• Äldre 19 Nov 04:42
    417037 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417037

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 22 Nov 05:08
    #21

     


    Sandrisen80 skrev 2010-11-21 22:06:55 följande:
    Vi vill gifta oss utomlands (i Sorrento, Italien). Tas det någon avgift från en svensk präst då? Vi gifter oss utomhus och inte i kyrkan.Ingen av oss är troende, men tycker ändå att vigselcermonin är fin, hur vänder sig en präst till det? Jag är född till den kristna tron, min blivande man är muslim, vill en präst ändå viga oss? (Vi säger lite skämtsamt att våra barn är "kristna muslimer" )Hälsningar Sandrisen80

    Så länge ni accepterar vigselritualet, som innebär psalmer, böner, bibelläsning och predikan (dvs vigseltalet) så funkar det. Att din blivande man är muslim men ändå vill säga sina löften inför den kristna guden och be kristna böner och sjunga kristna psalmer är upp till honom själv.

  • Äldre 22 Nov 05:12
    #22

     


    min hemlighet skrev 2010-11-21 15:56:53 följande:
    Finns det några generella riktlinjer vad gäller musik och ljus? Vi skulle vilja ha en instrumental låt på cd som ingångslåt, den är ganska lång och vi skulle vilja släcka ner hela kyrkan och sen ha fyra ljusbärare som tänder stearinljus i altargången innan vi kommer in. Är det något vi bör slå ur hågen direkt eller "får man göra så"? Vi har pratat med en präst som tyckte det lät som en jättefin idé men eftersom hon var upptagen den dagen och inte kunde viga oss gick vi aldrig in på detaljer. Jag och min sambo har verkligen drömt ihop hur det ska se ut och om de nekar oss med så kort varsel känns det som att en stor del i kyrklig vigsel försvinner - då hade vi nog hellre valt ett sommarbröllop utomhus. Nu gillade vi tanken med ljus/mörker, mystik och den fantastiska lokal som kyrkan är.

    Det finns inga generella riktlinjer, som redan nämnts funkar det inte med CD-musik i alla kyrkor (och generellt är det ju alltid trevligare med levande musik än burkad). Ni måste ta det med den aktuella vigselprästen, precis som tankarna kring ljuständningen.

  • aurora­84
    Äldre 22 Nov 20:00
    #23

    Hejsan. Jag undrar om man ska ge sin vigselförettare något som betalning. Är det någon som vet detta? Eller ska man ge en gåva? Våran kommer att viga oss på julafton så man kanske ska ge en blomma????


    /Aurora

  • Äldre 22 Nov 20:22
    #24

     


    aurora84 skrev 2010-11-22 20:00:01 följande:
    Hejsan. Jag undrar om man ska ge sin vigselförettare något som betalning. Är det någon som vet detta? Eller ska man ge en gåva? Våran kommer att viga oss på julafton så man kanske ska ge en blomma???? /Aurora

    Någon betalning ska han/hon inte ha. En en blomma eller ett foto av brudparet uppskattas säkert, men är absolut inget måste.

  • TheJoh­anna
    Äldre 22 Nov 20:46
    #25

    Jag har en fråga till er präster som är lite OT...


    För ett tag sen var jag med i ett sammanhang där kyrkans närvaro på nätet diskuterades. Utifrån detta undrar jag hur det kom sig att ni skaffade konton här och började svara på frågor..? Undrar också om ni får göra detta i tjänsten?


    Det är verkligen jättebra att ni finns här!

  • Äldre 22 Nov 21:44
    #26

     


    TheJohanna skrev 2010-11-22 20:46:25 följande:
    Jag har en fråga till er präster som är lite OT... För ett tag sen var jag med i ett sammanhang där kyrkans närvaro på nätet diskuterades. Utifrån detta undrar jag hur det kom sig att ni skaffade konton här och började svara på frågor..? Undrar också om ni får göra detta i tjänsten? Det är verkligen jättebra att ni finns här!

    Jag kan svara för egen del så får de andra prästerna svara för sig.
    Jag besökte BT ganska ofta som nyvigd präst för att se vilka frågor folk hade kring bröllop. När jag insåg att frågorna var ganska många bestämde jag mig för att själv skaffa konto och börja besvara frågor. Så småningom startade jag, efter tips från en annan präst, "Fråga prästerna"-tråden.
    Det är min absoluta övertygelse att det måste finnas präster på andra ställen än i kyrkan - det ska vara naturligt att träffa präster i vardagen.
    Jag ser detta som en del av min tjänst, även om jag svarar på frågor lika mycket när jag är ledig som när jag tjänstgör. Min chef och vårt arbetslag är informerade om att jag tillbringar tid på BT, och jag ger också rapporter ibland om vad som händer och sker här. Min kyrka finns också på Facebook samt i Lokal-TV.

  • Burre Präst
    Äldre 22 Nov 21:46
    #27

    Jag började hänga här först i egenskap av blivande brudgum, men har sedan hängt kvar som präst för att ge råd och information. Jag har det inte som en del i min tjänst, men min församling har inget emot att jag då och då loggar in även på arbetstid.

  • Jeez
    Äldre 23 Nov 19:23
    #28

     


    TheJohanna skrev 2010-11-22 20:46:25 följande:
    Jag har en fråga till er präster som är lite OT... För ett tag sen var jag med i ett sammanhang där kyrkans närvaro på nätet diskuterades. Utifrån detta undrar jag hur det kom sig att ni skaffade konton här och började svara på frågor..? Undrar också om ni får göra detta i tjänsten? Det är verkligen jättebra att ni finns här!

    Jag har hängt här sen starten, vilket sammnföll när jag själv skulle gifta mig. Har sedan dess svarat på frågor, i mån av tid och lust. Och behovet finns ju.

    Min chef vet att jag finns på nätet (inte bara här) men jag gör det inte egentligen i församlingstjänsten.

  • magnol­iablom­ma
    Äldre 23 Nov 20:21
    #29

    Hej!


    Går det på något sätt att en svensk präst håller en cermoni i utlandet, i mitt fall Kroatien och att själva vigseln sker borgligt i kommunhuset på orten för att vigseln ska bli bindande juridiskt? Kan en svensk präst i Svenska kyrkan hjälpa till med detta om han/hon vill?


    tack,


     


     

  • Jeez
    Äldre 23 Nov 21:24
    #30

     


    magnoliablomma skrev 2010-11-23 20:21:57 följande:
    Hej! Går det på något sätt att en svensk präst håller en cermoni i utlandet, i mitt fall Kroatien och att själva vigseln sker borgligt i kommunhuset på orten för att vigseln ska bli bindande juridiskt? Kan en svensk präst i Svenska kyrkan hjälpa till med detta om han/hon vill? tack,    

    EN svenskkyrklig präst kan förrätta en välsignelse över borgerligt ingått äktenskap varsom helst, så svaret är ja.

Svar på tråden Fråga prästerna 14