• lillfr­eja
    Äldre 16 Aug 06:39
    93471 visningar
    99 svar
    99
    93471

    Är jag misstänksam eller är han otrogen?

    Min man har de senaste månaderna börjat bete sig konstigt, och jag vet inte om det är för att han träffat någon annan eller om han bara är utarbetad och trött. Jag vet att det är omöjligt för er att avgöra, men jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag blir snart tokig på att grubbla. Ok, detta är vad jag reagerat på:


    - Han säger ofta att han ska jobba över, men är okontaktbar på telefon under tiden han säger sig jobba


    - Han har ALLTID sin telefon på sig, då menar jag i handen eller på bröstet. Den verkar väldigt viktig för honom..


    - Han sms:ar eller skriver något på telefonen nån gång i timmen hela kvällarna, men kommenterar det aldrig och håller undan telefonen så det inte går att tjuvkika. När jag frågar vad han skriver svarar han undvikande. Han pillar med telefonen även när vi har gäster eller är på restaurang.


    - Han har skaffat kodlås på telefonen som går på inom några sekunder. Säger att det är säkerhet för att han lagt till sitt jobbmailkonto i telefonen


    - Han är tystlåten, otillgänglig och fåordig


    - Han har inte sagt eller på annat sätt visat att han älskar mig på  onormalt länge. När jag säger att jag älskar honom svarar han mumlande. Han tar inte initiativ till kyssar, kramar eller att hålla handen


    - Han har mycket få tjejkompisar och ingen som jag inte också är kompis med. Han jobbar nästan uteslutande med killar. 


    - För något år sedan började en tjej på hans avdelning som han pratade mycket om i början, men sedan har det blivit alldeles tyst om henne. När jag föreslår att vi ska träffas allihop svarar han undvikande och verkar inte vilja det. Jag har aldrig sett henne men hört av andra att de umgås mycket på kontoret och att hon ser bra ut. Hon är gift men klagar ofta på att hennes man jobbar mycket och de verkar inte ha så stabilt förhållande


    - När jag framfört min oro för allt detta, framförallt den nya tjejen, så säger min man att de bara är kompisar. Hans konstiga beteende för klarar han med att han är trött, grubblar över jobbet eller har nån typ av 30-årskris. Men han vill inte prata om det.


    Vad säger ni? Är det konstigt att jag blir orolig? Är jag fånig eller kan det finnas något skäl till min svartsjuka? Jag tänker på detta all min vakna tid, och det gör mig ledsen, orolig, arg och frustrerad. Behöver era råd!


    Tack!

  • Svar på tråden Är jag misstänksam eller är han otrogen?
  • fibobs
    Äldre 17 Aug 17:32
    #11

    kanske dax att sätt lite hårt mot hårt, för nånting är ju helt fel.
    Har du någonstans att ta vägen?
    Jag menar om du säger att du tycker att detta är så hemskt att du är villig att försvinna ur hans liv......du finns ju knappt i den.....och sedan åka bort ett tag? Flytta hem till någon släktning eller vän?
    Säg att han antingen talar om vad som händer eller så drar du?
    En kompis till mig gjorde så, och det gav effekt. Det kom fram vad som höll på att hända och det rädda hela situationen.
    Ställ honom verkligen mot väggen......men var beredd på att det kan bli jobbigt, om det är som du befarar.
    Lycka till!

  • Maräng­trolle­t
    Äldre 17 Aug 17:45
    #12

    När han säger att "han har så mycket att tänka på just nu", har han förklarat VAD det är som är så mycket för honom att tänka på? Är det omändringar på jobbet?
    Har han inget svar på det utan bara använder det för att slippa prata, så tycker jag också att han beter sig hemskt illa mot dig efter 13 år tillsammans..

    Kanske ni kunde ta en helg någon annanstans och komma hemifrån, bara ni två?
    Ibland kan det vara lättare att prata när man inte sitter i gamla vanor om du förstår vad jag menar? Annars blir det ju lätt att man äter och sedan bara sätter sig i soffan, och då är det hopplöst att prata tycker jag..särskilt när sporten börjar för vår del.

    Vad säger din svärmor då?

  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 17:45
    #13

    Jag håller med fibobs!


    Du måste göra något! Ingen av er kan må bra av detta i längden. Även om du är rädd att förlora honom så kanske du måste acceptera att er relation inte är bra och att det kanske inte kommer att fungera? Det kan mycket väl vara som du misstänker, och det kan bli riktigt, riktigt jobbigt ett tag.


