• kapell­ösa
    Äldre 10 Nov 06:49
    94085 visningar
    768 svar
    768
    94085

    4e juni 2011

    Hej på er!

    Då den gamla tråden varit stängd sedan länge tänkte jag att det var dags att starta en ny.
    Hur går det för er i planeringen? Allt klart? Precis kommit igång? Ångest över fägteman? Funderingar på huruvida din ingifta låssaskusins nya flickväns hamsteruppfödare har en given plats vid honörsbordet? Och när är egentligen den optimala tidpunkten att skicka iväg inbjudningskorten?

    Eller kanske något helt annat du vill diskutera, tipsa eller fråga om?
    Välkommen hit!

  • Svar på tråden 4e juni 2011
  • kapell­ösa
    Äldre 10 Nov 07:13
    #1

    Personligen nojjar jag som tusan över brudklänning, springer då och då runt i hela stockholm frenetiskt letande efter Klänningen med stort K. So far no good, men hoppet lever vidare.

    Eftersom vi ska göra maten själva (buffé) så börjar jag så smått att hamstra på mig kött när det säljs billigt. Jag kan tillexempel tipsa om att Willys har en jäkligt billig fläskfilé denna vecka. Tackochlov har vi en stor frys där mycket får plats!

    Inbjudningskorten, där är det stora funderingar. Göra själv, be den mycket pyssliga lillasystern göra dem eller beställa från en firma? Och om man beställer dem från ett företag, ska man då ha alla likadana eller ska man ha olika, en "roligare" för vänner och en mer stel/korrekt för släkten?

    Ungefär där ligger jag för tillfället, hur går det för er andra?  

      

  • 4Juni2­011
    Äldre 10 Nov 10:49
    #2

    Va kul! Här hänger jag på..
    Färgtema:Rosa,silver,vitt

    Vi har bokat kyrka och festlokal
    Vi ska iväg och kolla in festlokalen idag och ta lite mått så att vi kan planera med dukar och bordsplacering etc...

    Har även "bokat" stugan vi ska fira bröllopsnatten och veckan efter bröllopet

    Fotograf är bokad

    Inbjudningskorten är bestämda ,men ska köpas material och göras

    Mina smycken är inhandlade förutom vigselringen, men där vet vi ungefär vilken vi ska köpa...

    Brudgummens kläder är köpta

    Jag har inte heller provat klänningen med stort K än, får bli en tur till göteborg någon lördag och testa

  • 4Juni2­011
    Äldre 10 Nov 10:50
    #3

    När har du tänkt skicka inbjudningskorten?

    Funderar på om efter nyår är lagom då 4 juni är på långhelg och när ska man sätta osa så att folk inte glömmer bort det?

  • Semlor­na
    Äldre 10 Nov 11:02
    #4

    Åh, har undrat om det funnits en tråd jag missat! Roligt att tråden är igång igen så jag får mer koll på vad jag ska göra.

    Vi har gjort en del:
    *bokat lokal+kyrka
    *gjort spellista: spotify
    *fixat fotograf: kompis
    *bestämt mat till buffen
    *färgtema: lime, citrongul och vit (ska försöka få in mörklila eller rosa men sambon är motvillig)
    *hittat florist
    *gästlista

    Just nu håller jag på med:
    *inbjudningskort, morfar ska designa
    *klänningen, svärmors som måste kemtvättas. Går den inte att få ren får jag ge mig ut efter en.
    *planerar vigselringen med hjälp av en guldsmed

  • Semlor­na
    Äldre 10 Nov 11:08
    #5

    kapellösa
    Två olika kort låter pyssligt men har ni lust och ork att göra det extra jobbet så. Vi vill ha personliga kort så har bett morfar vilket känns helt rätt för oss och blir dessutom billigare. Vad som passar er och er budget är en annan fråga :)

  • Semlor­na
    Äldre 10 Nov 11:11
    #6

     


    4Juni2011 skrev 2010-11-10 10:50:31 följande:
    När har du tänkt skicka inbjudningskorten?Funderar på om efter nyår är lagom då 4 juni är på långhelg och när ska man sätta osa så att folk inte glömmer bort det?

    Vi hade tänkt skicka ut dom till jul och slå två flugor i en smäll men nu verkar dom inte bli färdiga tills dess så i januari är nya planen. Vi ska ha osa ett par veckor efter att korten skickats ut just för att folk inte ska hinna glömma bort det. Behöver nån mer tid för att kunna svara så är det inga problem men jag tror dom flesta vet tidigt.

