• frutro­stek
    Äldre 9 Dec 12:58
    6811 visningar
    46 svar
    46
    6811

    Från sambos till borgerlig eller kyrklig vigsel

    Mitt namn är Ida och jag är sedan sommaren 2008 gift med min man Hans. Jag studerar på Högskolan och håller för närvarande på med en B-uppsats som handlar om olika livsförhållanden.

    Frågor jag kommer att beröra handlar om:
    ¤ Sambosförhållande
    ¤ Borgerlig vigsel
    ¤ Kyrklig vigsel

    Är du sambo med någon? Eller planerar du att gifta dig borgerligt eller kyrkligt? Vilka tankar ligger bakom ditt val?

    Lämna gärna en rad eller två om hur just du tänker.

  • Svar på tråden Från sambos till borgerlig eller kyrklig vigsel
  • frutro­stek
    Äldre 9 Dec 13:07
    #1

    Kom igen nu :) Let me know.

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 9 Dec 13:16
    #2

    Jag är sambo och vi planerar att gifta oss kyrkligt. Vilka tankar som ligger bakom? hmmm jag vet inte riktigt det känns rätt helt enkelt och jag vill dela mitt liv med honom, skaffa familj, resa, bli gamla tillsammans......

  • frutro­stek
    Äldre 9 Dec 13:22
    #3

    Låter ungefär som vi tänkte. Dock ville jag gifta mig i kyrkan eftersom var uppvuxen i ett kristet hem och ansåg mig själv vara kristen. Min man hade inget emot det så kyrklig vigsel blev det.

    Hur är det för er Lyckliga013bruden? Är det någon religion som ligger bakom valet av kyrklig vigsel?

  • Äldre 9 Dec 13:27
    #4

    Vi är sambor. Har inga planer på att gifta oss just nu. Anledningen till det är nog mest ekonomi. Sedan är det bara ett av våra kompispar som gift sig, så vi har inte direkt några förväntningar på oss att göra det utifrån heller

  • frutro­stek
    Äldre 9 Dec 13:29
    #5
    Cantaton skrev 2009-12-09 13:27:02 följande:
    Vi är sambor. Har inga planer på att gifta oss just nu. Anledningen till det är nog mest ekonomi. Sedan är det bara ett av våra kompispar som gift sig, så vi har inte direkt några förväntningar på oss att göra det utifrån heller
    Hur länge har ni varit sambos om man får fråga?
  • Äldre 9 Dec 13:30
    #6

    1½ år.


    frutrostek skrev 2009-12-09 13:29:00 följande:
    Hur länge har ni varit sambos om man får fråga?
  • frutro­stek
    Äldre 9 Dec 13:32
    #7
    Cantaton skrev 2009-12-09 13:30:17 följande:
    1½ år.
    Har ni barn ihop och så? Bor ni i lägenhet eller hus?
  • frutro­stek
    Äldre 9 Dec 13:33
    #8

    Vill inte va för på, men det är ett intressant ämne.

  • Jojjo8­2
    Äldre 9 Dec 13:33
    #9

    Vi gifte oss borgerligt nu i maj. Såklart så gifte vi ju oss av kärlek, men även för att på något sätt bekräfta vårt förhållande och för att verkligen känna att det kommer att vara vi två livet ut Det kändes som ett naturligt steg att ta... Vi gifte oss borgerligt av två anledningar:

    1. Vi är inte medlemmar någon utav oss i svenska kyrkan och jag (framförallt) tycker att det känns fel att utnyttja kyrkans lokaler när man inte är kristen. Dessutom ville vi inte blanda in några kristna delar i vår vigsel, utan vi ville fokusera på oss och inte på någonting annat.

    2. Vi ville gifta oss på mina föräldrars sandstrand vid havet.

  • frutro­stek
    Äldre 9 Dec 13:38
    #10
    Jojjo82 skrev 2009-12-09 13:33:48 följande:
    Vi gifte oss borgerligt nu i maj. Såklart så gifte vi ju oss av kärlek, men även för att på något sätt bekräfta vårt förhållande och för att verkligen känna att det kommer att vara vi två livet ut Det kändes som ett naturligt steg att ta... Vi gifte oss borgerligt av två anledningar:1. Vi är inte medlemmar någon utav oss i svenska kyrkan och jag (framförallt) tycker att det känns fel att utnyttja kyrkans lokaler när man inte är kristen. Dessutom ville vi inte blanda in några kristna delar i vår vigsel, utan vi ville fokusera på oss och inte på någonting annat.2. Vi ville gifta oss på mina föräldrars sandstrand vid havet.
    Låter som ett härlig vigsel. Får man fråga hur länge var ni sambos innan ni gifte er?
Svar på tråden Från sambos till borgerlig eller kyrklig vigsel