• brides­illy
    Äldre 3 Sep 10:02
    64536 visningar
    109 svar
    109
    64536

    Vad ska man ha på bordet som gåva till gästerna?

    Vad har ni andra för något till gästerna på bordet? Kom gärna med tips på vart man kan köpa godis, the påsar, med mera som har namn på

    Sen vill jag också veta vart man köper tyllpåsar, askar till bästa pris?

    andra förslag till vad man kan ha för liten present till gästen?

    (jag är redan gift, hjälper en annan med planeringen )

  • Svar på tråden Vad ska man ha på bordet som gåva till gästerna?
  • Äldre 26 May 22:10
    #91
    Chicita skrev 2013-05-26 14:12:49 följande:
    Alltså sånt här är jättefint när det ligger dukat på bordet.
    Men vad sjutton ska "jag" med en sked till sen? Lägga i en låda tills jag tröttnar på den och slänger?
    Det känns oartigt att inte ta med sånt hem liksom, och så vill man ju inte slänga det ifall man får besök av brudparet. Men "jag" vill ju inte heller ha sånt framme...
    Det här är en sån där typisk sak som är väldigt bra i teorin, men inte så bra i praktiken... 
    Fast jag skulle kunna tycka att det var kul, om det bara stod mitt namn på och inte bröllopsdatum också då. Att det bara blir en sked gör mig inget, jag kan tycka det är fint med lite ovanliga udda grejer. Dock så dricker jag ofta te, ibland kaffe...så jag använder teskedar rätt mycket. Kanske inte alla som gör.
  • Äldre 26 May 22:20
    #92

    Chicita skrev 2013-05-26 14:12:49 följande: Tulipan skrev 2013-03-25 21:16:59 följande: Vi kommer att stansa gästernas namn på te/dessertskedar, först ha det som bordsplacering och sedan får de med sig hem, vi är dock bara 25 stycken. :)  Alltså sånt här är jättefint när det ligger dukat på bordet.Men vad sjutton ska "jag" med en sked till sen? Lägga i en låda tills jag tröttnar på den och slänger?Det känns oartigt att inte ta med sånt hem liksom, och så vill man ju inte slänga det ifall man får besök av brudparet. Men "jag" vill ju inte heller ha sånt framme...Det här är en sån där typisk sak som är väldigt bra i teorin, men inte så bra i praktiken... Men en sked kan ju användas, den behöver ju inte ligga och samla damm nånstans. Och står det mitt namn på är det ju super Vi har dubbla uppsättningar teskedar, men även en massa udda skedar, funkar hur bra som helst Och har man barn hemma så bryr de sig oftast inte vad de får för bestick.Tycker det var en superbra idé   

  • Äldre 26 May 22:43
    #93
    ingrid87 skrev 2013-05-26 22:10:16 följande:
    lillasofie skrev 2013-05-26 22:20:12 följande:
    Men alla har inte udda saker hemma. Vi har dubbla uppsättningar med allt, och dessutom extra pga arv efter mamma. Så udda bestick (oavsett om det är en sked, gaffel eller annat) eller udda glas brukar inte vara så uppskattade.
    Och det är inte bara jag som tycker så. Om ni kollar gamla trådar (eller kanske längre bak i den här tråden) så ser ni att det är en vanlig reaktion.
    Sen är det ju som med allt annat - man kan inte göra alla nöjda.

    Jag skulle inte använda en sked (speciellt inte om det är en gammal "silversked" som blivit graverad i själva sked-delen eller någon annan del som kommer i kontakt med mat heller, pga att man kan få blyförgiftning av det om man har otur. 
    Alltså blir den då bara dekorativ. Och jag har inte någon hylla hemma som jag kan fylla med udda saker jag fått på bröllop Flört 
  • Cindy0­1
    Äldre 5 Sep 11:43
    #94

    Jag funderar på att beställa lyckokakor från ebay som jag tänkte sätta i och kanske nått mer någon godis eller nått!!!??? Va tror ni om de?

  • Äldre 5 Sep 12:34
    #95

    Vi hade minpastiller i transparanta hjärtformade askar med vitt tyll runt, lila rosett och två små vita tygblommor. Jag vet ingen som inte tycker om att fräscha till andedräkten efter mat ;) jag tror allt inhandlades i USA.

  • Äldre 5 Sep 14:10
    #96


    Jag är manisk bär- och svampplockare så vi hade ett bord där det stod en massa burkar med olika sorters sylt att ta med sig hem för den som så önskade.
  • Äldre 5 Sep 14:59
    #97
    Allis skrev 2013-09-05 14:10:10 följande:
    Jag är manisk bär- och svampplockare så vi hade ett bord där det stod en massa burkar med olika sorters sylt att ta med sig hem för den som så önskade.
    Toppenbra, sånt där är jättekul att få med sig hem.
    Så himla personligt Solig 
  • Äldre 5 Sep 15:14
    #98

    Ätbart är ju rätt praktiskt och om någon inte ville ha skulle det ju garanterat gå åt här hemma tänkte jag. Det finns obegränsade mängder björnbär runt om byn så det blev ju extra roligt att det var något härifrån.

  • Äldre 24 Feb 15:29
    #99
    Gina dc skrev 2013-04-11 21:54:01 följande:
    Vi är väldigt humoristiska så vi kommer att ge våra gäster en liten box med "dagen efter prylar" :o Så som samarin, resorb, treo, tuggummi..något åt det hållet. I know, tokigt men kul!
    Det där var ju bra, om vi ska ha någon gåva så kommer vi köra på det! Och om jag känner mina gäster rätt så vet jag att det är något som kommer uppskattas och komma till användning ;)
  • Äldre 24 Feb 15:39
    Gina dc skrev 2013-04-11 21:54:01 följande:
    Vi är väldigt humoristiska så vi kommer att ge våra gäster en liten box med "dagen efter prylar" :o Så som samarin, resorb, treo, tuggummi..något åt det hållet. I know, tokigt men kul!

