• 090208
    Äldre 22 Jun 16:03
    23752 visningar
    18 svar
    18
    23752

    Nervös och lite skraj... (p-stav)

    Känner mig som värsta fjanten, men planerar att ta ur min p-stav för jag vill inte ha i mig hormoner i onödan nu när jag flyttar från min man (ska tillbaka till Svedala och han stannar utomlands ett tag till).


     


    Hur som helst, lillsyrran har tagit ut sin och sa att dom liksom fick skrapa bort den för den hade fastnat. Då hade hon bara haft sin i ett par månader, jag har haft min i över 2 år.


    Dessutom pallar jag inte lokalbedövning, känner mig som sagt jävligt fjantig men börjar skaka i hela kroppen och gråter som en lite unge, kan knappt andas klokt. Så är det inte med all smärta och blodprov går hur bra som helst, men det är nånting som jag inte pallar med den jäkla bedövningen.


     


    Hur var det när ni tog ut eran? Visst kan man få bedövningssalva på armen innan man får sprutan? Fick ni också skrapa ut er stav?


     


    Hjääälp vad läskigt!!

  • Svar på tråden Nervös och lite skraj... (p-stav)
  • Lyckom­ia
    Äldre 22 Jun 16:09
    #1

    Jag fick bedövningssalva innan sprutan eftersom jag bad om det. Min stav kunde tryckas ut väldigt lätt, var inga problem. Och vilken skön känsla det var när den äntligen var ute. Hade haft såna problem och nu försvann de äntligen

  • Fru i juli 2010
    Äldre 22 Jun 17:14
    #2

    Jag hade inga problem att ta ur min (eller inte jag) hn bedövade först med bedövningssalva... gick fint! Jag hade min i drygt ett år. Hoppas det går lika smidigt för dig!

  • August­ivigse­l
    Äldre 22 Jun 17:57
    #3

    Hej.

    Jag är lite veteran på P-stavar. ;o)  Min tredje sitter i armen nu... Jag har varit med om att staven suttit fast lite i vävnaden, men det var inga som helst problem att få ut den ändå. De håller emot lite med något redskap. Visst kan man tänka att de "skrapar", men man har ju bedövningssalva så det gör inte ont och det går ändå fort. Tog kanske 30 sekunder att ta ut den.

    Förresten, nu ser jag att du skrivit sprutan. Jag har bara fått spruta en gång, när jag satte in den första. Nu har de bara tagit bedövningssalva. Sist jag bytte stav tog jag Emla-plåster själv innan jag åkte dit så jag var bedövad och klar när jag kom dit!

    Boka en tid så snart du kan. Det kommer att gå jättebra, och det blir skönt när det är avklarat, då slipper du oroa dig. Lcka till!

  • Kerbar­os
    Äldre 22 Jun 18:24
    #4

    Jag hade gått upp en del i vikt när jag tog ur min förra p-stav så den låg lite längre in än vad den gjorde från början. Trots detta var det inga problem alls! de hittade den direkt och den lossnade jättelätt, satt inte fast alls.

    Jag fick då ta bedövningsspruta just eftersom den hade hamnat lite längre in men det gick jättebra ändå =)

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Jul 22:28
    #5

    Hej!
    Jag bytte min stav nyligen och fick spruta, visst är det lite obehagligt med spruta men sen känner man ju inget sen men sen tycker jag inte att det är så jobbigt heller. Min hade setat i ganska exakt tre år eftersom det är då den ska bytas. Och min satt också inne i en vävnadsficka men detta 'skrapande' vet jag inget av, hon skar hål på denna kokong den låg i och tog ut den ungefär, så det var inget skrapande på det sättet. Förutom sprutan så går det fort och känns inte alls.

  • Kattpo­et
    Äldre 10 Jul 23:16
    #6

    Min togs ut på  mindre än en minut och det  gjorde knappt ont. Skall  sägas att jag fick andra problem med min stav och  det sa det skulle vara svårt att få ut den MEN sköterskan  var redigt duktig.

  • Irish
    Äldre 12 Jul 14:52
    #7

    Jag tog ur min efter tre år och visst hade det blivit en litet "fack" för den, men med lite Emla plåster och att jag kom ihåg att andas så gick det hur bra och snabbt som helst. Det är inte så farligt som vissa kan få det att låta. Du har säkert redan tagit ut den nu, men lycka till!

  • 090208
    Äldre 12 Jul 17:54
    #8

    Nä, den är kvar!

  • lillal­yckan
    Äldre 12 Jul 23:54
    #9

    Jag har tagit ut med både Embla-salva som enda bedövning och med lokalbedövning och det räcker gott och väl med salva... Lycka till!


  • Hannib­alis
    Äldre 3 Jan 18:42
    #10

    Om en dryg vecka ska jag ta ut min P-stav och när jag ringde sa de åt mig att köpa två Emla-plåster att sätta på ca 1½ timme innan. Ska jag sätta plåstrena precis bredvid varandra så att de tillsammans täcker staven, eller hur är det tänkt att de ska sitta?

    Ni som har tagit ut staven, hur har armen varit efteråt. Tanken är att jag ska tillbaka till jobbet (fritidspedagog) direkt efter ingreppet. Bör jag förbereda mina arbetskamrater på att jag kommer vara halvt handikappad?

