• Bridet­obe201­1
    Äldre 16 May 14:08
    3392 visningar
    17 svar
    17
    3392

    Amerikanskt?

    Min karl vill ha en kaptensuniform från Amerikanska flottan, en sån där vit som de har i Top Gun för att lättare förklara... {#lang_emotions_smile}

    Jag är själv inne på det Angolsaxiska varianten för jag vill att han står där framme och väntar, och att min pappa ska lämna över mej.

    Men då till frågan.... Vad ska man ha för tema på festen och ska marskalken ha nått liknande på sej??

  • Svar på tråden Amerikanskt?
  • Bridet­obe201­1
    Äldre 16 May 14:28
    #1

    Puffar lite :)

  • Astro
    Äldre 16 May 15:07
    #2

    Ursäkta att jag frågar, men varför vill han ha Amerikansk marinuniform???


    Om det ska vara så kan ni ju ha nåt slagsfilmtema så att det stämmer in kanske, men är inte risken att det känns som maskerad? Förutsatt att han nu inte tjänstgjort i amerikanska flottan, då är det ju en helt annan femmma. Då behövs ju inget tema för det, däremot så blir väl klädkoden högtidsdräkt om han har sin uniform.

  • aikido­aasa
    Äldre 16 May 15:36
    #3

    Är din blivande en kapten från den amerikanska flottan? Då tycker jag att ni ska köra på det. Det är en riktigt snygg uniform... men är han det inte så får ni nog tänka om. En man/kvinna bär inte en uniform som denne inte har sitt yrke i... om det inte är en maskerad där alla vet att man inte är den personen som man föreställer. (Och varför man ska låtsas vara någon annan på sin bröllopsdag måste jag väl erkänna känns aningen konstigt.)
    Tänk bara på att den anglosaxiska traditionen är strängare med vett och etikett än vad de svenska traditionerna är så det gör det inte lättare att köra "vi vill" snacket än vad det annars är.


    Kommentar: Om ni kommer att ha en anglosaxisk tradition så har ni ingen marskalk... då kallas denne för en bestman. Han SKA då ha samma typ av kläder som brudgummen och vara den som håller koll på alla ringar. (Har ni dessutom flera bestmen så är det som sagt meningen att de också ska vara klädda på samma sätt.) Det ska synas att de är följe till brudgummen. (På samma sätt som alla bridesmaids är för bruden, men de har inte samma klänning som bruden dock. )


    Men hur har ni tänkt få ihop det övrigai det amerikanska temat? Skall ni dekorera kyrkan/lokalen/ute med massro av blommor som representerar de tre färgerna? (Den typen av dekorartioner om lokalen tillåter det kostar en väldigt massa så det gäller att planera ut i förväg hur det ska se ut.)


    Har ni tänkt följa de traditionerna hela vägen genom alla "momenten" eller tar ni bara de delar som ni känner för? Eller är det just för själva delen med uniformen och brudöverlämningen som ni väljer det temat?


     

  • Bridet­obe201­1
    Äldre 16 May 22:08
    #4

    Oj!

    Han är inte med i amerikanska flottan utan det är något han tycker är snyggt, inget som är ett måste. Jag ville bara kolla om man kunde göra nått tema av det...

    Sen är det väl bara överlämningen i kyrkan som kommer vara Anglosaxisk, men allt är inte färdigt planerat så det kommer säkert ändras både hit o dit...
    Vi har inte tänkt så mycket alls, började planera lite i nu i veckan då vi bestämt att vi ska förlova oss i juni och så ska vi ha bröllop i pingst nästa juni.

    Tack iaf för era svar.

  • Andrea­s flicka
    Äldre 16 May 22:29
    #5

    Hej hej,


    Om ni vill ha ett bröllop med temat Top Gun så kör tycker jag - inte konstigare än att folk gifter sig i medeltida kläder - och det finns det en hel del människor som gör.


     


    Jag är inte så förtjust i vissa utländska bröllopstraditioner - tex brudöverlämning, avtagande av strumpeband, smetande av tårta i ansiktet etc - men om du vill ha det och det förgyller din/er dag så ha det. Tänk bara efter före varför du/ni väljer att göra vissa saker på er dag, så att ni inte ångrar något - det finns en risk att man känner sig utklädd tror jag. Dvs att det blir maskerad istället för bröllop. Det är mitt råd eftersom du undrade.


