• inwe
    Äldre 1 Aug 19:13
    20922 visningar
    72 svar
    72
    20922

    Budget ca 50.000kr?

    Någon mer här som ska satsa på att hålla sin budget till 50.000kr eller mindre? :)


    Vi har sagt att vi faktiskt kommer satsa på 40.000kr - men 50.000kr drar vi gränsen mer "hårt". Vi kommer spara ihop mycket mer, men känner att de där kan fan räcka =) Så det ska vi försök med!


    Någon som ligger i samma banor? Kan va kul att ha en tråd med lite tips & så i!


    Vi gifter oss den 28 Maj nästa år, så vi har 10 månaders planering.


     

  • Svar på tråden Budget ca 50.000kr?
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 3 Aug 11:09
    #21
    blikarlsson skrev 2010-08-03 10:18:18 följande:
    Bra tråd! Vi gifter oss den 21 maj 2011, vad budgeten hamnar på är under diskussion... Vi bjuder 104 gäster, har bokat tvårätters för 285kr/person, då ingår dukning med vitt linne, dunillinservetter i valfri färg, servering av mat och dryck samt disk. Dryck köper vi i Tyskland, förmodligen på Pråmen eftersom det går fortast och man då kan få tillbaka en hel del på färjebiljetten om man är snabb. Min vigselring är köpt, kostade 3500:- på rean. Min brudklänning köpte jag på Blocket, en jättevacker klänning från David´s Bridal, då ingick underkjol, slöja, väska och hår dekorationer - det kostade 1300:-. Lokalen är hyrd, kostar 2100:- från fredag-söndag. Inbjudningar, vigselprogram och festprogram gör jag själv, gick tillsammans på ca 1600:- (frimärken inte inkluderat). Vi åker till Stockholm helgen efter bröllopet och bjuder med värdparet som tack för hjälpen, det kommer att kosta ca 6500:-. Vi ska inte ha något band som spelar, utan spellistor som min kusin ordnar, han har även ljudanläggning som vi får låna gratis! Vi fick för att tag sen veta att våra föräldrar i bröllopspresent betalar maten - supertack! Tårtan ska ett AME-företag göra, de är superduktiga och som kommunanställd får man 20% hos dem. Efter maten bjuder vi på chokladbitar till kaffet istället för efterätt. Jag ska inte ha några blomdekorationer utan strö rosenblad på borden, temat för bröllopet är rött/vitt. Har köpt rosenblad på bt för 50 kronor! Har säkert glömt massor, påminn mig gärna och fråga!
    Får man fråga var ni bor? På ett ungefär? Jag blir nyfiken eftersom er mat på 285/pers verkar vara ett bra pris! Jag har själv ingen aning om vad som är ett bra pris på mat etc...så jag luskar lite här i tråden.....och ni har så mycket fixat redan! Vi har bara bokat kyrka och börjat kolla på ställen att ha festen....och visst vi har gästlistan klar och har bestämt upplägget och stilen på bröllopet...men ni har ju fixat massor redan!
  • Miss Vombat
    Äldre 3 Aug 11:11
    #22

    Inwe: Jag ska som bekant ha ett alternativt bröllop i rött svart och klänningen blir därefter :) Kolla gärna länken: http://gothicweddingdresses.webs.com/
    Har inte bestämt exakt vilken än, finns så många vackra....

  • inwe
    Äldre 3 Aug 11:11
    #23
    Miss Vombat skrev 2010-08-03 11:11:10 följande:
    Inwe: Jag ska som bekant ha ett alternativt bröllop i rött svart och klänningen blir därefter :) Kolla gärna länken: gothicweddingdresses.webs.com/Har inte bestämt exakt vilken än, finns så många vackra....
    va häftigt! Kul :) Men då syr dom alltså upp efter mått etc? Verkar ju va bra pris..
  • blikar­lsson
    Äldre 3 Aug 11:17
    #24

    Prinsessanochgrodan:

    Vi bor lite utanför Vänersborg, i Västra Götaland. Jag har förstått att det är ett bra pris, men vi har ju valt bort efterätt, eftersom vi tycker att det blir "för mycket" sittande, våra gäster gillar fart och fläkt.....

    Tycker ni har hunnit riktigt mycket jag...... När gifter ni er? Och var bor ni?

  • Miss Vombat
    Äldre 3 Aug 11:18
    #25

    Inwe: Yup, allt är made to measure :)

  • Villab­ona Djuric
    Äldre 3 Aug 11:22
    #26

    Mycket bra tråd!


