• Äldre 11 Jan 13:27
    27556 visningar
    14 svar
    14
    27556

    Möhippa?

    Jag har en väninna som ska gifta sig i sommar och är lite nyfiken på vem som brukligt brukar anordna möhippan och vad man kan göra på möhippan.

    Har du någon historia så är du hemskt välkommen att berätta om den. Vare sig om det är din egen eller om det var någon möhippa ni varit på.

    Här är den perfekta tråden att dela med dig av din möhippeberättelse!!!

  • Svar på tråden Möhippa?
  • Aleta
    Äldre 11 Jan 14:10
    #1

    Alla de möhippor jag har varit med om att ordna så har det varit flera vänner till bruden som har fixat allt tillsammans. Det är även det traditionella sättet.

    Numera verkar det finnas en hel del som anser att tärnan/tärnorna helt ensamma ska anordna möhippan och bjuda in gäster till den. Personligen tycker jag att det är en sämre lösning eftersom man missar en massa input från vänner ur olika perioder i livet.
    Det är bättre om tärnan bara är sammankallande och ser till att vännerna ordnar något. (Tycker jag.)

    En del brudar som inte kan släppa kontrollen ordnar till och med sin egen möhippa.

    Ett sätt att ordna möhippa brukar vara att be brudgummen om en gästlista. Sedan kontaktar man alla på den och frågar om de vill vara med och anordna en möhippa. Ibland vill även folk utanför gästlistan vara med. Så var det t ex när jag gifte mig. Det dök upp alla möjliga på min möhippa vilket jag blev otroligt glad för. På kvällen kom det ännu fler och var med och festade. Bara en bråkdel av dessa var inbjudna till bröllopet.

    Man brukar försöka ha ett par träffar där man lägger upp en plan och budget och sedan hjälps man åt att fixa olika delar av dagen. Mailkontakt både före och efter gör att fler kan vara med och anordna även om man inte kan vara med på mötet. En del vill inte eller hinner inte vara med om planeringen, men kommer gärna på själva dagen.

    Vad kan man hitta på?
    Möjligheterna är oändliga och man behöver inte göra allting jättedyrt. Om man funderar på vad som passar bruden, låter henne göra något som hon tycker om (eller inte, beroende på hur elak man är ) så kan man få många idéer.

    Det är kul att ha ett genomgående tema om mankommer på något.

    Några exempel:
    En tjej som gillar hästar fick under dagen prova på att köra en riktig travhäst, rida en westernhäst och få instruktioner, få en dressyrlektion med en duktig dressyrryttarinna, prova på voltige tillsammans med folk som verkligen kan det.
    Sedan hade vi middag på kvällen.

    En tjej som är lite petig med maten fick direkt på morgonen när hon kidnappades en låda full med levande sniglar som hon fick tillaga under dagens gång. (Det är många moment, så dessa följde med hela dagen.) Under tiden fick hon även: Byta olja på en bil, en kort kurs i blomsterarrangemang, sy ett par kalsonger åt sin blivande man på trottoaren utanför en sybehörsaffär (de var mycket hjälpsamma, vi fick låna en maskin av dem) och spela lazerdome. Under lazerdomet så upptäckte hon att det andra laget bestod av hennes blivande och svensexegänget. De fick båda ögonbindel efteråt och alla blev knäpptysta, sedan tog vi "fel" och åkte till nästa aktivitet. Brudgummen fick en kurs i gravidandning och annat trams medan bruden fick dricka öl och basta med killarna. Efter det hade vi spionutväxling på en bro där vi bytte tillbaka.
    På kvällen var det middag med sniglar (som blev goda) och annat gott.

    En tjej som hatar att motionera fick ta ut sig rejält. Efter en lugn picknick med krocket blev det militär hinderbana med inlånad militär som ledde det hela, sedan cykling, klättring på vägg och välförtjänt bubbelbadning efter det. Avslutning med en jättefest där fler anslöt och en massa herrar lagade maten, serverade och underhöll.

    En tjej behöll vi i två dagar och hade som huvudgrej att vi hade vidtalat ett dansband som lät henne komma upp och sjunga en låt under deras spelning. Under hela dagen fick hon plugga in låten mellan alla aktiviteter.

    En gång hade vi bondgårdstema med fårklippning, horsemanship, mjölkning, lassokastning, knivkastning. Det avslutades med en middag med helstekt lamm och sedan sov all (som inte var allergiska) på ett höloft tillsammans.

    En matintresserad tjej fixade vi in på en lyxrestaurang i Stockholm, hon fick under ett par timmar vara med och arbeta i köket.
    En gång hade vi festen på kvällen på en kvarterskrog där tjejen fick laga maten (delvis) till alla.

    Själv så brukar jag ofta undervisa i orientalisk dans på möhippor.

    Hoppas att ni kommer på något kul som passar just henne jättebra!

  • Kribba­n
    Äldre 11 Jan 15:23
    #2

    Hej!


