• Tiiind­ra
    Äldre 10 Aug 10:23
    8379 visningar
    32 svar
    32
    8379

    Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!

    Vi vill ta nått eget efternamn, men kan inte komma på nått bra. Vi vill inte heta nått jätte knasigt, utan något som inte låter så "påhittat".

    Vi heter Gabrielsson och Johansson.
    Går det att kombinera ihop något kanske???

  • Svar på tråden Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!
  • Tiiind­ra
    Äldre 10 Aug 11:02
    #1

    någon

  • Sandri­na
    Äldre 10 Aug 11:16
    #2

    Kolla om ni inte har något fint namn i släkten. Din mormors flicknamn t.ex. Roligare att ha en anknytning till namnet än att bara hitta på något, tycker jag! :)

  • ElinDa­niel
    Äldre 10 Aug 11:25
    #3

    Joga, kanske. Tindra Joga. Kombination av båda. ;)

  • Nalini­e
    Äldre 10 Aug 11:28
    #4

    Tindra Habriel

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Aug 12:30
    #5

    på prv's hemsida finns det ju massa föslag på nya namn, om jag inte minns fel så kan man även kombinera namnen och få förslag. PRV.se


  • Kattpo­et
    Äldre 10 Aug 14:28
    #6

    Gabriel kommer från Gavri'el  så detta kan funka


    Gavrell  eller Gavréll


    Prova annars något av detta Ljuslund,  Stigfinnare,  Vilsén,  Vildén.

  • Tiiind­ra
    Äldre 10 Aug 16:55
    #7

    Ok tack så mkt...

    Om man vill byta till ett namn som betyder väldigt mkt av olika anledningar, men som man inte har i släkten. Får man göra det då eller??

    Altså det är min mammas mormors syster som hette det som gift.

    Går det på nått vis att få igenom det,,,,det finns andra i sverige som heter det namnet nu.
    Ca 200 st tror ja.

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 10 Aug 17:51
    #8
    Tiiindra skrev 2010-08-10 16:55:58 följande:
    Ok tack så mkt...Om man vill byta till ett namn som betyder väldigt mkt av olika anledningar, men som man inte har i släkten. Får man göra det då eller??Altså det är min mammas mormors syster som hette det som gift.Går det på nått vis att få igenom det,,,,det finns andra i sverige som heter det namnet nu.Ca 200 st tror ja.
    ni kommer antagligen inte att få ta det namnet. Ni har tyvärr inte laglig rätt att ta det (eftersom det inte är ert i rätt nedstigande led)
  • TalisQ­ualis
    Äldre 10 Aug 17:54
    #9

    Jogrell kanske :P

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Aug 18:00
    #10

     


    Tiiindra skrev 2010-08-10 16:55:58 följande:
    Ok tack så mkt...Om man vill byta till ett namn som betyder väldigt mkt av olika anledningar, men som man inte har i släkten. Får man göra det då eller??Altså det är min mammas mormors syster som hette det som gift.Går det på nått vis att få igenom det,,,,det finns andra i sverige som heter det namnet nu.Ca 200 st tror ja.

    Det ni gör då är att ni skickar en förfrågan om ni får ta det, det är bäst att vända sig till PRV för dom kan sånt. Men dom förklarade för oss att man får ta ett namn om dom som har namnet godkänner att man tar det. Så om ni skriver varför ni skulle vilja ta det och varför det betyder mycket för er så är det möjligt att de säger okej. Det beror helt på hur ovanligt namnet är och vad dom som heter det tycker


Svar på tråden Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!