• Xrissy
    Äldre 19 Jun 15:25
    131432 visningar
    34 svar
    34
    131432

    Cerazette, blödningar?

    Hej!


    Jag började med minipillret Cerazette för snart 2 månader sedan. Har surfat runt lite på nätet och förstått att det tar ca 3 månader innan kroppen "ställer om sig" och under den här tiden kan man ha oregelbundna blödningar. Först verkade det som om jag inte skulle få någon mens (hurra tänkte jag) men efter ca 5 veckor dvs en bit in på den andra kartan så kom mensen ändå. Den har varat i 11 dagar nu och jag har som sagt förstått att det inte är ovanligt att den varar längre än en vanlig mensperiod men min fråga är: 


    Hur länge hade/har ni som äter cerazette blödningar?

  • Svar på tråden Cerazette, blödningar?
  • Martin­aa
    Äldre 19 Jun 16:08
    #1

    Jag började med Cerazette i augusti förra året och hade till en början hyffast regelbunden mens, men nu på sista tiden har den kommit ungefär vartannan vecka och varit i en vecka. Jag börjar allvarligt talat bli väldigt trött på att blöda "jämt" och funderar på att byta, men då jag inte vill ha något med östrogen är alternativen få för mig.


    Vill inte skrämma dig, för jag har hört om tjejer som inte blött en droppe sedan de började med Cerazette.


    När jag tidigare hade p-stav som ju innehåller samma slags hormoner som cerazette, så hade jag oregelbunden mens i ungefär ett halvår innan den "försvann" i två år. Hade hoppats det skulle vara likadant nu med cerazette för mig, men icke...

  • Tunsji
    Äldre 19 Jun 16:14
    #2

    Jag har ätit dom i 2 år nu och inte haft en enda blödning så det verkar vara väldigt olika

  • Blivan­deFruP­etters­son
    Äldre 19 Jun 18:56
    #3

    Jag fick mens en gång under första månaden som jag åt Cerazette. Efter det det fick jag kanske tre-fyra småblödningar som höll i sig max en dag åt gången under de tre år som jag åt dem.

  • pontia­c
    Äldre 19 Jun 20:28
    #4

    När jag startade med dom så hade jag blödningar i en månad till och från och sen dess så har jag ingenting mer förutom om jag råkar glömma ta ett piller eller två då kommer det en liten blödning men slutar väldigt snart efter jag tagit pillret igen. så håll ut ett tag till och se om det blir bätttre.

  • Carin o Mikael
    Äldre 19 Jun 20:46
    #5

    Jag har också ätit dem i cirka 5 år nu och inte haft en blödning - jag stortrivs med dem och så skönt att slippa blöda....


    /C&M

  • pussfl­ufftes­s
    Äldre 19 Jun 22:21
    #6

    Jag blödde oavbrutet och blev en häxa utan sexlust eller någon lust alls....Stod ut i 3 månader sen slutade jag med dom...Men som sagt det är så olika ....

  • Äldre 20 Jun 12:46
    #7

    Jag hade både för och nackdelar av Cerazette. Inga blödningar alls som givetvis var den stora fördelen. Nackdelen till både min och min mans förtvivlan var att sexlusten försvann fullständigt! (fast ur preventivmedelssynpunkt fungerade det jättebra, har man inte sex blir man inte med barn! :^)  )


    Tröttnade dock ändå och har nu inga piller alls.

  • Kerber­os
    Äldre 20 Jun 22:27
    #8

    Cerazettte var de första av de tre olika minipillren jag provade, och jag hade fruktansvärda humörsvängningar och blödde konstant den första månaden. Men efter hade jag inga blödningar alls - och det var ju ett stort plus! Men jag fick andra biverkningar av Cerazette, så jag bytte ut dem efter 3-4 månader iallafall. :) Och jag trivs jättebra med Exlutena som jag har nu.

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 21 Jun 10:20
    #9

    Jag blev av min min mens direkt, hade inga småblödningar alls.


    Dock måde jag riktit riktigt dåligt av dem, och jag har aldrig någonsin reagerat på andra p-piller eller på hurmonspiralen.

  • Sarast­iko
    Äldre 4 Sep 23:29
    #10

    Jag har ätit dem sen midsommar ungefär. alltså två månader.. Hade inget i början men nu.. gah.. hade mens en vecka.. mindre blödningar i några dagar.. sen kom det mer igen i en vecka.. och nu har jag haft mindre i en vecka.. Jag blir galen!! ger det en vecka till tror jag sen ringer jag till barnmorskan. Det funkar ju inte!!

Svar på tråden Cerazette, blödningar?