• marrie­me
    Äldre 6 Jan 14:22
    10664 visningar
    12 svar
    12
    10664

    hemma tandblekning??

    Någon som provat att bleka tänderna hemma? Funkar det bra?
    Jag har ett tandsmycke, funkar det ändå tro??

  • Svar på tråden hemma tandblekning??
  • JBB
    Äldre 6 Jan 15:24
    #1

    Jag har blekt tänderna en aning med hjälp av tandblekning hemma. Visst blev mina tänder vitare men att sitta med en mjuk silicon grej i munnen med medel som smakar vidrigt är inget jag kan rekommendera. Tänderna slits väldigt mycket och skulle jag göra det igen så skulle jag nog hellre göra det hos en tandhygienist som vet hur man gör det på riktigt.

  • marrie­me
    Äldre 6 Jan 18:58
    #2

    Då får jag nog tänka om..
    et någon vad det kostar hos en riktigt tandhygienist?

  • didis
    Äldre 7 Jan 12:30
    #3

    Tänderna slits inte alls om det görs på rätt sätt - antingen av en tandhygienist eller tandläkare. Tänderna kan dock bli känsliga under en period eftersom de "torkar ut". Faktiskt finns studier som visar att tänderna blir glattare av blekning vilket gör att bakterierna fäster sämre dvs det skulle tom finns positiva effekter av blekning (förutom estetiskt).

    Beroende på hur tandsmycket sitter fast kan resultatet bli bra eller sämre - plastlimmet som smycket sitter fast med blockerar blekgelen (oavsett blekmetod), samma gäller fyllningar i fronttänderna som kan behöva bytas efter blekningen.

    Det finns flera trådar på BT där jag skrivit mer om vad man ska tänka på innan blekning.

    didis, leg tandläkare

  • Rufsas
    Äldre 7 Jan 12:34
    #4

    Jag har ett tandsmycke och blekt tänderna. Inga problem för mig iaf!

  • Okänd
    Äldre 12 Jan 23:00
    #5
    Meddelande borttaget
  • StPers­son
    Äldre 31 Jan 12:59
    #6
    +1
    perfektionista skrev 2010-01-12 23:00:32 följande:
    Det finns jättebra hemmaprodukter, men det finns också m¨ånga produkter som säljs på nätet som verkar vara riktiga hemkok. Dessa bör man nog undvika.Crest Whitestrips och Britesmile pen är två exempel på bra produkter. Finns inte i Sverige, men på nätet. Det är riktigt bra produkter, och jag vet ingen som blekt hos tandläkaren som fått bättre resultat än vad man får med någon av dessa produkter. Med det kanske är olika.Crest och Britesmile är tillåtna i bl.a. USA. och det är riktiga registrerade varumärken som används av masor av människor.Mycket billigare än hos tandläkaren. Skulle aldrig falla mig in att pröjsa fler tusen för en tandblekning. Jag är "omtalad" för att ha vita tänder (har vitast tänder av dem jag känner) och det är tack vare Britesmile pen som jag använder högst sporadiskt.Gör dock en undersökning innan du bleker tänderna, för det är inte bra om du har karies.Googla eller kolla här om du vill veta
    Vet du vad du pratar om?
    De flesta använder samma blekningsmedel, karbamidperoxid eller väteperoxid. Det som händer är att "blek ämnet" oxiderar skiten på tänderna så att molykylerna blir mindre och därför ljusare. Slitage uppstår givetvis med alla metoder lika mycket. Men inte mer än när du dricker jucie.

    T.ex. www.Dentworks.se eller www.simplesmile.se funkar precis lika bra som crest om inte bättre då du får mer blekgel för pengarna.

    Men jag kan hålla med dig om att det är lite krångligt att bleka tänderna, men ska man bli fin får man lida pin :P

    Lycka till!
  • perfek­tionis­ta
    Äldre 17 Feb 01:29
    #7
    StPersson skrev 2010-01-31 12:59:24 följande:
    Vet du vad du pratar om?De flesta använder samma blekningsmedel, karbamidperoxid eller väteperoxid. Det som händer är att "blek ämnet" oxiderar skiten på tänderna så att molykylerna blir mindre och därför ljusare. Slitage uppstår givetvis med alla metoder lika mycket. Men inte mer än när du dricker jucie. T.ex. www.Dentworks.se eller www.simplesmile.se funkar precis lika bra som crest om inte bättre då du får mer blekgel för pengarna. Men jag kan hålla med dig om att det är lite krångligt att bleka tänderna, men ska man bli fin får man lida pin :P Lycka till!
    Vadå vet jag vad jag pratar om?

    Ja, jag vet vad jag pratar om. Jag har inte testat Dentaworks eller Simplsmile eftersom jag inte har något behov av att testa dem. Jag har ju redan hittat tandblekning som fungerar, och Britesmile pen och Crest är billigare än de andra två. Jag gillar inte produkter där det följer med en skena som man ska forma själv, för det är alldeles för knepigt.

    Jag har redan vita tänder nu så jag behöver bara Britesmilepennan som touch up då och då. Eftersom inget varar för evigt så kommer jag givetis att bli tvungen att köra en ny blekningskur så småningom, och då kommer det att bli Crest, för att det är billigt och välkänt, och för att jag vet att det fungerar riktigt bra på mig.
  • Lindal­ii
    Äldre 17 Feb 10:13
    #8

    Jag har använt Crest whitestrips och det funkar jättebra. Man slipper kladd med skenor och jag som annars lätt får ilningar i tänderna fick inte ens det. Kan beställas billigt från utlandet

  • fryser
    Äldre 17 Feb 10:18
    #9

    vet inte exat vad det kostar hos tandläkarn med om man har sportlife kort så får man massor med rabbater på tandblekning hos olika tandläkare. har kollat runt lite för jag eller till o med kanske min sambo har tänkt att göra det

  • marrie­me
    Äldre 17 Feb 14:11
    #10

    Låter bra =) Ska jag kolla upp!


    Lindalii skrev 2010-02-17 10:13:01 följande:
    Jag har använt Crest whitestrips och det funkar jättebra. Man slipper kladd med skenor och jag som annars lätt får ilningar i tänderna fick inte ens det. Kan beställas billigt från utlandet
  • Okänd
    Äldre 11 Feb 01:19
    #11
    Meddelande borttaget
  • Äldre 15 Feb 11:26
    #12

    Hej, har sedan fyra månader använd tanblekning hemma från Confidentsmile.se, funkar jättebra. Inga problem med dålig smak och med LED lampan så behöver man bara ha skenan i munnen 30 minuter. Klart vitare tänder nu än då jag började och mycket billigare än att gå till en tandläkare

Svar på tråden hemma tandblekning??