• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 25 Oct 20:43
    4051 visningar
    22 svar
    22
    4051

    Lycklig men frågvis! "Regnbågsbarn"

    Det här kan komma att bli långt!


    Vi planerar inför bröllopet och gör just nu en budget. Vi har bestämt det mesta och väntar på lite offerter osv. Och vi diskutera husköp och hur vi vill bo och allmänt om framtiden eftersom bröllopet inte blir av fören 2012.


    Så allt känns helt fantastiskt redan när min sambo mitt i natten väcker mig som just somnat till.


    Hon har tänkt. Det ända som har varit ett "problem" är mina drömmar om barn och hennes ovilja att någonsin skaffa barn. Jag själv älskar barn, hade velat haft det så fort jag har ekonomin till det men vill inte tvinga in min sambo i nått hon inte själv vill. Det vore varken rätt mot oss eller barnet. Jag har lite smått accepterat att det kanske inte blir några. 


    Men så säger hon att hon VILL ha barn. Inte nu, men hon vill om några år och hon har helt plötsligt massor med tankar kring det. Om amning, namn, uppfostran, vem som ska föda, hur vi ska göra osv. osv.


     


    Så lyckan är stor! 


    MEN fasen vad svårt det är att hitta någon info om saker?
    Vi har klart för oss hur vi vill göra även om det blir väldigt dyrt och jag vet inte om det ens är tillåtet i Sverige. Det är nämligen tänkt att jag då skulle "bära" hennes biologiska barn. Genom provrörsbefruktning med donator.
    Det verkar som om vi är ensam i Sverige om att ens ha fått iden. Hittar inte ens en privatklinik som kan svara på våra frågor :/


    Kan nämligen tänka mig att det krockar med lagen om surogatmoderskap/donering av ägg.


    Vem vänder man sig till? Någon som vet något alls om sånt här här?


     


    Och så en liten fråga till:


    Min sambo har ätit minipiller sen hon var 14. Hon slutade med dem nu för ca 2 månader sedan och hon kan tydligt känna att det är sen några veckor efter hon slutade med dem som tanken började komma till henne. Alltså tankar kring barn.
    Är barnlängtan så starkt kopplat till hormoner att den kan påverkas av minipiller?

  • Svar på tråden Lycklig men frågvis! "Regnbågsbarn"
  • Äldre 25 Oct 20:48
    #1

    Hej TS! 


    Ett tips är att regga dig på systersajten familjeliv.se ! Där har jag stött på andra med liknande tankar och du kanske finner fler att bolla med som kan svara på dina frågor där! =)


    Önskar er all lycka till med allting! 


  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 25 Oct 21:04
    #2
    Sörön10 skrev 2010-10-25 20:48:21 följande:
    Hej TS!  Ett tips är att regga dig på systersajten familjeliv.se ! Där har jag stött på andra med liknande tankar och du kanske finner fler att bolla med som kan svara på dina frågor där! =) Önskar er all lycka till med allting! 
    Okej! De få gånger jag vart in dit är när jag hamnat där via googel ;) Debateras hettsigt om det mesta där inne, hehe

    Ska kolla in det!

  • Äldre 25 Oct 21:06
    #3
    JustMeAndMyLove skrev 2010-10-25 21:04:51 följande:
    Okej! De få gånger jag vart in dit är när jag hamnat där via googel ;) Debateras hettsigt om det mesta där inne, hehe Ska kolla in det!
    haha ja, det går rätt hett till ibland, så det är bra att vara selektiv! Men det finns dock fler i din situation så jag tänkte att får du kontakt med dem så kan man ju sen välja vilka "övriga" debatter man ger sig in i! =)
  • theman­dys
    Äldre 25 Oct 21:42
    #4

    Va roligt för er med allt spännande på G! :) Ni kanske kan prata med RFSU, de är ju proffs på det mesta ;) Nu vet jag ju inte var ni bor, men i Stockholm har de iallafall en jättebra klinik, och om de inte kan hjälpa kanske de iallafall kan lotsa er vidare. Lycka till!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 25 Oct 21:43
    #5
    themandys skrev 2010-10-25 21:42:24 följande:
    Va roligt för er med allt spännande på G! :) Ni kanske kan prata med RFSU, de är ju proffs på det mesta ;) Nu vet jag ju inte var ni bor, men i Stockholm har de iallafall en jättebra klinik, och om de inte kan hjälpa kanske de iallafall kan lotsa er vidare. Lycka till!
    Ja det är riktigt kul :)

    Jag har sänt iväg ett mail till mamamiakliniken i Stockholm, de har inte svarat än men jag hoppas på någon respons, har hört att de ska vara bra!