     


    Men jag skulle råda dig att ställa ett ultimatum: Antingen göra vad som krävs för att rädda ert äktenskap, eller så drar du.

  • panter­tant
    Äldre 17 Aug 18:15
    #14

    Dr phil:  people who have nothing to hide, hide nothing.


    Om du är orolig och han inte har något att dölja borde han ju kunna ge dig sin kod till mobilen, bara för att stilla din oro. 


     


    Tänk på att du förtjänar att vara lycklig oavsett om det är med eller utan honom.


     


    Hoppas det löser sig.


     

  • mc86
    Äldre 17 Aug 19:19
    #15

    Oj vilken situation!


    Säger som flera andra - du måste sätta hårt mot hårt! Du måste ju få en reaktion från honom snart. Annars kommer du gå under av oro och stress! Något är ju uppenbarligen väldigt fel annars skulle du ju fått en reaktion på brevet. Men otrohet behöver det ju inte vara, men vad det är har du rätt att veta!


    Hoppas det löser sig snart! Lycka till!

  • mittid
    Äldre 17 Aug 19:24
    #16

    Citat: "Vi har varit tillsammans i 13 år och jag vill inte förlora honom."

    Det behövs ömsesidig respekt och kärlek för att ett förhållande skall vara värt att leva i... eller hur?!

    Det är inte hälsosamt att leva som du gör nu! 

  • Uttan
    Äldre 17 Aug 19:25
    #17

    Bland det sista du vill göra men som förodligen får en otrolig effekt är att ta av vigselringen och hålla den framför honom, fråga vad den är värd för honom?!


    Säg att du inte kan leva i ett förhållande där stor del av den andra personens liv är hemlighet. Om man inte berättar sanningen så har du inget annat val än att ge tillbaka ringen.


    Om han är otrogen förlorar du inget genom att ge honom ringen - Du förtjänar bättre. Har han inte varit otrogen har du inget att frukta.


    Prata med honom när han varit hemma ett tag och hunnit stressa ner, tex när han satt sig framför tv:n eller dylikt. Då vet han att du inte bara säger det första du tänker på untan har tänkt över vad du gör.


    Ett extremt tillvägagångssätt men det ger nog resultat.

  • Äldre 17 Aug 19:39
    #18

    lillfreja; FY vad grsligt du har det just nu!

    Jag anser personligen att trohet i ett förhållande sträcker sig långt långt utanför det rent sexuella. Som jag ser det är han inte trogen dig och er relation som han beter sig nu. Den trohet jag talar om innefattar ömsesidig respekt, att man lyssnar, ser, är tillgänglig och bekräftar den andre.
    Självfallet kan man ha faser och perioder i sitt liv där man glider iväg ut i åperiferin och kanske missköter sitt förhållande ett tag och det bara är måänskligt. Som i stark stress, prass utifrån eller vid dödsfall, sjukdom och andra svårigheter man möter längs vägen.

    Men om man aldrig vid de tillfällena kommer till punkten där man inser att man håller på att slarva bort något av det viktigaste man har, ja då förlorar man det småningom obönhörligen.

    Du kan inte nå honom om han inte kommer dig till mötes och väljer han ensamheten mitt i ert förhållande, så kommer det ju att sluta med att han slutligen får inse att han vat bort hela ert gemensamma liv.
    Frågan som återstår då är ju var du drar gränsen och hur mycket du är beredd att vänta, kämpa och ropa i väntan på att han ska vakna upp och höra dig.

    Jag hoppas innerligt att det hela kommer till en lösning, för så här kan du inte ha det!
    Stor kram till dig!

    Förresten: kanske vore det idé att ta en konfrontation med honom tillsammans med svärmor? Att göra klart att ni är flera som märker att något är fel och att ni inte accepterar att bara stå vid sidan av och oroa er.

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 17 Aug 19:43
    #19

    Alla ovan har sagt så mycket bra så skickar massa kramar istället!

  • Äldre 17 Aug 19:46
    #20

    Men HUR i all världen har jag stavat!!! Jag ber verkligen om ursäkt, och hoppas det går att fatta själva andemeningen åtminstone, i det som ju ser ut som värsta fylle-inlägget! Jag är helt nykter, jag lovar!

Svar på tråden Är jag misstänksam eller är han otrogen?