• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 9 Sep 19:03
    8071 visningar
    27 svar
    27
    8071

    Mardrömmar - hur bota?!

    Jag blir GALEN.


    Min sambo svänger in och ur sina depressioner. Idag ställde jag henne mot väggen för jag såg att alla hennes sömntabletter är slut, hon har ätit dem varje kväll i en månad. Så jag är ärligt inte alls förvånad över hennes ångest och skakningar. Det är helt enkelt abstinens.


    Jag har själv varit missbrukare och är nu ganska hård mot henne. Hon får inte ta ut några fler tabletter, hon får helt enkelt ta konsekvenserna och hon får faktiskt ta tag i saker som att komma ut, röra på sig, äta rätt etc. Jag har redan satt upp ett schema och jag kommer ta tag i allt här hemma så hon kan ta det lungt, bara hon går sina promenader och äter när det är mat.


     


    Men sen får hon de här sjuka mardrömmarna hela tiden. Hon vrider och vänder på sig, vaknar om och om på nätterna och gråter i sömnen, ibland vaknar hon skrikande. Det är pga dem hon började med sömntabletter och det är pga dem hon börjat ta dem så ofta. Hon får helt enkelt ingen sömn. Är sjukt trött hela dagarna och orkar inte med sitt jobb.


    Terapi har hon gått i i flera år, hon hittar ingen orsak, inget vettigt skäl till drömmarna. Annars har hon problem med ångest och socialfobi och det har hon fått jättebra hjälp med från den hon var hos senast.


     


    Nu ska hon säga upp sig, vi är i Norge och jag jobbar för att börja spara men nu blir det återigen så att alla pengar går till att försörja oss. Inte riktigt därför jag är 70 mil från all släkt och alla vänner.


    Så nu vill jag ha alla tips ni har, vad ska vi göra med hennes mardrömmar? Jag är brered att testa vad som helst nästan.

  • Svar på tråden Mardrömmar - hur bota?!
  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 9 Sep 19:34
    #1

    Oj, det låter jobbigt. jag hade väldiga problem med nattskräck, dvs att jag skrek och sprang runt mitt i natten. Jag gick i sömnen, bara det att jag i min sömngång hade dödsångest och bara skrek och skrek och försökte ofta ta mig ut ur lägenheten. Kunde även göra såna konstiga saker att jag gick upp helt lugnt, ställde mig i ett hörn och började gallskrika. min m2b var inte så himla glad kan jag säga.

    Det tipset jag fick då som har fungerat väldigt bra för mig är att ta det lugnt när man går och lägger sig. inte se några läskiga filmer, inte tänka några läskiga tankar eller prata om otäcka eller skrämmande saker alls som man kan 'ta med sig' in i drömmarna. Man får bokstavligen talat bara tänka på regnbågar och ulliga moln den sista halvtimmen eller liknande. Speciellt när man ligger och håller på och somnar och är lite mellan världarna. Vill man inte tänka på regnbågar så kan man dra upp fina minnen som inte har några mörka sidor alls. Bara vackra fina minnen. Det tar ett tag innan man kommer in i det, det är lite ovant, men för mig har det fungerat helt och hållet iallafall.


  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 9 Sep 19:37
    #2

    ofta ligger man ju och grubblar precis innan man somnar, oroar sig över saker, tänker över saker som hänt som gjort en arg/ledsen osv. Och det är detta man då drar med sig in i drömmarna. Det är dom tankarna man ska ersätta med regnbågar och glass alltså


  • Moirie
    Äldre 9 Sep 20:02
    #3

    Jag hade mycket mardrömmar i tonåren. Det som funkade för mig var att lära mig att bli medveten om att det var just drömmar. Då kunde jag väcka mig själv eller ändra drömmen så att jag kunde plötsligt ha ett vapen i handen och konfrontera monstren.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 9 Sep 20:51
    #4

    Tack för era tips! Jag ska prata med henne ikväll och föreslå dem, hon får prova en sak i taget.


