• Tiger Lou
    Äldre 27 Oct 18:57
    17162 visningar
    20 svar
    20
    17162

    Bantningsté - funkar det?

    Är det någon som har testat något bantningsté och fungerade det isåfall? Hittade t.ex manasul som sägs fungera som ett utrensande té för kroppen. Några erfarenheter?

  • Svar på tråden Bantningsté - funkar det?
  • Moster Stina
    Äldre 28 Oct 08:13
    #1

    JAG är mycket skeptiskt till sånt, men kanske funkar det för det!

    Proffs innom medicin anser ju att "utrensning och detox" är humbug!

    Själv brukar jag testa vattendrivande tabletter ibland, vilket i alla fall kan motverka svullnad efter en storätarhelg med mycket salt t ex.

    Och av att fasta t ex går man ner i vikt. och går upp precis lika mycket igen, och blir tokig under tiden man höll på.

  • Kattpo­et
    Äldre 28 Oct 12:05
    #2

    Oftas blir man bara uttorkad, så ja man förlorar vikt men det är vatten som vi behöver i kroppen för att må bra.


    Och ja vissa teer innerhåller ämnen som gör att man går ner i vikt MEN  om man ska få någon bevisad effekt så måste man dricka så mycket att det orsakar njurskador.


    Om man vill ner i vikt, börja med att  banlysa  läsk, chips, kakor och gottis från vardagarna och ha  det med måtta på helgen.  Bannlysa det helt  gör att man okynnesäter mer.


    Sedan rör på dig, ta  cykel till jobbet eller gå av bussen en  hållplats innan din egen, detta funkar endast om man bor i en by eller stad, annars kan bli en lång promenad hem.


    Och börja med nya  sunda matvanor, som du sedan kan föra över till dina barn.


     


     

  • Tiger Lou
    Äldre 28 Oct 14:51
    #3

    Jag är inte på något sätt överviktig men hade ju varit kul att gå ner kanske tre kg bara. Hade varit kul om det funkade även om det låter väldigt simpelt med ett te. Ingen annan som har testat det?

  • Kattpo­et
    Äldre 28 Oct 21:34
    #4

    Tiger Lou,  har du kollat att du inte har  en häslosam  förhållande av muskler till fett, din kropp kan vara i perfekt balance, så varför rubba den innan du har undersökt detta?


     


    Nåja, börja äta bra istället, gör ett livsval istället för ett för stunden val och kom ihåg du har bara en kropp.

  • Tiger Lou
    Äldre 29 Oct 12:50
    #5

    Jag lever redan hälsosamt, är inte överviktig utan ligger på en bra vikt, har heller inte lätt att gå upp i vikt eller ner heller för den delen även då jag tränar extra hårt. Tänkte mest det kunde vara kul om en så enkel sak som att dricka te på kvällen skulle hjälpa till att få igång magen och att man skulle gå ner i vikt på köpet. Som sagt bara två tre kg typ. Men har inte lust att kasta ut pengar på bluffgrejer liksom. Därför tänkte jag att nån kanske hade testat och kunde säga om det funkade... Har aldrig bantat faktiskt eller testat något bantningspreparat.

  • Kattpo­et
    Äldre 29 Oct 14:42
    #6

    90% av batningsprepraten är båg och de få som funkar är antigen fettantabus eller farliga för dig.


    Så var nöjd istället.

  • Burre Präst
    Äldre 31 Oct 04:53
    #7

    Jag har alltid trott att vikt i grunden är beroende av matematik. Det vill säga äter man mer kalorier än man gör av med så går man upp i vikt och gör man av med mer kalorier än man äter så går man ner i vikt.


    Varför krångla till det?

  • Tiger Lou
    Äldre 31 Oct 09:38
    #8

    Men om ni inte har testat teet behöver ni inte skriva och berätta för mig hur man bantar, jag vet hur man gör för att gå ner i vikt. Dessa teer ska fungera utrensande för kroppen vilket medför att man kan gå ner något/några kg. Frågeställningen var om någon testat dessa teer och vad erfarenheten av dem isåfall var. Det är inte direkt så att jag sitter hemma och äter chips och dricker cola hela dagarna och behöver gå ner 20 kg och tror att ett te ska hjälpa...

  • bröllo­p20110­702
    Äldre 31 Oct 09:43
    #9

    Annars ökar vanligt grönt te förbränningen, drick tre koppar om dagen.

