• Äldre 19 Nov 04:42
    416938 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416938

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 27 Nov 22:43
    #41

     


    Sarastiko skrev 2010-11-27 22:22:24 följande:
    jag tror nog du känner igen den när du hör den =)
    Jag kände i alla fall inledningsslingan. Men annars är jag mannen som en gång blev kallad "En 200 år gammal robot" i ett Internetforum och sällan lyssnar på musik som är inspelad senare än 1940...
  • Sebast­iána
    Äldre 29 Nov 08:39
    #42

    Den här frågan har säkert ställts innan: har alla präster vigselrätt? När min syster gifte sig fick de en präst som tydligen inte vigt någon innan utan mest sysslat med begravningar.

  • Äldre 29 Nov 09:06
    #43

     


    Sebastiána skrev 2010-11-29 08:39:46 följande:
    Den här frågan har säkert ställts innan: har alla präster vigselrätt? När min syster gifte sig fick de en präst som tydligen inte vigt någon innan utan mest sysslat med begravningar.

    I normalfallet har alla präster i Svenska kyrkan vigselrätt. I maj 2010 förändrades ordninegn något, så att Svenska kyrkan som trossamfund har vigselrätt, men sedan måste ansöka om vigselrätt för varje präst separat. Ett sådant tillstånd/vigselrätt utfärdas av Kammarkollegiet. Det har hänt under den senaste tiden att man har glömt att ansöka om vigselrätt för några pensionerade präster. Några enstaka präster har också begärt av Kammarkollegiet att bli fråntagna sin vigselrätt. Men, som sagt, i normalfallet har alla präster i SvK vigselrätt. Att man sedan inte sysslar så mycket med vigslar är en annan sak. Jag själv har också enormt många fler begravningar (och även dop) än vigslar.

  • Jeez
    Äldre 29 Nov 12:54
    #44

     


    Sebastiána skrev 2010-11-29 08:39:46 följande:
    Den här frågan har säkert ställts innan: har alla präster vigselrätt? När min syster gifte sig fick de en präst som tydligen inte vigt någon innan utan mest sysslat med begravningar.

    Min gissning är att den personen var en nyvigd präst som inte hade hunnit ha någon vigsel ännu.

  • Äldre 2 Dec 12:37
    #45

    Puffar lite

  • ROZENM­ANZ
    Äldre 2 Dec 16:59
    #46

    Vi undrar hur lång tid det tar med allt sammans i kyrkan. Från det att man går in tills man går ut ur kyrkan. Vi vill minst ha 3 psalmer, läsa 1 dikt + att vi vill att det ska sjungas 3 sånger, vi vill at prästen läser den långa versionen vid vigseln. jag är konfirmerad, troende. Men har inte varit på Bröllop, bara begravningar och 1 dop.


    Trevligt att Ni som präst hjälper oss att svara på frågor!

  • Sebast­iána
    Äldre 2 Dec 17:49
    #47
    ROZENMANZ skrev 2010-12-02 16:59:32 följande:
    Vi undrar hur lång tid det tar med allt sammans i kyrkan. Från det att man går in tills man går ut ur kyrkan. Vi vill minst ha 3 psalmer, läsa 1 dikt + att vi vill att det ska sjungas 3 sånger, vi vill at prästen läser den långa versionen vid vigseln. jag är konfirmerad, troende. Men har inte varit på Bröllop, bara begravningar och 1 dop. Trevligt att Ni som präst hjälper oss att svara på frågor!
    Jag undrar också. Vi vill ha 3 psalmer +  en dikt och "den långa" versionen. För mina släktingar är det vigselgudstjänsten som är det viktigaste. Middagen och festen efteråt bryr de sig inte så mycket om.
  • Karame­llen
    Äldre 2 Dec 18:16
    #48

    Vi träffade prästen igår och allt känns jättebra! Det kommer bli toppen det här!
    Dock glömde jag fråga en sak - när lämnar man bort buketten? Och när tar man tillbaka den?

  • Jeez
    Äldre 2 Dec 20:42
    #49

     


    ROZENMANZ skrev 2010-12-02 16:59:32 följande:
    Vi undrar hur lång tid det tar med allt sammans i kyrkan. Från det att man går in tills man går ut ur kyrkan. Vi vill minst ha 3 psalmer, läsa 1 dikt + att vi vill att det ska sjungas 3 sånger, vi vill at prästen läser den långa versionen vid vigseln. jag är konfirmerad, troende. Men har inte varit på Bröllop, bara begravningar och 1 dop. Trevligt att Ni som präst hjälper oss att svara på frågor!

    Med tre psalmer och tre sånger så tar själva vigseln gissningsvis 40 minuter. I kyrkliga vigslar finns bara en ordning, ingen kort eller lång version, däremot kan man ju just som du beskriver, ha fler sånger etc. Man kan också fira nattvard och då tar det förstås längre tid. Men då behöver man också boka det, så att det är inplanerat.

  • Jeez
    Äldre 2 Dec 20:44
    #50

     


    Karamellen skrev 2010-12-02 18:16:06 följande:
    Vi träffade prästen igår och allt känns jättebra! Det kommer bli toppen det här! Dock glömde jag fråga en sak - när lämnar man bort buketten? Och när tar man tillbaka den?

    Samtidigt som prästen ber att få ringarna, dvs efter at man sagt ja, precis innan bönen över ringarna och löftena.

    Jag brukar se till att bruden får tillbaka buketten först under sista psalmen, men det är lite olika vet jag. Det viktiga är väl att slippa ha den under förbönen, så man ju knäfaller (förutom vid löften och ringväxling förstås).

Svar på tråden Fråga prästerna 14