• AnnaMa­rtin
    Äldre 7 Jan 22:27
    4484 visningar
    6 svar
    6
    4484

    Tips på bra coverband?

    Undrar om någon kan tipsa mig om ett bra och prisvärt coverband eller liknade att ha på vår bröllopsfest som ska vara i Växjö? Eftersom jag inte bor i staden vore jag jätte tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Svar på tråden Tips på bra coverband?
  • Äldre 8 Jan 11:22
    #1

    Jag har anlitat ganska mycket musikunderhållning tidigare, både till egna fester men också som eventansvarig på mitt förra jobb. Jag kanske kan hjälpa dig lite?

    Först och främst är det viktigt att du funderar lite på vad för slags musik du vill ha. Ett coverband kan ju spela allt från mer dansbandsmusik till hårdrock.

    Det andra är vad för budget du har. Är budgeten tight kan det kanske vara bättre att ta in en trubadur eller duo med bakgrunder istället för ett billigare band. Tyvärr är ju tesen "man får vad man betalar för" ofta sann. Hyr du in ett coverband som inte tar så mycket betalt kanske de inte heller är så erfarna, har så stor repertoar eller ger en skön show på scen?

  • AnnaMa­rtin
    Äldre 8 Jan 13:45
    #2

    Ja coverband eller en duo spelar kanske inte så stor roll, viktigaste är att de är bra på att få igång en fest med blandade åldrar och smak. Däremot känns en trubadur lite för tråkigt, så minst två på scen.

    Har inte tänkt så mycket kring budgeten men runt 5000 kr, mer vill vi nog inte betala.

  • Äldre 8 Jan 14:31
    #3

    Jag börjar inse att jag lägger ganska mycket krut på underhållningen. Gästerna vill ju bli roade liksom... :) Sedan drar jag nog hellre ner budgeten på typ ingraverade servetter. haha...

    Jag tror att det kan bli lite svårt att hitta ett bra coverband med den budgeten. Jag säger inte att det inte går att hitta ett band, men då får du kanske leta lite bland lite mindre erfarna band. Tänk på att det är kanske fem personer som ska ha betalt och de lägger ner en hel dag, plus att de ska transportera saker sätta upp utrustning och soundchecka. Dessutom har de ju utrustning som kostar en del och måste betalas av. Sedan måste man även räkna in att bandet måste repa in låtar och så.

    För 5000 får du en bra trubadur med bakgrunder, och det kan lätt svänga lika bra som ett helt band!

    Ett alternativ kan ju vara att se om det inte finns något band på universitetet?

  • AnnaMa­rtin
    Äldre 8 Jan 19:11
    #4

    Ja några ingraverade servetter kommer vi inte har. Vi har tagit bort allt sådan onödigt.

    Vad ligger ett coverband på ungefär då?

  • Mato10
    Äldre 8 Jan 19:33
    #5

    12000 ska vi betala vårt band.

  • Äldre 24 Mar 17:10
    #6

    Kan starkt rekommendera www.bubb.se. Prisvärda och spelar sköna låtar. Både gammalt som nytt där vi som kunder oxå kan få önska egna låtar. Proffsiga och enkla att ha och göra med. Vi hade dem i kyrkan, till minglet och festen!

Svar på tråden Tips på bra coverband?