    Temat: Ja titta på Top Gun - Crew cut-frisyr till din blivande - 80-tals klänning till dig. Kör motorcykel till vigseln. Kalla Best man för Wing man osv. Ha Take My breath away som första dans. Eller Top Guns temalåt som ingångslåt.


     

  • Philip­pine
    Äldre 16 May 22:35
    #6

    Män i uniform ÄR snygga! :)


    Men som dotter till två marinofficerare och halva släkten inom flottan/armén så vet jag att det skulle ses som rätt förolämpande om någon väljer att ha uniform 'bara för skojs skull'...


    Men det finns säkert andra snygga möjligheter att ha på sig! :) Lycka till!
    (och Anglosaxisk låter spännande!)


     

  • Bridet­obe201­1
    Äldre 16 May 23:42
    #7

     


    Andreas flicka skrev 2010-05-16 22:29:00 följande:
    Hej hej, Om ni vill ha ett bröllop med temat Top Gun så kör tycker jag - inte konstigare än att folk gifter sig i medeltida kläder - och det finns det en hel del människor som gör.   Jag är inte så förtjust i vissa utländska bröllopstraditioner - tex brudöverlämning, avtagande av strumpeband, smetande av tårta i ansiktet etc - men om du vill ha det och det förgyller din/er dag så ha det. Tänk bara efter före varför du/ni väljer att göra vissa saker på er dag, så att ni inte ångrar något - det finns en risk att man känner sig utklädd tror jag. Dvs att det blir maskerad istället för bröllop. Det är mitt råd eftersom du undrade. Temat: Ja titta på Top Gun - Crew cut-frisyr till din blivande - 80-tals klänning till dig. Kör motorcykel till vigseln. Kalla Best man för Wing man osv. Ha Take My breath away som första dans. Eller Top Guns temalåt som ingångslåt.  

     


    Nja, tror inte 80- talet e min grej faktiskt, hahaha!
    Det var mer han som vill ha uniformen och jag tänkte försöka hitta på ett bra tema till(egentligen vill jag ha enkla färger som rosa, grönt och vitt) det... Han kommer ha vanlig outfit på sej om jag får bestämma ;0)
    tårtsmetning och strumpeband är heller inget som jag går igång på så det blir nog bara överlämningen. För mej betyder det inte det som det står för utan att jag vill att min pappa ska få vara delaktig i mitt bröllop.

  • Bridet­obe201­1
    Äldre 16 May 23:45
    #8

     


    Philippine skrev 2010-05-16 22:35:08 följande:
    Män i uniform ÄR snygga! :) Men som dotter till två marinofficerare och halva släkten inom flottan/armén så vet jag att det skulle ses som rätt förolämpande om någon väljer att ha uniform 'bara för skojs skull'... Men det finns säkert andra snygga möjligheter att ha på sig! :) Lycka till!(och Anglosaxisk låter spännande!)  

    Visst är de!! :0)

    Jag kan förstå att de kan tycka det...

    Men nu kommer han inte ha det, vi pratade om det innan och han är inte omöjlig :0)

  • KatjaB
    Äldre 16 May 23:57
    #9

    ni kan ju ha topgun tema iallafall, även fast han inte har uniformen. Eller så har han en vit kostym, så blir det lite år officershållet kansske?


  • Bridet­obe201­1
    Äldre 17 May 10:04
    #10

    Njae, jag vill ha en lite mörkare outfit på honom... :)

    Jag vill nog att festen ska vara ganska enket.

  • Nordis­kbrud
    Äldre 17 May 10:44
    #11

    Ska ni köra på temat "USA" så tycker jag nog att ni ska gå hela vägen. Annars förstår man nog inte vad det är ni vill åt. Bara valda delar kan ju vara rätt märkliga tagna ur sitt sammanhang. Om man däremot kör hela vägen med brudöverlämning, massor ab band o blommor i kyrkan, stråkkvartett som spelar när gästerna kommer, presentation av brudparet när de kommer som i film, strumpeband, tårtmojs etc ja, då kan det bli riktigt kul. Men som sagt, då måste man gå hela vägen Ett medeltidbröllop som bara har valda delar blir ju också rätt konstigt, eller hur? Tänk om brudpar och gäster sitter medeltidklädda i en pampigfestsal och äter medeltidsmat....