    Det är egentligen kanske inte alls konstigt att det eskalerar just nu när jag tänker efter. Hon har varit väldigt arg och upprörd för vi fick en assa saker stulna och förstörda av de som hyrde vår lägenhet. Och nu under en långpromenad så kom det fram många fler saker om hennes jobb som jag inte känt till. Så nu stöttar jag henne helt i att sluta. Hade aldrig velat att hon jobbat där alls om jag vetat vilken dålig miljö hon jobbar i. 


    Det är ju också det här med att hon ser film, helst skräckfilm. Kommer bli en tuff fajt men hon bör nog sluta se på den sortens filmer. I alla fall slta i några månader för att se om det påverkar.


    Jag ska be henne fokusera på regnbågar och ulliga lamm några nätter nu.


     


    MattiasFästmö: Jag känner mig nästan dum när jag läser ditt inlägg. Jag hade ingen aning om att det kunde vara så illa, inte för någon. Och jag hoppas verkligen du tagit dig ur det! Fick du någonsin någon form av förklaring på vad det berodde på? Fanns det nått mer du kunde göra förutom att försöka lugna ner dig på kvällarna och tänka vackert?


     

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 9 Sep 20:56
    #5
    Moirie skrev 2010-09-09 20:02:17 följande:
    Jag hade mycket mardrömmar i tonåren. Det som funkade för mig var att lära mig att bli medveten om att det var just drömmar. Då kunde jag väcka mig själv eller ändra drömmen så att jag kunde plötsligt ha ett vapen i handen och konfrontera monstren.
    Exakt så hanterar jag mina mardrömmar :) Det har hjälpt mig otroligt.

    Min pappa berättade om en patient som drömde att han blev jagad av olika monster. Han fick i uppdrag att ta kontrollen över drömmen med en övning och sen tillåta sig bli tagen av monstrena. Bara för att verkligen upptäcka att inget kunde skada honom. Han blev helt kvitt sina drömmar, säger han.


    Lite så gjorde jag, och det har hjälpt mig mycket! Även om jag har helt bisarra drömmar så är jag inte lika panikslagen och jag känner mig utvilad på morgnarna.


    Tyvärr hjälper det inte min sambo alls :/ 

  • wiii
    Äldre 10 Sep 09:44
    #6

    Avslappningsband innan hon somnar kanske? kan ju vara svårt att ta sig ur det där med att grubbla innan man somnar, men att göra avslappningsövningar ger ju något annat att fokusera på :)

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Sep 09:56
    #7

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-09-09 20:51:23 följande:
    MattiasFästmö: Jag känner mig nästan dum när jag läser ditt inlägg. Jag hade ingen aning om att det kunde vara så illa, inte för någon. Och jag hoppas verkligen du tagit dig ur det! Fick du någonsin någon form av förklaring på vad det berodde på? Fanns det nått mer du kunde göra förutom att försöka lugna ner dig på kvällarna och tänka vackert?  

    Det är ingen fara det är mycket bättre nu, nu kan jag springa upp någon natt bara och typ ställa mig upp, men sen är det som om jag kommer på själv att jag inte borde bara där så då lägger jag mig igen. Ingen skrik och panik längre :P Ja det jag fick förklarat för mig var att om du tex går och oroar dig över något på dagen, eller ser en läskig film och liknande, så bearbetar hjärnan det under dagen. Är man orolig så går man och tänker på det ur olika perspektiv och liknande. Men om du ser en film eller tänker en jobbig tanke på kvällen eller innan man ska gå och sova så får inte hjärnan tid att bearbeta detta, och då gör den det via drömmarna. Precis som man säger att små barn smälter dagens intryck när dom sover och att det därför är så viktigt att låta dom sova ostört osv. Så är det så när man blir äldre också, att man helt enkelt tar med sig tankarna in i drömmarna

    Du kan hjälpa henne genom att tex precis innan ni somnar lägga er och prata om fina minnen, eller någon plats hon gillar och liknande. Att man verkligen somnar med bara 'ljusa' tankar. Det är väldigt svårt att göra själv, för om man ligger och tänker att man inte ska oroa sig eller tänka läskiga tankar så är det ju precis det man gör :P Jag har även jobbat på min mörkerrädsla, för dom trodde att det kunde ha en bit med det att göra också, att det hela blev ännu läskigare när det dessutom var beckmörkt när jag gick i sömnen. Hoppas det löser sig för henne!


