• Lovero­se
    Äldre 2 Jul 20:20
    28150 visningar
    11 svar
    11
    28150

    Festlokal i Luleå?

    Vi har planer på att gifta oss nästa sommar i juli. Undrar om någon vet någon bra lokal för bröllopsfest efteråt?


    Vi var och kikade på Rutviksbygdegård här i veckan, men det kändes inte riktigt rätt med den. Kändes svårt att få någon mysig stämning där.


     


    förslag mottages gärna! :)

  • Svar på tråden Festlokal i Luleå?
  • Påfåge­ln
    Äldre 2 Jul 21:44
    #1

    Vi var på ett bröllop på örnviken. Det var fint. Om man vill kan man nog också fixa till lokalen efter eget behag.
    Jag vet inte riktigt hur länge man får vara där dock... om ni hade tänkt er en helnattare!:)

    Men hursomhelst så kan ni ju alltid kolla på lägergårdar i närheten. De kanske inte är superfina till att börja med, men när man har slängt upp lite lakan så funkar de flesta rum. Se bara till att ni har det utrymmet som ni behöver!

  • Boxieb­ride
    Äldre 18 Jul 14:48
    #2

    Jag skulle också behöva tips på en trevlig lokal för fest i Luleå, vi kommer troligen vara ett ganska så stort sällskap på ca 80-90 pers så lokalen måste rymma många.

    Jag tycker det verkar som om det är svårt att hitta en lokal med den rätta känslan, det behöver inte alls vara en herrgård eller festivitetssalen på Statt men jag vill inte heller vara i en samlingslokal med sliten linoleummatta och taskig belysning.

    Så om någon har tips på lämpliga lokaler som ligger på lagomt taxi-avstånd från centrum (så gästerna enkelt kan ta sig hem med taxi när de vill) där man kan ha egen serveringspersonal och egen bar efter middagen så tar jag tacksamt emot tips!

  • Fröken Kumla
    Äldre 18 Jul 19:53
    #3

    Meldersteins herrgård (utanför Råneå) funderade jag och min sambo på när vi tänkte gifta oss i "hemtrakterna" men nu har vi bestämt oss för att göra det här nere i Örebro där vi bor. Mycket enklare att planera när man är i närheten jämfört med 100 mil ifrån. :)

  • Fröken Kumla
    Äldre 18 Jul 19:54
    #4

    Glömde länken: www.meldersteinherrgard.se/ :)

  • Arosa
    Äldre 19 Jul 08:46
    #5

    Blackis i svartöstan är fint och stort. Kanske tom i största laget men man får ha med egen dricka dit, iaf när vi kollade. Köket är däremot ganska dåligt så man blir ganska beroende av catering. Kommer inte ihåg hur det är med porslin och sånt där.


    Bergnäsgården finns ju också, hyrs ut av luleå bugg och swing.

  • Lovero­se
    Äldre 2 Aug 13:54
    #6

    Oj vad kul med många svar.. har inte varit in här på ett tag. Tack för alla svar!
    Nu känns det lite verkligare också för vi har hunnit med att boka kyrka inför nästa sommar.. Och berättat det åt de närmsta släktingarna.

    Påfågeln: Örnvik har vi haft i åtanke. Men de är kanske lite över vår budget eftersom det billigaste menyn är 369 kr /person utan dryck inräknat.. och då blir det ju ca 20000 kr för 50 pers och vi blir nog ännu flera än så.. så känns inte riktigt som att det alltenativet kommer att passa vår budget. Om man nu inte vinner pengar eller så.. Sen är det ju frågan om hur länge man får vara där och så.

    Boxiebride: Vad kul att det är fler än mig som letar.. Ser att ni ska gifta dig två veckor innan oss. Hur går det med lokalletandet??

    Fröken Kumla: Meldersteins herrgård Har fått det förslaget av många och det verkar fint, men vi behöver ha ett ställe närmare Luleå. Blir får långt att åka dit, men tack för förslaget.

    Arosa: Har kikat lite på Blackis. Stor och fin lokal. Står dock att den finns bord och stolar för 30 pers och det är ju lite lite och inget porslin så därför blir det altenativet ej aktuellt för oss.. Blir mycket som man måste köpa /hyra inför dagen. Känns som att man vill ha ett paketpris.