    Uniform ska bara bäras om man har rätt till det! Om han vill ha det för att det är snyggt så måste han ju ha en maskeradkostym (tror inte ni kan få tag på en äkta) och då blr det väldigt konstigt. Jag skulle reagera direkt om någon som inte är berhörig har på sig uniform, oavsett tillfälle.
    Är det inte bättre att han har en kostym i det snittet? Det går ju att sy upp efter förlagan men skippa alla detaljer som gör att det blir armé över det hela (dvs inga imitationer av grader, utmärkelser eller ordnar). Det finns någon internetsida där man kan sy upp kostymer etc till killar. Kolla i trådarna bara så hittar du den snabbt.
    Om ni tänkt gifta er på sommaren så är det ju rätt snyggt med vitt även på honom


  • mrsJR
    Äldre 17 May 10:49
    #12

    Jag tycker att det låter som du vill ha ett "vanligt" svenskt bröllop men med det tillägget att din pappa går in med dig istället för att ni går in tillsammans. Då behöver ni ju inte ha något speciellt tema utan kan bara välja det det ni gillar och köra å det

  • Bridet­obe201­1
    Äldre 17 May 19:29
    #13

    MrsJR! TACK! Du har förstått ;)

    Vanlig hederlig kostym el liknande blir det på honom :)

  • mrsJR
    Äldre 17 May 20:05
    #14

    Något som kan vara snyggt är om brudgum och bestman matchar varandra när de står där framme, att de har liknande kostym och slips så att det syns att de båda hör till bröllopet

  • Bridet­obe201­1
    Äldre 17 May 22:34
    #15

    Ja, det är nog mest logiskt tror jag, känns bäst. :)

  • Steinh­ammers­fru
    Äldre 18 May 12:38
    #16

    Förstår att din blivande vill ha den vita uniformen, den är riktigt snygg {#lang_emotions_wink}
    Det är US Navy's "Full dress whites", en formell uniform. Kan inte tänka mig att den är så lätt att få tag på, och om den är det så är den nog rätt dyr.

    Jag har bott i USA och dejtat en kille som tjänstgjorde i US Marines. Han berättade för mig att dom får betala för sina egna formella uniformer och att dom är DYRA, så det är inte alla som har en. Som jag förstod på honom så köper dom sina uniformer på sina militärbaser.

    Min m2b är just nu anställd av Försvarsmakten och tjänstgör just nu i Afghanistan. Dock är snart dom 6 mån där borta över och han kommer hem om 2.5 veckor. Jag längtar såååå. Han ska ha på sig svenska arméns högtidsdräkt på vårt bröllop och det kommer vara såååå snyggt :) Hans marsalk kommer ha en likadan. Hade nog inte varit lika snyggt om hans marsalk hade haft en kostym, då brudgummen har uniform. Men det är min åsikt.

    Det jag egentligen vill säga är att om man inte gjort sig "behörig" till att bära en militäruniform så tycker jag inte att man ska göra det. Jag tycker man ska "förtjäna" att bära den. Din m2b kan ju bära en vit kostym eller frack tex för att få en liknande känsla som med den vita uniformen.

    Någon annan skrev tidigare något om att ha fler än en bestman. I USA så kan man bara ha en bestman, dom andra grabbarna kallas för groomsmen. Samma som man bara kan ha en "Maid of honor", dom andra tjejerna kallas för bridesmaid. Men det hör egentligen inte hit :) 

  • Bridet­obe201­1
    Äldre 18 May 15:48
    #17

    Jag håller med om att man ska förtjäna sin uniform. Men det tänkte jag inte på när jag skrev inlägget.

    Han kommer inte att ha den vita på sej utan det blir en mörk outfit, vi har inte bestämt än vad det blir.

    Däremot så har vi hittat uniformen på en amerikansk sida, och den var inte så fasligt dyr som jag trodde... runt 2000-4000 kr skulle den kosta.

    :)

Svar på tråden Amerikanskt?