  • Jessik­a81
    Äldre 10 Nov 11:24
    #7
    Semlorna skrev 2010-11-10 11:11:55 följande:
      Vi hade tänkt skicka ut dom till jul och slå två flugor i en smäll men nu verkar dom inte bli färdiga tills dess så i januari är nya planen. Vi ska ha osa ett par veckor efter att korten skickats ut just för att folk inte ska hinna glömma bort det. Behöver nån mer tid för att kunna svara så är det inga problem men jag tror dom flesta vet tidigt.
    Hur skriver ni då? Jag tycker också det vore bra med någon slags flexibel gräns, vill gärna få ut inbjudningarna typ i slutet av januari men vill inte sätta OSA redan i feb/mars! Å andra sidan vore det ju nice med tid att bjuda folk på återbud om det nu blir några sådana. Och OSA en månad innan bröllopet blir för tight.

     

  • 4Juni2­011
    Äldre 10 Nov 11:33
    #8

     


    Semlorna skrev 2010-11-10 11:02:40 följande:
    Åh, har undrat om det funnits en tråd jag missat! Roligt att tråden är igång igen så jag får mer koll på vad jag ska göra.Vi har gjort en del:*bokat lokal+kyrka*gjort spellista: spotify*fixat fotograf: kompis*bestämt mat till buffen*färgtema: lime, citrongul och vit (ska försöka få in mörklila eller rosa men sambon är motvillig)*hittat florist*gästlistaJust nu håller jag på med:*inbjudningskort, morfar ska designa*klänningen, svärmors som måste kemtvättas. Går den inte att få ren får jag ge mig ut efter en.*planerar vigselringen med hjälp av en guldsmed

    Med att få in färger är inte lätt, men jag gjorde en smart sak utan att ha planerat det, när jag pratade med min smabo sa jag att jag ville ha vitt och silver som färgtema så att det inte skulle bli så tjejigt, han sa då dirakt men rosa då? Du (jag) e ju rosa alla förknippar dig med det och så blev det bestämt att vi ska ha rosa...

    När vi var och prova kläder till han,var han noga med han skulle ha rosa kravatt =)

  • Semlor­na
    Äldre 10 Nov 11:43
    #9

     


    Jessika81 skrev 2010-11-10 11:24:07 följande:
    Hur skriver ni då? Jag tycker också det vore bra med någon slags flexibel gräns, vill gärna få ut inbjudningarna typ i slutet av januari men vill inte sätta OSA redan i feb/mars! Å andra sidan vore det ju nice med tid att bjuda folk på återbud om det nu blir några sådana. Och OSA en månad innan bröllopet blir för tight.  

    Vi kommer sätta ett datum för osa i februari/mars beroende på när vi får iväg inbjudningarna. Tror det lätt kan bli att gästerna tänker att det inte är så noga när man svarar om man har ett flexibelt datum. Men om nån hör av sig och säger att det är svårt att veta så är vi flexibla och meddelar att dom kan vänta med att osa till eh, säg en månad innan eller så.

  • Semlor­na
    Äldre 10 Nov 11:46
    #10

     


    4Juni2011 skrev 2010-11-10 11:33:09 följande:
      Med att få in färger är inte lätt, men jag gjorde en smart sak utan att ha planerat det, när jag pratade med min smabo sa jag att jag ville ha vitt och silver som färgtema så att det inte skulle bli så tjejigt, han sa då dirakt men rosa då? Du (jag) e ju rosa alla förknippar dig med det och så blev det bestämt att vi ska ha rosa...När vi var och prova kläder till han,var han noga med han skulle ha rosa kravatt =)

    Smart! Ja, alltså om det skulle vara viktigt och jag sa att jag verkligen vill så skulle jag säkert få både rosa, bebisblått och ljuslila men nej, jag vill att det ska kännas bra för oss båda. Tänkte vi skulle ta det lila eller rosa när vi kikar på dukar och dekorationer så han får se hur snyggt det blir :)

    Däremot skulle jag behöva bra tips på hur jagmed kvinnlig list får sambon att gå och prova kläder, han vet inte om han vill ha jaquette eller kavaj än så kan inte fundera vidare.

Svar på tråden 4e juni 2011