• inwe
    Äldre 1 Aug 19:13
    20889 visningar
    72 svar
    72
    20889

    Budget ca 50.000kr?

    Någon mer här som ska satsa på att hålla sin budget till 50.000kr eller mindre? :)


    Vi har sagt att vi faktiskt kommer satsa på 40.000kr - men 50.000kr drar vi gränsen mer "hårt". Vi kommer spara ihop mycket mer, men känner att de där kan fan räcka =) Så det ska vi försök med!


    Någon som ligger i samma banor? Kan va kul att ha en tråd med lite tips & så i!


    Vi gifter oss den 28 Maj nästa år, så vi har 10 månaders planering.


     

  • Svar på tråden Budget ca 50.000kr?
  • S2011
    Äldre 1 Aug 19:20
    #1

    vi försöker hålla hårt i pengarna, mycket beror också på att jag ännu studerar så vi kan helt enkelt inte sväva ut för mycket. dessutom vill vi hålla det hyfsat "litet, enkelt och familjärt".


    just nu ligger vi på ca 28000 kr och kommer försöka landa billigare om det går. absoluta smärtgränsen är nog dock 35000 kr, har vi sagt. bröllopet beräknar vi till juli nästa år.

  • inwe
    Äldre 1 Aug 19:21
    #2

    Vad kul! Vad kostar allt, för sig? Du kanske inte kan skriva in hela listan, förstår jag ju - men har ni sparat på något speciellt? Hur många gäster blir ni osv?


    Klänning, ringar, mat? :)

  • lunaga­rden
    Äldre 1 Aug 19:31
    #3

    Vi började på 50, men nu är vi närmare 80... och då är inte resan inräknad.

    Först blev lokalen dyrare än tänkt, sen ville vi ha finare kläder, och med finare kläder vill man lägga mer pengar även på blommor, frisör, make up och fotograf... och sen barnens kläder och skor...

    Vi är bara i början av planerandet, så vi får se var vi hamnar. Vi ska inte gifta oss förrän om ett år.

    Jag tycker att budgetverktyget här är rätt bra, där kan man se ungefärliga kostnader innan man hunnit kolla själv

    Jag tror nog att vi skulle kunna ha ett bröllop för 10.000-15.000 om vi verkligen hade velat göra det, så allt är möjligt

  • inwe
    Äldre 1 Aug 19:32
    #4
    lunagarden skrev 2010-08-01 19:31:00 följande:
    Vi började på 50, men nu är vi närmare 80... och då är inte resan inräknad.Först blev lokalen dyrare än tänkt, sen ville vi ha finare kläder, och med finare kläder vill man lägga mer pengar även på blommor, frisör, make up och fotograf... och sen barnens kläder och skor... Vi är bara i början av planerandet, så vi får se var vi hamnar. Vi ska inte gifta oss förrän om ett år.Jag tycker att budgetverktyget här är rätt bra, där kan man se ungefärliga kostnader innan man hunnit kolla själv Jag tror nog att vi skulle kunna ha ett bröllop för 10.000-15.000 om vi verkligen hade velat göra det, så allt är möjligt
    Ja, men visst är det så! Allt går ju om man vill! Vi har ju 10 månader på oss att planera, lagom tid :) Ja verktyget här är rätt bra, men det är så konstiga kostnader, minsta är 20.000kr & sen nästa är 90.000kr liksom ;)
  • lunaga­rden
    Äldre 1 Aug 19:37
    #5

     


    inwe skrev 2010-08-01 19:32:31 följande:
    Ja, men visst är det så! Allt går ju om man vill! Vi har ju 10 månader på oss att planera, lagom tid :) Ja verktyget här är rätt bra, men det är så konstiga kostnader, minsta är 20.000kr & sen nästa är 90.000kr liksom ;)

    Ja, haha, det håller jag med om, fast kostnaden per post är hyfsat rättvisande

  • S2011
    Äldre 1 Aug 19:42
    #6

    just nu har vi 36 personer (inkl oss själva) och har hittat en sjukt fin festvåning där vi kan få buffé (som vi bägge hade som önskemål) för ca 375 kr/kuvert inkl. dekorationer, lokalhyra, personal osv. dricka kommer till.


    jag har hittat en sjukt fin klänning som jag tänker beställa från en importsida - den kostar ca 1500 kr att få uppsydd efter mina mått och fraktad till mig här i Sverige, inkl. underkjol. min bm kommer nog lägga runt 2000 på kläder och skor som det ser ut.


    ringar kommer bli i titan - min bm vill inte ha i guld, de kommer kosta oss ca 1800 kr för bägge. när ekonomin finns till det kan jag byta fuskstenarna mot riktiga om jag skulle vilja (=mindre hål i börsen)


    alkoholen kan vi förhoppningsvis handla i tyskland och hamnar då på knappt 5000 kr inkl resa (mousserande, öl, vin, cider, avec och alkoholfritt). annars kommer det förstås dra iväg lite där..


