• LisaEl­eonor
    Äldre 5 Nov 15:07
    34497 visningar
    21 svar
    21
    34497

    Vad ska stå i inbjudan?

    Jag och sambon satt och pratade om hur inbjudningarna till bröllopet. Det känns som det är mycket som måste få plats. Först ska ju datum och sånt i. Men någon gång innan den stora dagen ska ju gästerna gärna säga vad de vill ha för mat (utifrån val såklart) och om de är allergiska eller vegetarianer. Sedan finns det övernattningsmöjligheter i lokalen där vi har festen, och det vill vi ju berätta för gästerna så fort som möjligt. Det kan ju påverka om de kan komma eller inte.

    Men det känns som det blir väldigt mycket att skriva i en liten inbjudan. Sedan har inte jag sett många inbjudningar i mitt liv så jag vet inte riktigt.

  • Svar på tråden Vad ska stå i inbjudan?
  • chimil­le
    Äldre 5 Nov 15:48
    #1

    Det vanligaste är att man har ett officiellt inbjudningskort och sedan skickar med ett informationsblad!

    Sedan måste jag säga att jag aldrig tidigare hört att gästerna skall välja vad de skall äta Jag har bara hört talas om en bestämd men som gäller för alla - med undantag för specialkost givetvis

  • chimil­le
    Äldre 5 Nov 15:51
    #2

    *meny skulle det stå i sista stycket

    Vanligt för ett inbjudningskort är att man anger;
    Vilka som gifter sig
    När, Var och Tidpunkt man gifter sig
    Sista svarsdatum (OSA)

    Ibland skriver man också var bröllopsfesten/middagen hålls om det inte är på samma plats som man viger sig (t.ex. om man viger sig i kyrkan).

  • S2011
    Äldre 6 Nov 15:43
    #3

    glöm inte information om barn - får de komma eller inte?


    boendeförslag för tillresande?


    eventuell vägbeskrivning till vigselplats?


    telefon eller mail för o.s.a


    om det är betalbar efter middagen kan detta vara bra att påpeka

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 7 Nov 13:52
    #4

    Om ni ska ha en toastmaster så kan det vara bra att skriva t.ex; Om ni vill hålla tal ska ni anmäla er till våran toastmaster/madame. Sedan namn och nr eller mail till personen.

  • chimil­le
    Äldre 8 Nov 10:50
    #5

     


    S2011 skrev 2010-11-06 15:43:20 följande:
    glöm inte information om barn - får de komma eller inte? boendeförslag för tillresande? eventuell vägbeskrivning till vigselplats? telefon eller mail för o.s.a om det är betalbar efter middagen kan detta vara bra att påpeka

    Det skulle jag dock inte skriva på själva inbjudningskortet utan i infobladet.
    Infobladet rymmer många delar, du kan ju alltid googla och se om det finns några förslag på innehåll som du inte tänkt på, sen så kanske det finns någon layout du kan följa - det tyckte jag var svårt, att veta hur det skulle utformas :)

  • Fröken T
    Äldre 8 Nov 12:09
    #6

    Tycker också att det är jättemycket info som ska med! Har därför gjort en webbsajt så själva pappersinbjudan innehåller bara info om att vi gifter oss, datum, tid och sista OSA-dag samt webbadressen.


    På sajten så OSA:r de i ett formulär där de även får kryssa i vad de tror att de kommer att vilja äta och dricka samt fritextfält för att kunna skriva upp allergier och annat.


    (vi kommer att grilla både fisk, kyckling, kött och vegetariskt så bra att veta på ett ungefär vad folk vill ha och när vi ändå gjorde ett formulär så kunde vi lika gärna ta med att folk får kryssa i vad de gärna dricker så att vi får ett bättre hum om hur mycket vi ska köpa av olika dricka)


    Förutom OSA-formulär så har vi info om vigsel + fest, vägbeskrivning med karta, text om brudparet, en sida där vi listar alla som tackat ja tillsammans med bild + beskrivning, kontaktuppgifter till oss och toastmaster, twitterflöde + hashtag, samt en FAQ där man får svar på ALLT som det inte svaras på under de andra flikarna, t ex vad vi önskar oss i bröllopspresent, om barn är välkomna, klädkod. 