  • Hannib­alis
    Äldre 3 Jan 18:43
    #11

    Kanske ska säga att det är en Implanon-stav jag har och jag tycker att den sitter hyfsat ytligt :)

  • 090208
    Äldre 8 Jan 11:27
    #12

    Jag har inte tagit ut min än, det blev aldrig av. Tummen ur...

    Ska tillbaka till utlandet ett tag där det är gratis med en ny, jag har bestämt mig för att fortsätta med stav.

    Antar att de helt enkelt snittar upp en centimeter, tar ur den gamla, och trycker in den gamla i samma hål?

  • Hannib­alis
    Äldre 12 Jan 22:28
    #13

    Jag har inte satt in nån ny, men tog ut den gamla idag (har suttit i nästan 4 år). Men jag har också hört att de sätter in den nya i samma hål.

    Det kändes mycket mindre än jag hade trott, både under ingreppet och efteråt, även om barnmorskan var orolig för att jag hade haft emla-plåstren på för kort tid (kom inte ifrån på jobbet så jag kunde sätta på dem). Min tog några minuter att ta ut. Efteråt var jag beredd på blåmärke, svullnad, ömmande arm m.m., men det känns nästan ingenting ens när man klämmer på armen.

    För mig blir det helt klart P-stav nästa gång det är dags för en längre period med prev.medel.

  • FelizL­ane
    Äldre 13 Jan 14:27
    #14

    Är det någon av er som haft någon biverkning av p-staven? Har satt in min för några månader sen. Vet inte om jag har biverkningar eller om jag bara inbillar mig :P

  • skrutt­isOmuf­fis
    Äldre 17 Jan 00:50
    #15

    Hoppar in här...

    Är också lite av en veteran på p-stav.
    Har haft det i 6 år... Är inne på min tredje då jag tagit ut dem ett litet tag innan de "tagit slut".

    Det har faktiskt gått väldigt lätt att både ta ut och sätta in dem. De stoppar in den nya i samma snitt som de tar ut den gamla. Man får bedövning i form av salva eller spruta. Det kan vara bra att kolla i förväg om man bestämt vill ha en typ av bedövning...man kan behöva hämta ut på apoteket själv i så fall.

    Jag har haft biverkningar i form av mellanblödningar under en kort period för ett par år sedan. Annars ingenting...jag har under alla dessa 6 år knappt haft någon mens. Sist jag hade det var någon gång i maj / juni 2010.

    Jag trivs utmärkt och oroar mig aldrig för isättning och uttagning

  • 090208
    Äldre 22 Jun 09:08
    #16

    Nu är det gjort (eller, för ett par månader sen). AAAAJJ!! Jag HATAR lokalbedövning! Men det är absolut värt det.
    Maken frågade innan om hans skulle följa med, men hade han varit där hade jag garanterat börjat lipa.
    En vän påminde mig dock om att alternativet är en förlossning och det är nog inte så mycket skönare... 

  • Äldre 4 Apr 16:43
    #17

    Jag fick operera ut min stav då BM satt i den för djupt visade det sig. Det tog tre lokalbedövningssprutor, ett 5 cm långt snitt och 5 stygn innan allt var klart. Det lustiga var att en läkare fick ta över och han klippte liksom djupare och djupare för att hitta den himla staven som verkade gömma sig trots att den kändes. Det hela var ok, bedövningen hjälpte ju och personalen var jättegoa, men hade jag vetat detta innan hade jag aldrig satt in den! Jag har haft blödningsrubbningar, fått acne och hår på hakan (pincettnoja!) samt haft svårt att gå ner i vikt trots sunda vanor. Aldrig mer!

  • Äldre 15 Feb 12:22
    #18

    Lite sent inlägg här... hur som helst så stötte jag på den här gamla tråden och kände att jag jag borde inflika med lite egna erfarenheter av p-stav här. 
    Jag satte in min för 8 månader sedan. Jag kom ihåg att barnmorskan talade om att menscykeln skulle förändras och att jag förmodligen skulle blöda mindre än vanligt. Alla typer av mensvärk skulle också försvinna. Vissa sägs till och med bli helt mensfria. Tyckte att det verkade lätt värt att testa det. Kan säga nu i efterhand att jag ångrar det. Jag började får småblödningar en och en halv vecka efter staven var insatt. Jag tänkte att det var normalt eftersom barnmorskan hade förvarnat mig mig om småblödningar. Men småblödningarna upphörde aldrig. Från att ha mens drygt fem dagar i månaden fick jag istället mens 30 dagar i månaden. Det har hänt, vid sällsynta tillfällen att jag har haft en menspaus mellan 3-4 dagar, men annars har det varit en jäkla lång oavbruten mens process i 8 månader. Dock så försvann alla typer av mensvärk för mig, vilket var skönt, men inte värt. Sexet med killen har alltid varit blodig, och efteråt har det snarare sett ut som om vi hade begått ett mord än att vi hade gjort något älskvärt.  Jag har varit tvungen att skaffa nya vanor med konstant byte av bindor och tamponger.. JOBBIGT.  Ibland har blödningarna varit svaga och ibland har de varit starka, men det har aldrig riktigt upphört. Jag har inte vågat ta ut staven då jag befann mig på utbytesstudier i skottland i 6 månader. Men nu när jag är hemma tänker jag äntligen ta ut den och en gång för alla bli av med den här blodiga tragedin... aldrig mer

Svar på tråden Nervös och lite skraj... (p-stav)