  • Dejli
    Äldre 25 Oct 22:55
    #6

    Fast det är ju inte olagligt att donera ägg, och jag anser nog inte heller att du skulle bli surrogatmamma heller, för jag antar att du tänker bli förälder till barnet. Blir det genom adoption då? Eftersom bara en kan föda barnet och bara en av er kan ha biologiska band med det. Hur gör man annars? Om man har sitt eget ägg i ett förhållande där två kvinnor är de enda föräldrarna. Klurigt det där...

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 25 Oct 23:01
    #7
    Dejli skrev 2010-10-25 22:55:49 följande:
    Fast det är ju inte olagligt att donera ägg, och jag anser nog inte heller att du skulle bli surrogatmamma heller, för jag antar att du tänker bli förälder till barnet. Blir det genom adoption då? Eftersom bara en kan föda barnet och bara en av er kan ha biologiska band med det. Hur gör man annars? Om man har sitt eget ägg i ett förhållande där två kvinnor är de enda föräldrarna. Klurigt det där...
    Men, äggdonation är väl olagligt i Sverige och i Norge? Eller har jag fel?

    Ja det är jätteklurigt. Men just föräldraskapet tror jag är ganska lätt juridiskt om man är i Sverige. Vet att när man insiminerar sig i Danmark kan det bli svårt att direkt kunna vara föräldraledig om man är partner till en kvinna som fött barn. är en del byrokrati. Tror det blir en adoption kanske, vet inte hur det ser ut.


     

  • Äldre 25 Oct 23:26
    #8

    På den här kliniken jobbar man med IVF (provrösrsbefruktning), inseminationer osv och de är väldigt kunniga. Ringer du dem borde du kunna få svar på många av dina frågor. De är mycket, mycket trevliga kan jag säga.

    Det jag kan tänka mig kan krångla till det för just er är väl vad för regler det finns runt allt det här för samkönade par, donatorer och allt vad det är frågan om. och jag skulle gissa att ni kan tänkas få rådet att göra alltihop den enklaste vägen-vilket tveklöst är insemination. Jag är mitt uppe i en hormonbehandling inför en IVF som väntas bli av nästa vecka, och det är ingen lek kan jag säga. Man är ett hormoncase av sällan skådat slag.
    Dessutom är det skitdyrt att göra privat (mellan 22000-27000 kostar en ivf om den inte är beviljad av Landstinget), medan insemination handlar om 500-800kr per insemination (man gör ofta två-tre st vid varje försök)

    LYCKA TILL med era familjeplaner och barnlängtan!

  • Dejli
    Äldre 25 Oct 23:27
    #9
    JustMeAndMyLove skrev 2010-10-25 23:01:24 följande:
    Men, äggdonation är väl olagligt i Sverige och i Norge? Eller har jag fel?
    Ja, det har du :) Dock får man inte ta emot både ägg och spermier, utan som jag förstår det måste den ena i paret vara biologisk förälder... och det är kanske det som kan ställa till det i ert fall.

    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Aggdonation/

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 25 Oct 23:44
    #10
    Dejli skrev 2010-10-25 23:27:31 följande:
    Ja, det har du :) Dock får man inte ta emot både ägg och spermier, utan som jag förstår det måste den ena i paret vara biologisk förälder... och det är kanske det som kan ställa till det i ert fall. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/B.../
    Tack för länken till sidan! Mycket nyttig info :)
    Ja då förstår jag hur det hänger ihop, man får inte dinera till lesbiska par för då är ju båda delar donerade. I see.
    Ja nu fick jag lite hopp, det kanske inte alls hamnar under den lagen. :)
Svar på tråden Lycklig men frågvis! "Regnbågsbarn"