• brides­illy
    Äldre 3 Sep 10:02
    64506 visningar
    109 svar
    109
    64506

    Vad ska man ha på bordet som gåva till gästerna?

    Vad har ni andra för något till gästerna på bordet? Kom gärna med tips på vart man kan köpa godis, the påsar, med mera som har namn på

    Sen vill jag också veta vart man köper tyllpåsar, askar till bästa pris?

    andra förslag till vad man kan ha för liten present till gästen?

    (jag är redan gift, hjälper en annan med planeringen )

  • Svar på tråden Vad ska man ha på bordet som gåva till gästerna?
  • DALAnn­a
    Äldre 7 Nov 22:24
    #41

    jag kommer att "duka" med gele hjärtan på bordet, som dekorationer.  så det blir en typ av favours...

  • Cecili­aJarl
    Äldre 7 Nov 22:56
    #42

    Har inte ens funderat på det.. Men det var ju en fin tanke faktiskt. Vi ska ha "biljetter" till baren i ett kuvert, om det räknas som present :)


     


    ceciliaj.blogg.se/

  • Jag han
    Äldre 8 Nov 07:29
    #43

    Är det vanligt att ha presenter till gästerna? Har inte alls tänkt på den biten. Ser det illa ut att inte ge något?
    Förlåt Ts att jag snor din tråd lite, men tänkte att ni i denna tråd vet lite grann om detta :)

  • Optimi­a
    Äldre 8 Nov 09:43
    #44

     


    Jag han skrev 2010-11-08 07:29:14 följande:
    Är det vanligt att ha presenter till gästerna? Har inte alls tänkt på den biten. Ser det illa ut att inte ge något? Förlåt Ts att jag snor din tråd lite, men tänkte att ni i denna tråd vet lite grann om detta :)

    Nej det är inte speciellt vanligt i Sverige, och gästerna förväntar INTE att de ska få presenter för att de äter och dricker på brudparets  bekostnad.

    Presenter till gästerna, s.k. favours, är en amerikansk sed, som en del infört på sina bröllop.

    Jag har varit på bröllop där man fått en liten present och jag har varit på [många fler] bröllop där man inte fått det. Bestämmer man sig för gästpresenter är en pralin/annat godis mest uppskattat. Grejer, som t.ex. champagneglas med brudparets namn och datum på är ingen höjdare, lika så nyckelringar med brudparets foto på osv.

    Krimskrams lämnas rätt ofta kvar på borden -- personligen vill jag inte ha 1 glas som det står "Johanna och Anders, 15.7.2010" på -- NÄR ska jag använda det? Nyckelringar skulle jag väl snällt bära hem, lägga i en låda och slänga när jag storstädar.

  • Silver lining
    Äldre 8 Nov 11:01
    #45

     


    Optimia skrev 2010-11-08 09:43:13 följande:
      Nej det är inte speciellt vanligt i Sverige, och gästerna förväntar INTE att de ska få presenter för att de äter och dricker på brudparets  bekostnad.Presenter till gästerna, s.k. favours, är en amerikansk sed, som en del infört på sina bröllop.Jag har varit på bröllop där man fått en liten present och jag har varit på [många fler] bröllop där man inte fått det. Bestämmer man sig för gästpresenter är en pralin/annat godis mest uppskattat. Grejer, som t.ex. champagneglas med brudparets namn och datum på är ingen höjdare, lika så nyckelringar med brudparets foto på osv. Krimskrams lämnas rätt ofta kvar på borden -- personligen vill jag inte ha 1 glas som det står "Johanna och Anders, 15.7.2010" på -- NÄR ska jag använda det? Nyckelringar skulle jag väl snällt bära hem, lägga i en låda och slänga när jag storstädar.

    Jag haller med !  Viktigt att saetta saker i perspektiv!!

    Visst aer det trevligt att ge sma godis, parliner , nagot litet extra (om man har rad och pengar oever efter fest och mera) men skoent att hoera att det inte aer ett maste!!

    Vi har ett slags "destination" broellop, da de flesta av gaesterna bor utomlands och flyget till Sverige foer att vara medoss. De flest bor pa hotellet daer festen sak vara...
    Vi ska ha champagne skal efter kyrkan, organiserad transport mellan kyrka-skal och festen , 3 raetters middag, dans , kaka, mer champagne och evtl bjuda pa bar, sa jag foersoeker "spara" in lite om jag nu kan.....

    Tycker det aer trevligt med fina "favours" vid middagsbordet , men taenker att det kanske blir mer "uppskattat"/ personligt  att ha nan litet present med en "vaelkomna! "- lapp  pa gaesternas hotellrum naer de checkar in aen ha det vi bordet??

  • Jag han
    Äldre 8 Nov 11:24
    #46

     


    Optimia skrev 2010-11-08 09:43:13 följande:
      Nej det är inte speciellt vanligt i Sverige, och gästerna förväntar INTE att de ska få presenter för att de äter och dricker på brudparets  bekostnad.Presenter till gästerna, s.k. favours, är en amerikansk sed, som en del infört på sina bröllop.Jag har varit på bröllop där man fått en liten present och jag har varit på [många fler] bröllop där man inte fått det. Bestämmer man sig för gästpresenter är en pralin/annat godis mest uppskattat. Grejer, som t.ex. champagneglas med brudparets namn och datum på är ingen höjdare, lika så nyckelringar med brudparets foto på osv. Krimskrams lämnas rätt ofta kvar på borden -- personligen vill jag inte ha 1 glas som det står "Johanna och Anders, 15.7.2010" på -- NÄR ska jag använda det? Nyckelringar skulle jag väl snällt bära hem, lägga i en låda och slänga när jag storstädar.

    Tack för ditt svar. Då behöver vi inte skämmas då när bara festprogrammet ligger vid bordet :)
    Men om vi skulle få lite "extrapengar" över så vet vi att praliner går hem! :)

  • Moster Stina
    Äldre 9 Nov 07:36
    #47

    Jag har en smörkniv med mitt namn inbränt på. Den fick jag på ett bröllop, och den kommer ofta fram när man letar i lådan. Tror verkligen alla tog hem sina "bordsplaceringsskyltar".

    En smörkniv är ju i alla fall användbar!

  • Oktobe­rbrud2­010
    Äldre 22 Nov 14:21
    #48

    Jag var på ett picknick-bröllop och då fick alla gäster en picknickkorg med en servis för 2 (varje par fick dela på en, men jag som var singel fick en egen) som man fick ta med sig hem. På det sättet slapp ju brudparet fundera på disken...

    Jag måste säga att jag har använt den korgen flitigt genom åren.

  • Jejkej
    Äldre 22 Nov 15:27
    #49

    Vi kommer ha söta små askar, antagligen med godis i. På kvällen kommer en godis buffe fram, så då är det bara att fylla askarna så mycket man vill, och hur många gånger man vill. (kanske) ;)


    Vi vill mest ha askarna för det är super snyggt att dekorera med, som folk har sagt så är det dyrt. Men eftersom det redan är så dyrt så vad spelar det för roll om man lägger till en tusen lapp till....??

  • J och J
    Äldre 22 Nov 21:43
    #50

    min syster hade vänner som målade enklare akvarellporträtt från foton av alla gästerna.


    dessa blev både presenten och placeringskortet. 


    en rolig ide. om man nu har nån som kan =)


     


    vi kommer ha pingviner i lera. J har gjort sådana innan o många gillar dom. Vi kommer att ha en liten fin etikett runt halsen i ett snöre med namnet. så vi kombinerar också placeringskort med gåva


     

Svar på tråden Vad ska man ha på bordet som gåva till gästerna?