  • Kattpo­et
    Äldre 31 Oct 17:50
    #10

    Jo du kommer gå ner i vikt,  teet är vätske drivande så du kommer pissa ut mer vatten från kroppen.

  • Tiger Lou
    Äldre 31 Oct 17:59
    #11

    suck...

  • zzzova
    Äldre 31 Oct 21:47
    #12

    Har kanske inte testat samma märke eller så som du, men har testat liknande. Det skulle få igång matsmältingen snabbare eller något sånt (var ett år sedan jag tesade så minns inte riktigt). och det fungerade, gick ner 3-4 kg. slutade dock eftersom jag entligen inte behövde gå ner men iaf :) vad kostar det du tänker på?
    jag köpte mitt på en hälsokost handel för ca 35-40 kr och det fungera, dock skulle jag inte lita på det om det är dyrt eftersom det kanske innehåller konstiga saker, det jag köpte var bara örter osv :)

  • Kattpo­et
    Äldre 1 Nov 13:11
    #13

    Jag  drack förr  grönt te, vilket det flesta  batnings teer innehåller men det var för urindrivande för min kropp.

  • weddin­ginlov­e
    Äldre 1 Nov 13:58
    #14

    Jag testade i 20:års ålden ett japanskt eller kinesiskt bantningsthé. Man skulle dricka det före man åt...eller var det efter? Smakade satan så äckligt men jag pressade i mig det i en veckastid utan något som hellst resultat.

  • tlind
    Äldre 8 Nov 12:46
    #15

    Jag vet inte om det fungerar eller inte, men det finns ju bevisat att vissa örter sätter igång metabolismen mer osvosv.

    Just nu dricker jag iaf ett japanskt hälsote varje morgon, det smakar somsagt jätteäckligt.. men jag har börjat vänja mig nu efter 4 dagar :)
    Detta te ska vara bra för matsmältning, hyn och hälsan allmänt. (har problemhy)

    OCH man ska dricka extra mycket vatten när man dricker te eftersom det faktiskt är vätskedrivande, men ja, jag har svårt för att dricka mkt vatten, så har lite lime eller citron i en 2liters flaska, så en sådan om dagen blir det!

    mitt te heter organic solomon's seal tea.. vet inte exakt vad det innehåller *pinsamt* men köpte det iaf på superslim.se för.. 130kr kanske? många påsar i som man kan använda 2 ggr, exvis en på morgonen, spara den i en burk till kvällen :)

    Hoppas detta hjäpte dig litegrann!

  • tlind
    Äldre 8 Nov 12:47
    #16

    kan ju lägga till att jag gått ner 3kg på 4 dagar också.. men vet inte om det endast beror på teet.. har ändrat min kost lite!

  • Kattpo­et
    Äldre 8 Nov 13:08
    #17

    De första kilona brukar vara vätska,  det tar kroppen lite längre att förbränna fett.


    Man kan faktikst 1-5 kilo  på att gå att bajsa om man är förstoppad.

  • Tiger Lou
    Äldre 8 Nov 20:37
    #18

    tlind - spännande! det visade sig att en av mina vänner också drack ett liknande te och hon hade också gått ner i vikt av det. Det var något kinesiskt te. Ska kika in på länken du postade. Finns så många olika teer att välja bland!

  • blomtr­oll
    Äldre 9 Nov 07:51
    #19
    weddinginlove skrev 2010-11-01 13:58:33 följande:
    Jag testade i 20:års ålden ett japanskt eller kinesiskt bantningsthé. Man skulle dricka det före man åt...eller var det efter? Smakade satan så äckligt men jag pressade i mig det i en veckastid utan något som hellst resultat.
    Samma som att dricka ett glas vatten innan man äter, det ökar mättnadskänslan och gör att man inte "överäter" på samma sätt som annars (då magen med det extra vattnet tror att den redan är halvfull). Fast då gäller det också att ge sig i tid, när man börjar känna sig mätt.

     


    Det finns inga genvägar. Stoppar du i dig mer kalorier än du behöver, så lagras det som fett. Mindre kalorier = gå ner i vikt. Bantningspiller, bantningsjos, bantningsteer o.s.v. - det finns inga vetenskapliga bevis för att de skulle fungera (snarare tvärt om) & de kan rent av vara farliga.

  • blomtr­oll
    Äldre 9 Nov 07:53
    #20

    Oj, ber om ursäkt för att jag upprepade saker som andra redan skrivit.

Svar på tråden Bantningsté - funkar det?