• fru201­1kansk­e
    Äldre 10 Aug 23:17
    6538 visningar
    32 svar
    32
    6538

    Hur planera viktnedgång på ca ett år?

    Efter tre graviditeter, rökstopp och minskad fritid samt stillasittande jobb har det blivit en hel del extrakilon

    Jag gifter mig 20 aug 2011 och vill då vara av med dessa kilo (och vill inte att de kommer tillbaka heller

    Någon som har bra tips för attfå upp motivationen?
    Ett år känns ju galet långt bort, även om jag inte tror på snabb viktnedgång..

    Kan tillägga att jag börjat motionera (cyklar 2*1 mil ca 4 dgr/v, hoppas att detta ska börja synas mer i kilo/cm.
    Kan det vara lagom att börja ta tag i kosten (typ WW) efter årsskiftet? Räcker åtta månader för 10 kilo om man redan börjat motionera och har hyfsadmthållning redan innan?

  • Svar på tråden Hur planera viktnedgång på ca ett år?
  • lillal­yckan
    Äldre 16 Aug 22:28
    #21
    Nightrose83 skrev 2010-08-15 10:52:55 följande:
    Jag gick ner 30 kg på ett år. Starten är viktigast.Jag började med en Ledins vitaminkur (fasta) på 10 dagar. Det kan vara bra att rensa ur kroppen innan man börjar ett hälsosammare liv och plus att det är massa vitaminer som man blir jätte pigg av. Jag gick ner 10 kg med hjälp av den och det var en kanon start. Jag fick distans till godis och dricka vilket jag nästan var beroende av. När man har kört den blir man mer taggad att äta hälsosamt och även röra på sig. För en sund viktminskning så ska det gå sakta. Det är viktigt att kunna unna sig något i bland., annars tröttnar man. Gifter mig den 28/8-2010 och är supernöjd med mig själv nu. Nu ska jag ut och springa innan frukost. ;)Mvh Åsa
    Wow! Sjukt bra jobbat!
  • Moster Stina
    Äldre 14 Sep 13:21
    #22

    Vi gifter oss samma dag som du!
    20 augusti 2011

    Nu är jag tyvärr uppe i 82 kg.
    Men för 7 år sedan vägde jag 106, och gick under lång tid ned, för att slutligen hamna på 68.

    Så klart skall jag kämpa inför bröllopet nästa år igen.
    Men i alla fall...

    Mitt knep var att ALDRIG vara hungrig. Dvs ALLTID ha med mig mellanmål, i form av t ex jordnötter, hasselnötter. Ett exakt antal i en påse.
    Sen undvek jag allt vitt mjöl och blodsockerhöjande saker som bara gör en tokhungrig igen efter ett tag.
    Det funkade jättebra på mig, plus att jag började springa och gymma typ jämnt!

    Lycka till!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 14 Sep 14:01
    #23

    Jag skulle tippsa dig att börja redan nu med kosten, inte för viktens skull utan för måendet. 


    På så sätt kan du långsamt ändra kost. Ofta gör man så radikala ändringar i just kost och motion att man inte orkar följa det tillslut. 


    Sen tror jag det kan ta tid att hitta den kost som passar just dig! En sak funkar klockrent för den ene, och inte alls för den andra. Tänk logiskt och lyssna på kroppen :)

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 14 Sep 20:25
    #24

    Nu har jag kommit igång med cyklandet ordentligt, har blivit lite GI-inspirerad.
    Inte mycket resultat i vikt än, men -7cm runt midjan känns som en ok start!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 14 Sep 20:29
    #25
    fru2011kanske skrev 2010-09-14 20:25:39 följande:
    Nu har jag kommit igång med cyklandet ordentligt, har blivit lite GI-inspirerad.Inte mycket resultat i vikt än, men -7cm runt midjan känns som en ok start!
    Wow! 7 cm är ju skitbra! Fokusera mer på det än på vikten. Muskler väger mer än fett och att få snygga muskler på benen tack vare cykling och smalare mage tycker jag låter som en kanonstart! 

    :)

  • lyckli­gbrud2­011
    Äldre 14 Sep 21:48
    #26

    Jag gifter mig med 20 aug 2011. Vi kör mkt på GI och ska börja träna 3 ggr/v. Att planera maten och tr'ningen tror jag är viktigt samt få in vardagsmotion.

  • irmeli­n
    Äldre 14 Sep 21:59
    #27

    Viktklubb.se har funkat väldigt bra för oss. Framför allt blir man medveten om vad man äter och man räknar kalorier istället för att utesluta vissa matgrupper. Vi är mätta och glada

  • Biscui­t
    Äldre 14 Sep 22:06
    #28

    vi gifter oss också den 20/8 2011. :)

    Har läst att forskare har upptäckt att beroende på dina gener så funkar de olika dieterna olika bra. Man kan tydligen skicka in sitt dna till labbet i usa och få reda på om man ska köra fett, GI, viktväktarna mfl. Nu tror jag kanske att det är lite väl tidigt men om x år kommer det nog vara lättare att veta vad som passar en själv.

    Poängen med inlägget var egentligen bara att alla är olika, vad som funkar för någon kanske inte alls funkar en på en annan. Jag vet inte om någon följer Biggest Looser USA men där är det två av killarna som kör exakt samma upplägg. Den ena rasar i vikt och den andra tappar bara nått pound.

    Kör på!!

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 14 Sep 22:15
    #29

    Ja, jag tror också på att olika metoder fungerar olika på olika människor. Mitt problem är att jag inte har koll på vad som funkar för mig. Har i denna tråd fått många bra uppslag på metoder att prova på.
    Jag provar som sagt GI nu, men inte strikt utan försöker i första hand byta ut sånt m mycket kolhydrater mot grönsaker. Nu har jag inte hållt på så länge, men hittills tycker jag att jag kan äta god mat, känna mig mätt, nu är det bara hoppas på att jag blir av med kilona också
    (Behöver ju både bygga muskler och tappa fett, så jag gissar att det inte blir någon snabb process, vilket är helt Ok)

  • pludie
    Äldre 15 Sep 16:28
    #30

    Hej damer!

    Jag klarar inte av dieter... pga. att jag alltid är hungrig. Den bästa viktnedgången/toningen sker genom träning! Jag rekommenderar P90X. (googla) Jag började träna en månad innan vårt wedding och jag fick står och sprätta klänningen en timme innan ceremonin eftersom jag hade vuxit för mycket i muskler.
    Det är iofs inget jag rekommenderar...

    Lycka till med er tränig och diet.

    Före och efter bilder: http://skruttplutt.wordpress.com/2010/09/15/traning-fore-och-efter/

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 28 Mar 13:12
    #31

    Måste bara säga att jag fortsatt äta "GI-inspirerat" och gått ner 8 av de 10 kilo jag har som mål
    Detta trots att jag inte kunnat träna fullt ut på grund av skador och sjukdomar.
    Så mitt tips är verkligen GI, fast inte som någon diet! Utan ta det lite i taget och välj vad du klarar dig bra utan och vad du vill behålla.
    Kan säga att jag inte alls har samma sötsug länge, så det slinker ner mindre läsk än tidigare utan att det känns som jag offrar något.

  • Biscui­t
    Äldre 29 Mar 15:10
    #32

    Grattis, jätte bra jobbat. Och det är ju långt kvar dessutom. Har varit runt och provat lite klänningar och en av tjejerna som hjälpte mig så att många brudar dessutom tappar ett par kilo innan bröllopet pga stress. Tror inte att det är den bästa viktnedgångsmetoden men bara så du vet.

Svar på tråden Hur planera viktnedgång på ca ett år?