    underkläder har jag redan hittat på rea (vit korsett med spets för 299 kr + fina, tunna spetstrosor i vitt för en 50-lapp). skor har jag dock ej hittat ännu, men räknar med 500 spänn där.


    frisören är väl där jag lägger lite mer pengar (om man jämför med kläder och ring) och räknar 2650 kr hos min frisör för det "avancerade" paketet. ev kan jag komma undan med 1750 kr där, beroende på val av frisyr.


    resan tänker vi vänta med för att kunna fara längre bort och längre tid, funderar på en vinterresa (sommaren är ju ändå så fin i Sverige).


    grejen är väl att jag gärna kollar upp och jämför flera ställen med varandra, oavsett vad det är för tjänster de säljer. är det viktigast att det är "dyr mat" eller är det viktigast att det är "rätt" lokal? blir det verkligen dyrare att förlägga bröllopsmiddagen på hotell/restuarang jämfört med att köpa in mat, personal, dekorationer osv själv och sen lägga på lokalhyra? behöver jag verkligen ha en märkesklänning - ingen vi känner vet ju ändå vad det är för designers för brudklänningar (och inte jag heller..)?


    men hur man än vänder och vrider på det så är det ju mat och alkohol som kostar mest - det är svårast att hitta bra dealer och alternativ där, tycker jag :)

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 1 Aug 19:55
    #7

    Vi hade en prel. budget på 50 tusen, men det var innan vi bestämt oss för vilken typ av bröllop vi vill ha.
    Nu är jag nog inne på att lägga 50t på festen och resten får kosta vad det kostar, men jag är snål av mig och precis som s2011 så är det inte viktigt med designerklänning eller äkta bling i ringen. Tänker också att det kan vara lite romantiskt att byta ut stenarna på tex bröllopsdagar framöver.
    Festen vill vi ha familjär, buffé och drickat inhandlas under semestern i Tyskland (och då räknar vi inte med resan i bröllopsbudgeten )
    Vårt dilemma är att vi blir så många så det drar nog iväg i kostnad i alla fall..

  • Casmel
    Äldre 1 Aug 21:06
    #8

    Vi klarade oss på 50 000 och hade ett inte så pjåkigt bröllop
    Man kan bara man vill. Fundera på var ni vill lägga krutet och vad ni kan dra in på.
    Vi köpte bröllopsbubblor till exempel helt i onödan. Det blåste lite och åt fel håll så vi har inte en bubbla med på våra foton. Barnen fick bubblorna som inte användes

    Resan är inte inräknad i dessa pengarna utan bara själva bröllopet med lokal o mat osv. Just ja, och hotell 2 nätter (vanligt dubbelrum)
    Jag kan varmt rekomendera 2 nätter om ni ska bo på hotell. Bröllopsnatten försvinner så fort eftersom man kommer dit sent och slocknar väldigt fort. Vi uppskattade verkligen en natt till.

    Vi la inga pengar på någon fotograf utan många av våra vänner har fina systemkameror och dom tog massor med bilder som jag sen fixat o trixat lite med på en sida på nätet. Kolla gärna mitt galleri så får du ett hum om hur fina "vanliga" bilder kan bli utan att man har prof. fotograf.


  • AnnJan
    Äldre 1 Aug 21:25
    #9

    Åh vilka fina bilder du hade Casmel. Vi har tänkt köra på samma stuk,låta kompisar med systemkameror göra jobbet och sedan fixa till dem. Vill du säga vilken sida du använde? =)

    Vår budget är också på 50 000, men jag vet inte om vi håller den. Vi har ett bröllopskonto, men jag orkar liksom inte föra över pengar dit om jag köper något för några hundra (alltså till ex kostnader för frimärken, små dekorationer, strumpbyxor etc), de kostnaderna kommer inte samtidigt utan lite då och då.
    Större grejer som lokal, klänning, bukett, kostym, mat hamnar i budgeten.

  • Maräng­trolle­t
    Äldre 1 Aug 22:05
    #10

    Hej!
    Vi funderar också runt budgeten nu och vi gifter oss i maj 2011.
    Det verkar vara alkoholen som är tippbrädan och bortsett från den så har vi lyckats hitta lokal inklusive tre-rätters och kaffe med avec för 375 kr per person, och sen köper jag nog klänning på rean som börjar i slutet på augusti har jag förstått.
    Skor har jag sedan tidigare och min BM ska köpa sig lite nytt. Ringen har jag hittat på Indo Nordic för bra pris.
    Min syster fixar hår och smink. Köper clip on-naglar och jag ska göra egna dekorationer och blommorna. En kompis är duktig amatörfotograf så han får ta alla bilder utom ett som vi ska ta med en "riktig" fotograf.
    Så bortsett från resa, alkohol och hotellnatt så ligger vi just nu på planerade 25000 för 35 personer, men jag räknar med 35000 kr när det hela läggs ihop...

Svar på tråden Budget ca 50.000kr?