  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 10 Sep 15:37
    #8
    wiii skrev 2010-09-10 09:44:16 följande:
    Avslappningsband innan hon somnar kanske? kan ju vara svårt att ta sig ur det där med att grubbla innan man somnar, men att göra avslappningsövningar ger ju något annat att fokusera på :)
    Ja just ja, vi har några såna cd-skivor som jag använde när jag hade som svårast att sova för något år sedan. De ska jag leta fram!

    Hon är inte så glad på mig just nu för jag grälade på henne när jag kom hem från jobbet och hittade henne med boken "Blod och död" under näsan... 

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 10 Sep 15:39
    #9
    mattiasFästmö skrev 2010-09-10 09:56:51 följande:
      Det är ingen fara det är mycket bättre nu, nu kan jag springa upp någon natt bara och typ ställa mig upp, men sen är det som om jag kommer på själv att jag inte borde bara där så då lägger jag mig igen. Ingen skrik och panik längre :P Ja det jag fick förklarat för mig var att om du tex går och oroar dig över något på dagen, eller ser en läskig film och liknande, så bearbetar hjärnan det under dagen. Är man orolig så går man och tänker på det ur olika perspektiv och liknande. Men om du ser en film eller tänker en jobbig tanke på kvällen eller innan man ska gå och sova så får inte hjärnan tid att bearbeta detta, och då gör den det via drömmarna. Precis som man säger att små barn smälter dagens intryck när dom sover och att det därför är så viktigt att låta dom sova ostört osv. Så är det så när man blir äldre också, att man helt enkelt tar med sig tankarna in i drömmarna Du kan hjälpa henne genom att tex precis innan ni somnar lägga er och prata om fina minnen, eller någon plats hon gillar och liknande. Att man verkligen somnar med bara 'ljusa' tankar. Det är väldigt svårt att göra själv, för om man ligger och tänker att man inte ska oroa sig eller tänka läskiga tankar så är det ju precis det man gör :P Jag har även jobbat på min mörkerrädsla, för dom trodde att det kunde ha en bit med det att göra också, att det hela blev ännu läskigare när det dessutom var beckmörkt när jag gick i sömnen. Hoppas det löser sig för henne!
    Skönt att det blivit så mycket bättre för dig :)

    Ja egentligen har hon en del att bearbeta men hon har gått igenom allt med en psykolog, eller ja, flera st faktiskt, utan resultat. Det är inte "jätte grejjer" men det har varit så många småsaker de senaste åren så det är inte konstigt egentligen. Bara frustrerande när hon inte vet hur hon ska göra för att jobba igenom det. 


    Hon har provat allt möjligt, skriva ner det, prata om det, både med mig och med föräldrar och vänbner och psykolog.


    Hoppas det hjälper att hon kör avslappning och vackra tankar på kvällarna. :)

  • Äldre 10 Sep 16:43
    #10

    Hobbypsykologen i mig kan inte låta bli att undra om det kanske är så att sambandet mellan hennes förtjusning i skräckfilm och -litteratur beror på hennes mardrömmar, istället för tvärtom? Hon kanske upplever att hon tränar sig i att ta kontroll över sin rädsla om hon får möta den i vaket tillstånd? Eller så gillar hon bara skräckfilm som vem som helst


    Det ena utesluter inte det andra iofs - hon kan ju uppleva att skräckfilmen hjälper henne med rädslan fastän den samtidigt ökar den.


    Jag har ibland problem med att sova tryggt, men inte likadana som hennes. Har inte hittat något bra knep själv så jag ska fortsätta att läsa den här tråden. Jag önskar att jag kunde tänka bort otrevliga tankar på ren vilja som mattiasFästmö, men det fungerar inte så bra. Jag tror att det som funkar för mig är att tränga bort dem med något annat - helt enkelt att göra något väldigt roligt och medryckande som kräver hela min uppmärksamhet. (Att typ kolla på film räcker absolut inte!) Tyvärr hjälper det mig inte direkt att varva ner...

Svar på tråden Mardrömmar - hur bota?!