• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Sep 21:01
    34044 visningar
    141 svar
    141
    34044

    Vill bara slå ett slag för menskoppen!

    Läste någon gång att menskoppen är bra mot mensvärk.


    Tyckte hela iden var så konstig så jag tänkte väl inte mer på det.


     


    Min nuvarande sambo åt mini-piller enbart för att hon lider av så sjuka menssmärtor. Det har inte funkat så bra sen hon missade EN tablett så då föreslog jag att hon skulle testa en sån där menskopp som finns att beställa på nätet.


     


    Vi är helt såld! FÖRSTÅR ni hur mycket pnegar det går år till tamponger och liknande :O Plus att man kan ha gott samvete för att man gör miljön en tjänst ;)


     


    Hon har nu slutat med mini-pillrena och har väl inte mer än lite "normal-ont", helt suvveränt!

  • Svar på tråden Vill bara slå ett slag för menskoppen!
  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 17 Sep 21:18
    #1

    Att dom fungerar tvivlar jag inte på, det jag har tänkt angående det där är hur fräscht det kan vara? Man måste ju stänga in massa bakterier? Och det måste ju kännas lite snuskigt att tömma koppen med mensblod liksom? Eller är det bara jag som har en negativ inställning till den?


  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Sep 21:25
    #2
    mattiasFästmö skrev 2010-09-17 21:18:08 följande:
    Att dom fungerar tvivlar jag inte på, det jag har tänkt angående det där är hur fräscht det kan vara? Man måste ju stänga in massa bakterier? Och det måste ju kännas lite snuskigt att tömma koppen med mensblod liksom? Eller är det bara jag som har en negativ inställning till den?

    Vad gäller bakterier och så är tydligen menskoppen mer att rekomendera än en tampong :)


    Sen att det kan kännas äckligt, ja.. hehe, jag tror det är just därflr det pratas så lite om den

  • Aleta
    Äldre 17 Sep 21:43
    #3

    Jag tycker att det verkar mindre äckligt än tamponger och bindor.
    Är de svåra att tömma?

  • Vi2all­tid
    Äldre 17 Sep 23:06
    #4

    Menskoppen är det absolut snällaste du kan använda mot underlivet. Just därför kan du ha den i kroppen mycket längre än tamponger. Jag tycker det är äckligare att ha en svettig binda eller ett snöre mellan benen och sen dra ut en blodig klump ur kroppen när den är fylld....

    Aleta: Det där är ju förstås olika, man lär sig en teknik som funkar till slut. Jag tycker inte att de är svårare än att hantera en tampong, eftersom tampongen är torr.... Jag tyckte det var lättast att göra det i duschen i början

  • weddin­ginlov­e
    Äldre 18 Sep 07:22
    #5

    Jag åt max dos av värktabletter varje månad i 5 dagar. Sen jag köpte en kopp tar jag kanske 2 tabletter på hela perioden.

    Hur ofta byter du tampong? Du kan tömma koppen lika ofta men det behövs inte. Du kan koka den efter varje mens period. Man tvättar den med tvål och vatten varje gång man tömmer den. Inget ofräscht alls.

    Lite krongligt i början före jag lärde mig att sätta in och ta ut den. Håller med att det var lättast att sätta in den i duschen från början.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 18 Sep 10:14
    #6

    Jag tycker inte det är så krångligt, kanske de allra första gångerna bara :)


    Innan trodde jag också att det skulle vara svårt att lita på att den skulle sitta kvar och inte läcka. Men det var inte heller några problem.


     


    De rekommenderar att man tvättar den med någon tvål utan parfym, jag använder intimtvål, känns snällast så. Sen kan man som sagt koka den.


     


    Menskoppen har funnits sedan 1890 och har än inte kunnat kopplas TSS (tampongsjukan), bara det tycker jag känns rätt skönt :)

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 18 Sep 10:56
    #7

    Hmmm, den här menskoppen ni pratar om har jag aldrig hört talas om. Men nu måste jag ju ta och kolla upp vad det är. Själv fixar jag inte att ha tampong, jag gillar inte det helt enkelt, tycker att det bär obehagligt och gillar inte känslan att föra upp den inne i mig. Nu menar jag inte att jag tycker att binda är så jätte trevligt att ha men iallafall.   =)

  • Helois­e
    Äldre 18 Sep 11:35
    #8

    Jag har funderat på att skaffa en sådan så fort jag fått  bebisen, och mensen kommit tillbaka. Verkar faktiskt väldigt bra, och alla som jag pratat med, som har provat, är helt lyriska! Själv gillar jag inte tamponger men tycker att bindor är bökiga och obehagliga!


     

  • MaybeB­ride09
    Äldre 18 Sep 11:46
    #9

    Funderar också på en sån. Speciellt bra är dom ju om man tror att man ska få mens under natten så kan man sätta in det och det gör inget om man inte fått mens. Skulle man göra så med en tampong skulle man ju bli uttorkad.


    När jag fick barn för ett år sedan pratade min barnmorska om det, hon hade precis fått reda på att den fanns, så trots att den funnit länge så är den inte så omtalad. Men jag kommer nog få köpa två för det rinner ganska bra på mig så jag måste verkligen sätta i med en gång och vi har lite mellanrum mellan handfatet och toastolen. Men även om man köper två blir det ju billigt.


  • förlov­adflic­ka
    Äldre 18 Sep 19:19
    #10

    Är den svår att föra upp? Jag kan typ inte få in en tampong (kanske för jag inte övat) tycker det känns jätteskumt...

Svar på tråden Vill bara slå ett slag för menskoppen!