    Tack för tipset! Detta är givet! Startade precis en tråd om tips för gästgåvor. Hade missat denna tråd. Det här var ju toppen bra! Precis sånt som passar våra gäster.


    Annars hade vi tänkt ha hjärtprydda vinkorkar som jag hittade på LIghtinthebox då vi gör egna bordsplaceringsdekorationer av vinkorkar. Men ditt förslag var ju klockrent!

  • Äldre 24 Feb 15:52
    Chroma skrev 2010-09-03 18:12:26 följande:

     


    Kattpoet skrev 2010-09-03 17:29:25 följande:
    Tackkortet brukar vara tack nog.
    Varför är det sån presenthysteri? De kommer väl dit och får mat, dricka, sällskap och för att hedra brudparet.. eller? Har bestämt oss för att ha äpplen som bordsplacering, gästerna kan få äta upp det också om de vill ;)

     


    Och varför vill man att det ska kosta mer än det behöver göra? Fast jag är nog ingen slösa och försöker tänka på miljön så mycket det bara går. Hehe.. självklart gör man väl som man vill men jag tycker att det är fruktansvärt onödigt. 


    Sticker du i ett kort med namnet i äpplet, eller hur gör du? Vi har äpplegrönt som en av våra färger så det var en idé jag gillade.
    Presenter - Nä, jag har inte ens tänkt den tanken innan jag hamnade på BT. Inget av de 5 bröllop jag varit på har haft gästgåva. Skulle jag ha något så skulle jag göra som ....hm, någon här så bra gav förslag på - dagen efter kit! Väldigt rolig idé!
  • Mathil­datige­r
    Äldre 24 Feb 15:59

    Nu ska jag vara tråkig, men som gäst skulle jag föredra att inte få någon present.

  • Alylly­ra
    Äldre 24 Feb 16:13
    Mathildatiger skrev 2014-02-24 15:59:14 följande:
    Nu ska jag vara tråkig, men som gäst skulle jag föredra att inte få någon present.
    Hur menar du?

    Som gäst kan man ju inte välja om man ska få en present eller inte. Antingen får man det - eller så får man det inte. Jag har själv aldrig tänkt på det som en nödvändighet, men jag tycker inte heller att det är otrevligt att få något litet som tack för att jag kom - framför allt om det är personligt och genomtänkt.

    Vi hade inga gåvor på vårt eget bröllop, men jag har varit på flera andra där det har varit jättetrevliga gåvor som har varit enkla att ta med sig hem men som ingen har blivit sårad för att man lämnar kvar om man inte vill ha den. Man gör ju som man vill, både som brudpar och som gäst
  • Äldre 24 Feb 16:25
    Mathildatiger skrev 2014-02-24 15:59:14 följande:
    Nu ska jag vara tråkig, men som gäst skulle jag föredra att inte få någon present.
    Varför skulle du föredra att inte få någon gästgåva? Hmm har aldrig hört att någon tycker det är tråkigt eller tar illa upp. Tvärtom har det varit väldigt uppskattat av gästerna att få en liten överraskning vid sin bordsplacering på de 4 bröllop jag varit på :)
  • Äldre 24 Feb 17:18

    Vi kommer att ha gästgåvor till våra gäster. Till alla damer blir det en spansk solfjäder med bröllopsdatumet ingraverat liggandes i en tyllpåse och för alla herrar så blir det små glasflaskor cirka 7 cl med fin Konjak som dom kan spara eller dricka under festen:) Kommer sitta en ettikett runt träkorken med en lite tacktext på.

    Jag har varit på många bröllop och alla gäster har alltid blivit glada för sina gästgåvor. Tycker att man får göra som man vill. Gästerna är nog glada även om dom inte får någon present;)

  • Äldre 24 Feb 17:56

    Jag skall göra egna praliner och lägga i små ministrutar vid varje persons plats. Det blir nog 3-5 pralinner per strut. Strutarna skall vara invirade i tunna sidenband i temafärgen. Jag tror det kommer bli uppskattat ifall någon blir lite hungrig eller bara sugen i väntan på maten.
    Funderar även på att göra tvålar att ta med hem som i så fall skall ligga på ett bord och ha deras namn på tags. Har dock aldrig gjort tvålar inna så vi får se hur det blir med det.

  • Äldre 24 Feb 19:27

    Jag har gjort små tvålar och byggt som våningstårtor med band och blomma uppepå. De läggs i cellofanpåse och ges personligen till var gäst. :) mycket pill men så värt det! (150 gäster, x3 tvålar =450) haha

  • Mathil­datige­r
    Äldre 25 Feb 07:39

    Jag tar varken illa upp över presenter, tycker det är otrevligt eller andra känslor som folk här tolkar in i mitt svar.
    Jag säger bara att jag tycker gästpresenter är onödiga.

  • Äldre 25 Feb 09:54

    Här har du fina organzapåsar och jätte söta askar :D 

    Askarna längst ner ska jag köpa till vårt bröllop sedan och ge bort presenter i till de som hjälper till. Vet inte vad som ska vara i än dock, möjligtvis något presentkort. 

    www.myperfectday.se/askar-pasar/

Svar på tråden Vad ska man ha på bordet som gåva till gästerna?