    Har varit på två möhippor i just Umeå {#lang_emotions_smile} Båda har varit ganska snälla men roliga och precis vad de brudarna har uppskattat.. Båda gångerna har vi hjälpts åt och planerat men det har varit tärnan eller värdinnan som hållt i det och fått tag i alla..


    Den första bruden var lite roligt för vi gick ut och dansade på fredagskvällen. Hela tjejgänget hängde med och de killkompisar hon umgicks med då dök oxå upp under kvällen och alla bjöd på drinkar och firade att hon skulle gifta sig. Så hon trode de var hennes hippa (väldigt snäll men rolig kväll) Men dagen efter kidnapades hon när hon trodde att hon skulle prova sin klänning och fick åka och spelade vi paintball ist. Efter det blev de gemensam lunch med mycket fnitter hemma i hennes fräldrars kök som vi fick låna. Där efter fick hon en jätte fin PoP randig pyamas och så cycklade vi (en extra runda genom stan) bort och badade bastuflotte drack vin och åt räkor...


    Andra bruden (Första brudens syster) Visste inte om att jag skulle komma upp från Stockholm så jag klev in på hennes jobb och sa hej! De tog ett tag innan hon kopplade varför jag var där... Hon älskar rött med vita prickar så hon fick ett jättefint förkläde som vi sytt till henne (dessutom hade hon valt ett matchande hårband den morgonen helt ovetande) De blev picknick i en park först sen hem till henne där hon på tid packa en väska med hjälp av en lista (hon är ganska seg av sig att komma iväg när hon ska någonstans) Sen bar det av ner på stan där vi gjorde fångarna på fortet, hon iförd en väldigt snygg utstyrsel (väldigt mycket rött och vitt och en och annan prick) Efter det hade vi spa med bastubad och massor med fnitter (även denna gång hos deras päron) Sen blev det kräftskiva, alkoholhaltiga drycker, rock band och singstar. Vi hade så roligt att klockan bara sprang iväg, tanken var att vi skulle gått ut och dansa men efer kl 3 någongång kom en av tjejernas kille och stälde upp som taxi och körde hem alla till sig..


     

  • Äldre 11 Jan 15:30
    #3

    Åh vad roliga hippor ni berättar om. Ger mig faktiskt massor med idéer! Det är roligt att höra att det inte behöver vara så petnoga och extravagant, men en hel del planering märker jag nog allt att det behövs. Har ni några tips på vad man kan göra för någon som är pysslig och tycker om att baka och sånt?

  • CeKe
    Äldre 11 Jan 15:30
    #4

    Mm, en bekant va med på en väldigt rolig sak på en svensexa, men den går ju att göra om till möhippa...

    Brudgummen var själv hemma och plötsligt ringde det på dörren. Det var ett blombud som skulle lämna blommor från ett par som i sista stund fått förhinder att komma på bröllopet. När blombudet (en fin tjej i hans ålder) länat blommorna, frgor hon om hon kan få låna toaletten - hon är så kissnödig. Självklart får hon det. Brudgummen börjar fundera på vad hon gör inne på toa så otroligt länge. Under tiden hon är där inne, ringer svärmor på dörren, hon skulle komma förbi och låna nåt. När svärmor precis kommit in, kommer blombudet ut från toaletten, endast iförd ett badlakan och med blött hår.

    Svärmor blir alldeles bestört (fast var med på det hela egentligen), frågar brudgummen vad sjutton det är frågan om etc. Brudgummen, som inte fattar nåt, försöker berätta att "det är ju bara blombudet" etc... och allt han sa blev ju väldigt roliga undanflykter Sen droppar resten av gängen in en efter en och rövar med honom på svensexan!

    Det hade varit otorligt lyckat och kul och även uppskattat sådär i efterhand! Det går ju lätt att göra om så att det är bruden som blir utsatt istället...

  • Aleta
    Äldre 11 Jan 16:54
    #5

    CeKe - oj vad kul! (Stackarn.)

    Om hon gillar att baka kan ni kanske kolla på något bageri om hon kan få praoa ett par timmar hos dem (förutsatt att hon aldrig har gjort något liknande). Det måste givetvis vara seriöst, hon ska vara riktigt klädd, nykter och ni får säkert inte vara med (så var det på restaurangen som jag nämnde ovan), det kan bli en spännande upplevelse för henne.

  • Kribba­n
    Äldre 12 Jan 01:05
    #6

    CeKe:Hahaha Fy vilken hemsk situation, jag skulle nog dött om jag blir utsatt för det där,{#lang_emotions_laughing}hoppas inte, hoppas inte, hoppas inte någon av mina tjejkompisar är här innne.....


    Om ni ska ut och busa på stan kan hon kanske få baka små kakor på förmiddagen som hon får sälja för en billig slant. Pengarna kan gå till välgörenhet eller så kan hon få pris för varje påse hon säljer... Ideérna är de enda som stopar en {#lang_emotions_smile}


    Men bageriet var ju en rolig idé om hon aldrig hålt på med sånt tidigare...