    Bergnäsgården är det även en del som tipsat oss om. Vet i princip inget om den. Måste nog ringa och höra lite mer.. pris, vad som finns och hur det ser ut och se..

  • Arosa
    Äldre 3 Aug 08:15
    #7

    Det visste jag inte om blackis och det lät ju inte så kul, särskilt om det inte finns bord och stolar


    B-gården är väl inte jättemysig, såg att du kollat på rutvik och personligen tycker jag nog att rutvik är mysigare med finare omgivningar etc. Det finns ju riktigt mycket porslin i rutvik också. På bergnäset finns det ganska mycket och när vi kollade upp vad det kostade där (i mars) så var det 1000 eller 1500 kr.


    Vi hade vår fest i östra skolans matsal och den ser inte mycket ut för världen men med dekorationer och tyg, lampor etc blev den riktigt mysig. Så vad jag vill säga är att en lokal som inte ser så hipp ut som ex bergnäset eller rutvik kan blir jättefin med lite jobb bara


    Lycka till med letandet!

  • Boxieb­ride
    Äldre 9 Aug 15:59
    #8

    Loverose: Vi har fortfarande inte bokat lokal, eftersom vi inte bor i luleå för tillfället så är det lite svårt att åka och titta på lokalerna. Men vi funderar vidare och jag är fortfarande sugen på Blackis, trots att inget porslin finns. Fast vi ska ju beställa cateringmat så jag tror inte det blir ett problem :) Däremot så är stolarna ett problem, det är riktigt fula orange stolar som jag absolut inte vill ha till middagen, antingen måste man fixa överdrag eller så hyra in andra stolar. Så om du har tips på vart man kan hitta billiga överdrag eller hyra in finare stolar så tar jag tacksamt emot dem.

    Pratade med en på kommunen om Bergnäsgården och det lät ok, dukat så ryms det 100 pers, alltså med porslin och allt så det kan ju också vara ett alternativ. Kostar 2000 kr för en helg.

  • Lovero­se
    Äldre 19 Aug 11:20
    #9

    Arosa: Har inte varit och kollat på bergnäsgården ännu har planer på att göra det, men måste ta mig tid till det också. Mycket med annat just nu.

    Rutvik är hittills den finaste lokalen så kanske blir att man få nöja sig med den i slutändan.. får se.

    Boxiebride: Jo själva lokalen Blackis är verkligen fin, men som sagt det är ganska mycket som man behöver göra runt omkring.  Vill man och orkar man tror jag att man kan få till det riktigt fint där. Vart bor ni nu då? När flyttar ni till luleå ? *nyfiken*

    Har också hört mig för om lokal hos kommunen.. de hade bergnäs gården med de priser som du nämnde och så hade de någon lokal som hete malmgården men den rymmer bara 50 pers och det är nog lite för lite..

    Åhh vill bara veta var man ska vara...

  • Boxieb­ride
    Äldre 29 Aug 03:44
    #10

    Jo, vi har nog bestämt oss för Blackis, jag tycker faktist att det blir kul att planera dekoraitonerna. :) Även om det är lite jobbigt när vi får planera från distans eftersom vi idag bor i Skellefteå, men eftersom vi har hela vår släkt - på båda sidor - i Luleå så känns det naturligt att vi gifter oss i Luleå också.

    Nu när vi har både kyrka och lokal bokade så känns det lugnt och vi lugnar oss lite med planeringen. Nu ska jag leta vidare efter klänning och kika på ring ett tag, sen tar vi tag i detaljplaneringen igen om någon månad.

  • Boxieb­ride
    Äldre 9 Jan 21:05
    #11

    Loverose: Om ni inte har bokat lokal än så kan jag faktiskt rekommendera Rutviks bygdegård. Vi var på min svägerskas bröllop där i veckan och det var en jättebra lokal. De hade fixat med den så den var riktigt mysig. Bra kök och bra med porslin och glas, om det ska vara barn med på festen så finns det även rum som lämpar sig som lekrum.  Glad

Svar på tråden Festlokal i Luleå?