vigsel, men jag har läst om det. Exempelvis kan man tända ett ljus vid något tillfälle i gudstjänsten, kanske i början.

Svar på tråden Fråga prästerna 14