• anja16­61
    Äldre 14 May 17:51
    30278 visningar
    9 svar
    9
    30278

    namnbyte...vad går automatiskt??

    min syster gifter sig nästa vecka....hon undrar nu vad som går automatiskt vid ett namnbyte...


     


    körkort? bankomatkort? räkningarna? ica kort? mm....

  • Svar på tråden namnbyte...vad går automatiskt??
  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 15 May 08:34
    #1

    *puffar*

  • soryd
    Äldre 15 May 22:32
    #2

    jag undrar även jag

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 15 May 23:12
    #3

    körkort gör det inte för jag fick papper om att jag måste förnya det nu när namnbytet gått igenom. Hur det är med bankkort och andra kort vet jag inte, jag ligger lite lågt där och ska när jag känner att jag har tid ringa och kolla med banken. Ica-kortet och liknande samla poäng kort, struntar jag i och hoppas på att det går automatiskt. =)

  • scarbo­rough8­1
    Äldre 16 May 10:54
    #4

    Bank kort får du efter du har fått ditt körkort, va in på banken o hörde i fredags.. så först måste du ha ny legitimation o sen ny bankkort.. men först efter du fått nytt körkort..

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 24 Jun 19:23
    #5
    +1

    Du först få intyg på nytt namn och ett nytt personbevis sen ska du ansöka om ny legitimation, nytt körkort, nytt bankkort etc. Det går inte automatiskt. Hur skulle det kunna göra det? Folkbokföringen vet ju inte att du har icakort eller körkort eller vilken legitimation du har. Nog för att akassan,csn och försäkringskassan samkör sina register om de tex får ansökan om akassa eller så  men annars samkörs det inte datasystem. Folkbokföringen vet inte att du är Icakund och får inte snoka efter såna uppgifter heller, det är ju PUL.

  • Serafi­ne
    Äldre 25 Jun 10:59
    #6

    Får man intyg på nytt namn och personbevis automatiskt då, eller måste man begära ut det på nåt vis?

  • Lundap­ågen
    Äldre 25 Jun 11:28
    #7
    prinsessanogrodan skrev 2010-06-24 19:23:10 följande:
    Du först få intyg på nytt namn och ett nytt personbevis sen ska du ansöka om ny legitimation, nytt körkort, nytt bankkort etc. Det går inte automatiskt. Hur skulle det kunna göra det? Folkbokföringen vet ju inte att du har icakort eller körkort eller vilken legitimation du har. Nog för att akassan,csn och försäkringskassan samkör sina register om de tex får ansökan om akassa eller så  men annars samkörs det inte datasystem. Folkbokföringen vet inte att du är Icakund och får inte snoka efter såna uppgifter heller, det är ju PUL.
    Helt fel, körkortsregistret är synkat med folkbokföringen på skattemyndigheten, så man får med automatik ett brev om nytt körkort.

    www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/örnyelse


    "Vid namnbyte eller när det börjar bli dags att tioårsförnya körkortet skickas automatiskt en grundhandling ut för nytt körkort."

  • empa83
    Äldre 25 Jun 11:59
    #8
    +1

    allt utom körkortet måste man fixa själv! tar sin lilla tid att gå igenom alla kort;) Tänk på bara att när du fått nytt körkort måste du ha med dig pappret på att du bytt efternamn om du bhöver visa leg vid kortköp (innan du fått de utbytta alltså) annars blir du nekad...

  • Äldre 27 Jul 11:31
    #9

    Jag o min Sampo gifta sej 22/7 2017 kommer kökort bank kort ica kort automatis?

Svar på tråden namnbyte...vad går automatiskt??