    Vi satsar också på 50 000 för vårt 100pers bröllop. Lokalen är det som blir dyrast då vi bor i innerstan och vill att alla ska kunna ta sig hem när dom vill, 20 000 blir endast hyran. Mat lagar vi själva eftersom jag har många mostrar som gillar matlagning och sprit hittar vi billigt i Tyskland. Det enda jag hoppas hitta är billigare serveringspersonal. Kanske 5000 för ett liveband.


    4000 blir det för min m2bs kläder. Min klänning vill min svärmor betala och hår och smink får jag i present av en kompis. Bukett tänkte jag binda själv då jag har roat mig med detta tidigare.


    2000 på hotellnatt och 2000 på enklare ringar.


    Resten går väl åt småsakerna som papper till inbjudningskort och menyer samt lite rispåsar och favours.

  • lule
    Äldre 3 Aug 11:46
    #27

    Håller med om att det är en bra tråd!

    Vi kommer också ha en budget på 50.000 exklusive resa då vi kommer önska oss resebidrag i bröllopspresent. Vi bor i storstan så att hitta en lokal i budget med vår blir knepigast(måste få ta med egen mat och dryck). Vi kommer använda oss av kontaktnät för att försöka få ner priser på kläder, uppsättning, dekorationer osv, jag tror det kommer gå ypperligt. 75 persnoner ungefär, det är bara att börja bli kreativ!

  • inwe
    Äldre 3 Aug 12:25
    #28
    lule skrev 2010-08-03 11:46:22 följande:
    Håller med om att det är en bra tråd!Vi kommer också ha en budget på 50.000 exklusive resa då vi kommer önska oss resebidrag i bröllopspresent. Vi bor i storstan så att hitta en lokal i budget med vår blir knepigast(måste få ta med egen mat och dryck). Vi kommer använda oss av kontaktnät för att försöka få ner priser på kläder, uppsättning, dekorationer osv, jag tror det kommer gå ypperligt. 75 persnoner ungefär, det är bara att börja bli kreativ!
    Precis så gör vi med, önskar oss det i bröllopspresent, så smart =) Ja, det kan jag tänka mig, vi bor ute på landet så vår lokal kostar 1800kr (inkl bord, scen, stolar, jättefint porslin, glas, bestick - allt).

    Maten kommer vi ordna själva, då min mamma jobbat som kallskänka i 25 år & jag jobbade också i chark & deli i 2-3 år tidigare. Så maten klarar vi av med bravör på egen hand. Vi kommer bland annat bjuda på planka, vilket innebär en massa kött & där har vi turen då våra föräldrar jagar & mina föräldrar har egen mark - dvs vi kommer få äkta, gott, vilt kött! =)


    Spriten köper vi från Tyskland - som så många andra =)


    Min mormor är en sån som bakar, allt du ber om - tårtor i alla dess former, som ser ut som de i tidningar eller på bagerier - så gissa vem som ska få baka vår? ;)


    Tack vare det kan vi spara in pengar som vi då kan lägga på gästlistan istället, samt dekoration osv. Känns så mycket roligare att lägga pengarna där än på mat - när vi i familjen jobbat med det i så många år & kan det - varför ska vi då beställa från catering - när vi gör detsamma själva?

  • CeKe
    Äldre 4 Aug 10:31
    #29

    Vårt bröllop gick ganska precis på 49000 kr och då hade vi 95 gäster. Vi gjorde all maten själva och även tårtan (med hjälp av mamma och en kompis), hade en bekant som dj, bekanta som fotograf, hår och smink, personal, en som ställde upp gratis med en riktigt fin gammal bil, gjorde alla servetter + löpare själva (sydde om lakan) och hade buffé.

    Vi bjöd på dricka till maten och hade sedan bar till självkostnadspris...

    vi fick en helt suverän fest med relativt små medel för att vara så många gäster! Det går, bra man gör i stort sett allt själva och kanske inte springer iväg med smådetaljer etc.

    för att vara efterkloka, hade vi nog dock valt att lägga lite mer pengar och inte gjort allt det sista själva, som maten, brödet, etc. Det gjorde ju helt klart att det var en otrolig stress dagarna innan, både för oss och våra nära och kära som hjälpte till med allt. Det hade varit skönt att njuta lite även dagarna innan, men det kan jag nog inte påstå att vi gjorde riktigt!

    Man behöver ju inte ha lika många gäster som vi hade heller, då är det ju helt klart enklare att klara budgeten

    Lycka till! Det går helt klart!

  • Mariam­ilena8­0
    Äldre 29 Aug 09:16
    #30

    Vi har tänkt lägga 50000kr, drygt 40-45 personer.

Svar på tråden Budget ca 50.000kr?