• Aureli­a
    Äldre 28 Apr 10:20
    23689 visningar
    15 svar
    15
    23689

    Terapi - utan att bli ruinerad?

    Jag undrar om någon har tips på var man kan gå i psykodynamisk terapi i Stopckolm? Har kollat med Almagruppen och de tar 800 kr per tillfälle. Måste det vara så dyrt om man går privat och inte via husläkare och landstinget o får remiss? Skulle vilja börja nu i vår...

  • Svar på tråden Terapi - utan att bli ruinerad?
  • Martin­aa
    Äldre 28 Apr 14:59
    #1
    Aurelia skrev 2010-04-28 10:20:14 följande:
    Jag undrar om någon har tips på var man kan gå i psykodynamisk terapi i Stopckolm? Har kollat med Almagruppen och de tar 800 kr per tillfälle. Måste det vara så dyrt om man går privat och inte via husläkare och landstinget o får remiss? Skulle vilja börja nu i vår...
    Har en jobbarkompis som pluggat till psykolog och i slutet av utbildningen får de ta hand om patienter, som är mycket billigare än att gå till en legitimerad psykolog. Studenterna har ju fortfarande handledning och är duktiga och seriösa, även om de inte fått sin legitimation än. Så du kan ju alltid kolla upp om det finns några sådana utbildningar i närheten...
  • annsof­fan
    Äldre 28 Apr 15:04
    #2

    Precis som Martinaa skriver, finns det ofta där det finns psykologutbildningar/psykoterapiutbildningar. Jag gick i terapi förra året från mars till dec hos en student som gick sista terminen på psyk. Jag kan verkligen rek det! Gick dock i Gtb, men finns säkert i Sthlm också! Betalade 100 kr per gång. De har ju som sagt mycket handledning och ofta är man ju den enda eller en av mkt få pat de har. Jag var verkligen nöjd, även om det går upp och ned hur pass sugen man är på att gå dit, men det är ju en del i processen!


    Lycka till! Hoppas du hittar någon!

  • didis
    Äldre 30 Apr 12:39
    #3

    Psykologutbidlningen är ett jättebra tips. Dock är det nog få som är dynamiskt inriktade nuförtiden vad jag har förstått av min goda vän, barnpsykologen. Det jhar visat sig att kognitiv psykologi är så mckete effektivare så bland de som utbildats de senaste 10 åren är de kognitiva i klar majoritet.

    Lite förenklat (utan att raljera även om det kankse låter så) så ägnar man sig inom den dynamiska psykologin åt att "bearbeta" det som hänt genom att älta det medan den kognitiva mer se det som "det här har hänt, hur ska klienten leva sitt liv med den erfarenheten". Och i ärlighetens namn, det som har hänt har ju hänt oavsett hur mycket man pratar om det, det viktiga är hur man förhåller sig till det som har hänt.

  • Aureli­a
    Äldre 30 Apr 23:55
    #4

    Tack för era svar!
    Jag har fått en tid hos min husläkare o ska börja med att se om jag kanfå hjälp via henne... Annars kanske jag provar via psykologutbildningen här i Stockholm, de har visst även dynamisk inriktning. Jag håller egentligen med dig Didis om kbt vs. dynamisk inriktning, men jag har provat kbt-terapi och det kändes lite väl förenklat o ch lösningsinriktat för mig. Jag vill älta av mig en gång för alla o förstå mig själv bättre. :)

  • Aureli­a
    Äldre 12 May 13:57
    #5

    Nu har jag fixat en tid till psykolog - en Izabela på Samtalshuset vid Odenplan. Genom min husläkare fick jag ingen vidare hjälp, hon skulle skicka en remiss till psykolog men sa typ "Dom brukar skicka tillbaka remissen om patienten inte har självmordstankar". Hon kunde inte säga något om hur lång tid det skulle att få svar på remissen och ev. tid, ev. inte förrän om flera månader. Jag frågade om hon hade något tips om man skulle försöka fixa hjälp själv, men det hade hon inte alls. Hon nämnde inte ens det här med psykologstuderande som man kan gå billigare hos - så många verkar veta mer än den läkaren... I alla fall, på Samtalshuset tar de bara 550:- o jag hoppas dom är bra!

  • coffee­snob
    Äldre 12 May 22:21
    #6
  • Burre Präst
    Äldre 13 May 02:22
    #7
    coffeesnob skrev 2010-05-12 22:21:54 följande:
    S:t Lukas finns i Stockholm www.sanktlukas.se/mottagningar/stockholm/psyk...
    S:t Lukas har också utbildning i psykoterapi och är, vad jag vet, inriktade enligt den psykodymaiska modellen. Där kan det alltså finnas möjligheter att få kontakt med någon som går i utbildningen.

    Annars kan du kontakta en församling i Svenska Kyrkan. Åtskilliga präster har gått S:t Lukas utbildning i psykoterapi

  • Aureli­a
    Äldre 14 May 11:32
    #8

    Tack för tips om St Lukas. Men som sagt har jag hittat en terapeut på Samtalshuet som bara tar 550 kr och har lång erfarenhte. Hoppas hon är bra. Någon som har erfarenhet av Samtalshuset? Min terapeut heter Izabela Sznajder.