    Tycker det är MYCKET bättre än ett infoblad som lätt tappas bort.

  • Anglia
    Äldre 8 Nov 12:43
    #7

     


    Fröken T skrev 2010-11-08 12:09:02 följande:
    Tycker också att det är jättemycket info som ska med! Har därför gjort en webbsajt så själva pappersinbjudan innehåller bara info om att vi gifter oss, datum, tid och sista OSA-dag samt webbadressen. På sajten så OSA:r de i ett formulär där de även får kryssa i vad de tror att de kommer att vilja äta och dricka samt fritextfält för att kunna skriva upp allergier och annat. (vi kommer att grilla både fisk, kyckling, kött och vegetariskt så bra att veta på ett ungefär vad folk vill ha och när vi ändå gjorde ett formulär så kunde vi lika gärna ta med att folk får kryssa i vad de gärna dricker så att vi får ett bättre hum om hur mycket vi ska köpa av olika dricka) Förutom OSA-formulär så har vi info om vigsel + fest, vägbeskrivning med karta, text om brudparet, en sida där vi listar alla som tackat ja tillsammans med bild + beskrivning, kontaktuppgifter till oss och toastmaster, twitterflöde + hashtag, samt en FAQ där man får svar på ALLT som det inte svaras på under de andra flikarna, t ex vad vi önskar oss i bröllopspresent, om barn är välkomna, klädkod.  Tycker det är MYCKET bättre än ett infoblad som lätt tappas bort.

    Det är inte så att man kan få se hur sidan ser ut?? =) Gillade det väldigt skarpt med en sån sida och behöver underlag för att presentera för sambon.. =)

    A

  • Fröken T
    Äldre 9 Nov 10:37
    #8
    Anglia skrev 2010-11-08 12:43:00 följande:
      Det är inte så att man kan få se hur sidan ser ut?? =) Gillade det väldigt skarpt med en sån sida och behöver underlag för att presentera för sambon.. =)A
    Sajten är inte publicerad ännu men om du pm:ar mig din mail så kan jag skicka skärmdumpar.
  • S2011
    Äldre 9 Nov 11:02
    #9
    chimille skrev 2010-11-08 10:50:01 följande:
      Det skulle jag dock inte skriva på själva inbjudningskortet utan i infobladet.Infobladet rymmer många delar, du kan ju alltid googla och se om det finns några förslag på innehåll som du inte tänkt på, sen så kanske det finns någon layout du kan följa - det tyckte jag var svårt, att veta hur det skulle utformas :)
    vi har ett instickskort i inbjudan som innehåller extra information. och jag räknar faktiskt även det till "inbjudan". stoppar man ner det i kuvertet och skickar iväg det tillsammans med inbjudan så tillhör det inbjudan, tycker jag.

    allt beror väl på hur man utformar just sin egen inbjudan - vissa använder sig av hela A4 med info som bifogas "på sidan om" och en del skriver in en länk till en hemsida.
    för vår del skulle det aldrig fungera med att enbart hänvisa till en webbsida och jag är inte sugen på att hålla ett litet tal till varje gäst som ringer för att osa, därför gjorde vi ett instickskort i vår inbjudan som vi skrivit info på.


    personligen tycker jag också att det känns lite sådär när det kommer ett fint inbjudningskort (som nån lagt ner pengar, tid och energi på) i brevlådan. tillsammans med ett hopviket A4 där man rapar upp allt man inte fick plats med i kortet.. lagom med info och gärna på något sätt infogat i kortet för att behålla lite känsla..

  • nsdtr
    Äldre 9 Nov 11:22
    #10

    Vi ska bara ha med det viktigaste på inbjudan, tid, plats, klädsel, info om festen, tex, var den är o att det blir bar till självkostnadspris,,, sen har vi gjort en hemsida på projektwedding där ALL info står ,tex övernattning, vägbeskrivning mm, den adressen kommer stå på inbjudan

Svar på tråden Vad ska stå i inbjudan?