    Lycka till ni får nog en rolig dag tillsammans!!

  • Äldre 12 Jan 08:01
    #7

    CeKe: Jag tyckte att det hela var otroligt roligt. Nästan så det skulle vara roligt att utföra det hela... Men, man får ju tänka på att det kanske slår tillbaka när de skall fixa möhippa till en själv. Jag skulle nog tycka att det skulle vara rätt hemskt... särskilt om de skulle försöka toppa det hela. Sedan blir det nog lite konstigt om svärmorn kom utan anledning. Jag har förstått att hon bor en bra bit i från. fniss.

    Baka kakor var ju inte så tokigt tänkt! Lite extra pengar :D

  • Äldre 12 Jan 08:01
    #8

    Vad roligt att höra alla möhippe berättelser. Är det några fler som vill skriva så gör det gör det gör det!!! :D

  • CeKe
    Äldre 12 Jan 08:13
    #9

    Cuddly: Svärmor kan ju bytas ut mot killens bästa kompis/syster eller nåt sånt också =)

    Själv tycker jag att det va en skitskoj grej som jag själv faktiskt antagligen skulle dö av först, men sen skratta rätt gott åt och uppskatta =) Lagom mycket bus i det hela tycker jag och inget som gör bort en =)

    En annan kompis berättade precis om att de skulle ta en tjej som jobbade som högstadielärare. De fick med hennes rektor på grejen, beställde dit en manlig sångare/strippare som kom in i hennes klassrum när hon hade lektion. han började sjunga och lite lätt ta av sig en del plagg och hon fattade inte mycket, utan försökte få ut honom därifrån. elverna hade tyckt det va asskoj och sen när hennes tjejkompisar kom in, fattade hon såklart och blev kidnappad iväg på sin möhippa. också en kul grej. haha, skulle vilja veta hur hon fick pli på eleverna de kommande lektionerna efter det där

  • Äldre 12 Jan 08:37
    #10

    CeKe: ja det är klart att man kan byta ut det mot någon... eleverna måste ju uppskattat det hela också. fniss. där fick de allt en liten annan bild av den lärarinnan i varje fall. ingen tråkig stofil till fröken :D

  • Aleta
    Äldre 12 Jan 09:58
    #11

    Den mest ambitiösa kidnappning som jag känner till var till en svensexa som min dåvarande var med och ordnade.

    De hade talat med den här killens chef och gjort upp om en dag som de kunde kidnappa honom. Den här dagen var det en stor konferens i Uppsala (han bodde i Stockholm). De skickade en falsk inbjudan att hålla en föreläsning inom ett specialområde som han var skicklig på. De skrev ut program som såg officiella ut där han fanns med med tider och sal.
    Han hade en kontaktperson som han kunde ringa till och ställa frågor. Allt såg mycket äkta och seriöst ut, fast allt var bluff!
    När han kom till salen (som låg i anslutning till resten av konferensen) så var det ganska mycket folk där, alla var inlånade kompisars kompisar som han inte kände. De var en ganska besvärlig publik. Mobiltelefoner ringde, någon fick hostattacker, andra ställde otroligt konstiga frågor, de var jobbiga helt enkelt, fast inget överdrivet. Efter en stund kom hela svensexegänget in och tjoade. Killen blev jättenervös. "Nej, inte nu! Försvinn." Han trodde fortfarande att allt var på riktigt och att detta var en seriös föreläsning. Det tog jättelång tid innan han verkligen trodde på dem.
    Föreläsningen videofilmades givetvis, han hade informerats om att alla föreläsningar skulle filmas. Resultatet visades på bröllopet.

    Varning, varning! Visa inte möhippe/svensexefilmer på bröllopet! Det är bara roligt för de inblandade. Gamla faster Asta blir inte överlycklig av att sitta framför en filmduk och se på när lille Pelle är full.

  • Äldre 12 Jan 11:56
    #12

    Garva. Ja det var verkligen pretentiöst!

  • Äldre 28 Apr 16:23
    #13

    Hej!

    Jag jobbar på p4 västerbotten och snubblade över den här tråden! Den är ju några år gammal men tyckte det var många bra tips på en rolig möhippa!
    Jag vill gärna göra ett litet inslag om detta, så om någon är intresserad så är det bara att höra av sig! Antingen här i kommentarerna till mig eller kontakta p4 västerbotten och tipsa själva! Superintressant brudar! SkrattandeSkrattandeSkrattande

  • Äldre 21 May 17:18
    #14

    Vad roligt att läsa så många bra tips! Jag har gått på många möhippor de senaste åren (är väl så när man är runt 30...!Drömmer) och tycker att det är roligt när man blandar in någon fysisk men rolig aktivitet. Har testat sumobrottning och ponnytrav där man fått ont i magen av skratt! Brukar gå in på hemsidan www.fixamohippa.se för  inspiration till aktiviteter, lekar och sånt Skrattande

Svar på tråden Möhippa?