  • Äldre 14 May 17:16
    #9

    Kände att jag inte kan lämna didis inlägg oemotsagt, eftersom jag själv arbetar utifrån psykodynamisk grund.
    Att psykodynamisk psykoterapi endast skulle handla om att "bearbeta det som hänt genom att älta det" är en villfarelse. Att bli medveten om vad som ligger bakom den problematik man har är naturligtvis en del i den psykodynamiska terapin, det medför också att man kan få en bättre förståelse för varför man känner och agerar som man gör i olika situationer. Detta utesluter emellertid inte ett aktivt arbete med hur man förhåller sig till och hanterar olika känslor och situationer i nutid.
    Allt terapiarbete går ju ut på att försöka förändra sitt sätt att hantera tillvaron till det bättre. Det psykodynamiska arbetssättet innehåller dessutom ofta kognitiva inslag,
    t ex på så sätt att man tillsammans med klienten funderar kring olika tankemönster och hur dessa kan förändras.
    Olika terapiformer fungerar olika bra för olika människor, helt enkelt. Forskning har också visat att den s k personkemin mellan terapeut och klient har en stor betydelse för resultatet.

    didis skrev 2010-04-30 12:39:21 följande:


    Psykologutbidlningen är ett jättebra tips. Dock är det nog få som är dynamiskt inriktade nuförtiden vad jag har förstått av min goda vän, barnpsykologen. Det jhar visat sig att kognitiv psykologi är så mckete effektivare så bland de som utbildats de senaste 10 åren är de kognitiva i klar majoritet.Lite förenklat (utan att raljera även om det kankse låter så) så ägnar man sig inom den dynamiska psykologin åt att "bearbeta" det som hänt genom att älta det medan den kognitiva mer se det som "det här har hänt, hur ska klienten leva sitt liv med den erfarenheten". Och i ärlighetens namn, det som har hänt har ju hänt oavsett hur mycket man pratar om det, det viktiga är hur man förhåller sig till det som har hänt.

     

  • empa83
    Äldre 14 May 18:08
    #10

    Så funkar precis min terapi! vi pratar och ältar, hon frågar väldigt mycket så jag själv ska få komma på "lösningen" på problemet vi pratar om den dagen. Att man trivs med sin psykolog är väldigt viktigt. Jag har bytt för den som jag hade först hon sa att jag verkade vara som ett barn som bara vill trotsa och hon härmade mitt kroppsspråk helatiden, jag grät när jag gick därifrån för jag kände mig så kränkt. var bara där 2 ggr.


     


    Jag går på vårdcentralen och betalar 50:- per gång. visst var det så att jag var tvungen att säga att jag ville dö för att få hjälp, men samtidigt var (är ibland) det så jag kände! jag ville somna och aldrig mer vakna.... Hon jag har nu är toppen!


    Loanne skrev 2010-05-14 17:16:16 följande:
    Kände att jag inte kan lämna didis inlägg oemotsagt, eftersom jag själv arbetar utifrån psykodynamisk grund. Att psykodynamisk psykoterapi endast skulle handla om att "bearbeta det som hänt genom att älta det" är en villfarelse. Att bli medveten om vad som ligger bakom den problematik man har är naturligtvis en del i den psykodynamiska terapin, det medför också att man kan få en bättre förståelse för varför man känner och agerar som man gör i olika situationer. Detta utesluter emellertid inte ett aktivt arbete med hur man förhåller sig till och hanterar olika känslor och situationer i nutid. Allt terapiarbete går ju ut på att försöka förändra sitt sätt att hantera tillvaron till det bättre. Det psykodynamiska arbetssättet innehåller dessutom ofta kognitiva inslag, t ex på så sätt att man tillsammans med klienten funderar kring olika tankemönster och hur dessa kan förändras.Olika terapiformer fungerar olika bra för olika människor, helt enkelt. Forskning har också visat att den s k personkemin mellan terapeut och klient har en stor betydelse för resultatet.didis skrev 2010-04-30 12:39:21 följande: 
  • empa83
    Äldre 14 May 18:10
    #11

    alltså jag har både vanlig psykologsamtal blandat med KBT...

  • Äldre 15 May 12:25
    #12

    empa83
    Vad bra att du hittat en psykolog du trivs med!

  • Aureli­a
    Äldre 15 May 17:01
    #13

    Tack vare att många av er nämnt St Lucas så har jag kollat upp det mer. Och jag har fått reda på att kommunen jag jobbar i har ett samarbete med dem, så jag får fem terapitillfällen gratis. Jättebra!! Har ringt dem o det lät trevliga och skulle ringa mig nästa vecka för att boka in första tiden. Om jag tycker att det är bra o fortsätter sen kostar det ca 500-600 /gång - inte så farligt ju. Jag längtar så efter att börja. Jag måste få hjälp o stöd att ta tagi  mitt liv, gud vad jag behöver det...

  • Äldre 15 May 18:34
    #14

    Aurelia
    Hoppas att det fungerar bra för dig och lycka till!

  • Äldre 28 Jun 16:38
    #15

    Välkomna in på min hemsida.
    www.lindamicoach.com

Svar på tråden Terapi - utan att bli ruinerad?