• Äldre 16 Nov 20:01
    3772402 visningar
    21824 svar
    21824
    3772402

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Aleta
    Äldre 16 Nov 22:16
    #11

    Klickar också på fina snölyktan. Underbar trådstart Blomman!
    (Fast vi tar liiiiite mindre snö i vinter vad? )


    Ninnis att du orkar! Jag kan varken skylla på graviditet eller danska och blir alldeles snurrtrött ändå.  
    Allt väl annars?


    Nä, nu har jag lagt fram högar med kläder och gjort mackor och matlåda. Dags att sova om jag ska fixa morgondagen.


    Kram på er alla ni underbara människor! 

  • Äldre 16 Nov 22:49
    #12

    Åh Blomman, så fin trådstart. Blir alldeles varm i hjärtat. Precis så känner jag för er mina vänner. Delad glädje är dubbel glädje och sorgen vi delar blir bara halv.


    Och det som jag inte orkar bära ensam...


    Jättefint skrivet Blommis


     


    Håller på och lagar högrev av ren i lergryta i ugnen. Hittade ett recept i Buffé, men det var på älg eller nöt... och jag tänkte va fan. Sen säger en "expert" till mig: "Nämen GUD, inte kan du köra samma recept på ren som på älg, det är ju en heeeelt annan sak"


    Så nu känner jag mig rätt osäker på om mitt slit med den här grytan var mödan värt... Det är morgondagens middag ju. Jag har inte tid att laga till nåt annat imorgon. Jag ska ju gå och simma och lilla härliga K ska leka o plaska med sina badkompisar.


    Danska... gud blir snurrig bara jag tänker på det. Det är så mycket enklare att läsa det i skrift än att höra det när de pratar.


     

  • Äldre 16 Nov 22:51
    #13

    Jag har ikväll inmundigat: 1 glas vitt, 1 kopp örtte med Rigabalsam, en rejäl skvätt, och två Falu Rågrutmackor med smör och Bayonneskinka. Plus lite godis.


     

  • Äldre 16 Nov 22:53
    #14

    Äh klart du kan använda ren istället! Vad kan hända liksom? Att det smakar ren?

    Tack för allt trådstartsberöm förresten.

  • Äldre 16 Nov 22:55
    #15
    passionsblomman skrev 2010-11-16 22:53:25 följande:
    Äh klart du kan använda ren istället! Vad kan hända liksom? Att det smakar ren? Tack för allt trådstartsberöm förresten.
    Jamen jag menar ju det. En renare smak liksom

    Vassego ♥


     

  • Helois­e
    Äldre 16 Nov 23:43
    #16

    Underbar trådstart finaste blomman!


    Mugglan och  msw härligt att ni hänger här och känner er som hemma. Hoppas ni inte störs av att jag skriver uppdateringar om Elise som ibland är jobbiga att läsa och jag ber om ursäkt på förhand för att jag nuförtiden mest skriver väldigt sorgliga och ledsna inlägg, men det blir så när världen rasar omkring en. Jag ska ta mig samman snart...


    Jag har ont i magen igen och måste ta mig till spec. mvc imorgon samt få insomingstabletter annars lägger personalen in mig.


    Elise blir större och större, och har nu fått reducerad matmängd eftersom hon har börjat binda vatten( får vätskeutdrivade). Sjukgymnasten har varit hos oss 3 dagar och pillat på Elise( jag som verkligen gillar när de ska "utvärdera/bedömma" henne. Läkaren verkar snarast rädd för mig och håller sig på jävligt långt avstånd, sjuksköterskorna håller sig undan och jag känner hur de tisslar och tasslar om mig bakom ryggen på mig( paranoid, moi?) om att jag inte kan sova, gråter hela tiden, är orolig etc.


    Men de är ju jättebra och ger mig, Panzer och Elise space så att vi kan försöka läka lite och ta oss samman( mest jag).


    Jag kom på idag att det är inga fel på mitt barn, hon är precis som hon ska vara oavsett vad läkarna och den där jävla mrt'n säger!


    Härligt att axel och fälga mår bra Daa


    Flamman: julen suger både fysiskt, mentalt och ekonomiskt!


    Blomman: alla kramar jag har.


    Villemoa: fina moa, och det låter underbart med att ta en promenad med puerto


    Mugglan: Stort varmt grattis till ada och beda!


    Nu ska jag försöka sova lite.


    Kram på er


     

  • Äldre 17 Nov 00:10
    #17

    Hvidis: ingen blues än, men det kan komma lite tårar då och då när jag blir orolig för att Moa ska känna sig utanför. Värsta tårattacken kom i söndags kväll när Moa och maken skulle åka hem. Jag ville verkligen inte vara kvar själv utan dem och så ville jag bara hem. Så satt jag där på rummet och åt middagen med tårarna rinnandes. Fy vad jobbigt det var då!

  • Äldre 17 Nov 00:12
    #18

    Heloise: önskar jag kunde göra nåt som tog bort din oro och ångest!! Det låter heller inte bra med magsmärtan, hoppas du slipper bli inlagd! Många, många kramar

  • Äldre 17 Nov 07:28
    #19

    Blommis, blommis, blommis! VILKEN trådstart! Helt underbar o gud så rörd jag blir!

    Nu ska jag läsa ikapp de sista sidorna på förra tråden! 7000 inlägg! Inte dåligt! till alla så länge

  • Äldre 17 Nov 07:43
    #20

    Heloise: "Jag kom på idag att det är inga fel på mitt barn, hon är precis som hon ska vara oavsett vad läkarna och den där jävla mrt'n säger!"
    Jaaa precis så är det! *KRAMAR MASSOR*
    O du.....dina inlägg är precis som de ska vara.....be aldrig om ursäkt för dina inlägg....vi finns här alla för varandra...i vått o torrt.....du är i ett skede i livet där vi har en möjlighet att hjälpa dig att orka med..... OCH även glädjas DUBBELT tillsammans med dig!
    *KRAMAR OM*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård