• Teolin­y
    Äldre 26 Jul 17:42
    4991 visningar
    15 svar
    15
    4991

    Tappar hår..

    Jag tappar väldigt mycket hår, har pratat med läkare men får inga svar på hur jag ska stoppa det. Jag är reumatiker och äter cellgifter, har ett stressigt jobb också.. någon som vet vad jag ska göra eller vad för något jag kan prova för att inte tappa så mycket hår? Jag använder bara balsam i topparna, jag försöker att inte duscha håret för ofta eller platta det. Fler tips tack på naturläkemedel eller bra schampoo m.m. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Tappar hår..
  • marrie­me
    Äldre 26 Jul 17:50
    #1

    Hej!


    Jag kan inget om detta, men jag tappade själv väldigt mycket hår en gång i tiden, det visade sig till slut att jag inte tålde mina ppiller.. fick stora kala fläckar, som tur var har jag tjockt hår så det syntes inte.. men fy vad hemskt det var..


     


     

  • Rufsas
    Äldre 26 Jul 17:53
    #2

    Dric proteindrinkar! Det gjorde jag när jag tappade hår.

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 26 Jul 18:15
    #3

    nu är inte jag läkare men cellgifter gör väl att man tappar hår?

  • Teolin­y
    Äldre 26 Jul 18:33
    #4

    ja cellgifter gör så att man tappar hår, tar i väldigt små doser dock så läkarna sa att jag inte borde tappa så mycket och man ska väl kunna minska det med något?


    ska prova proteindrinkar rufsas... hur länge drack du det innan du märkte resultat?

  • Rufsas
    Äldre 26 Jul 18:44
    #5

    Jag kommer faktiskt inte ihåg, några veckor kanske. Dock dröjte det otroligt länge innan jag fick tillbaka mitt hår i samma skick som tidigare. Flera år tyvärr, men å andra sidan berodde mitt håravfall på att jag bodde på en öde ö en månad och inte åt något alls. Så det hade alltså inte med cellgifter att göra.

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 26 Jul 18:44
    #6

    jag vet att en vän till mig som tappade väldigt mycket hår hade järn- och b-vitaminbrist. Har dina läkare kollat d?

  • Teolin­y
    Äldre 26 Jul 19:15
    #8

    jag stressar och oroar mig mycket mycket men jag har min fästman i usa, vilket är oroligt jobbigt så det bidrar nog. nej jag har inte kollat om jag har järn- och bvitaminbrist, får kolla upp det!

  • Teolin­y
    Äldre 26 Jul 19:25
    #10

    jag har tappat håret i över ett år... såå... ja många dödsfall har jag haft och alltid haft karln i amerika... så det måste väl vara det.

  • Moirie
    Äldre 26 Jul 19:48
    #11

    Jag tappade en massa hår när jag gick i gymnasiet. Den läkare jag träffade sa att det kunde bli så några månader efter man haft en infektion i kroppen. Samma grej hände när jag bröt upp med exet så jag tror på stress-teorin. Tog något år innan håret var lika tjockt igen.

  • Miu
    Äldre 26 Jul 19:50
    #12

    Antagligen är det dina mediciner som gör att du tappar håret. Annars så kan man få tillfälligt håravfall vid långvarig stress, sjukdom, graviditet, klimakterie etc.


    Håret ramlar inte av om det blir för långt och hårrötterna inte orkar hålla upp. Det var nog den löjligaste myten jag har hört.


    Det fungerar inte heller så att det syns 3 månader efter att något har hänt. hårrötterna har ingen klocka


     


    För att få tillbaka ditt friska hår så ska du vila mycket (sömnbrist påverkar hela kroppen ink håret) och äta varierad kost. Mycket frukt och grönt. Det finns väldigt lite forskning på dessa hud/naglar och hår tabletter. Vissa säger att dom fungerar och andra inte. Men det skadar ju inte att äta dom. Men då gäller det att göra det ett bra tag för att se om det blir någon effekt 3-6 månader minst. Och om du har tappat mycket hår redan nu så kommer det att dröja länge innan det blir som förut, så det gäller att ha tålamod.

  • mittid
    Äldre 27 Jul 14:23
    #14

    Antagligen en kombination av stress och kanske kanske medicinen. Stress slår mycket hårt och kanske inte är så enkelt att ändra på alltid. Vissa saker rår man ju inte över. Men man kan göra det man kan göra.... tex: Meditation, avslappningsövningar, välja bort och prioritera bra saker osv...

    Att prova MSM är ett tips från mig... men att bygga upp kroppen tar lång tid så det är inget man provar ett par veckor bara. Jag har ätit det under ett par år nu men av flera orsaker.
     
    http://ion-silver.com/msm.htm 

  • Teolin­y
    Äldre 28 Jul 10:12
    #15

    såg att man t.o.m kan lägga MSN pulver i sitt schampoo och äta det för att håret ska bli bra. ska nog prova det, ska bara säga till min läkare först så att det är okay med honom.

Svar på tråden Tappar hår..