• 123ost
    Äldre 7 Dec 01:28
    6402 visningar
    37 svar
    37
    6402

    Varför vill ni gifta er? Varför inte bara vara sambos?

    Nu ska ni inte tro att jag har någonting emot giftemål, för annars hade jag inte varit på denna sida hehe

    Men det är många som ställer just denna fråga:
    Varför ska man gifta sig om man nu inte är troende?

    Att man inte behöver "bevisa" för släkt och vänner att man älskar varandra genom ett bröllop.

    Det är egentligen sant, man behöver ju inte de.. man kan ju älskar varandra för de.

    Men jag vill gifta mig med miin sambo, jag älskar honom och vill leva med honom resten av mitt liv. Men varför just gifta sig när ingen av oss är troende?

    En liten rolig fråga bara!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 11:18
    Jag får be om ursäkt när jag skrev att jag inte är troende. För mig är det en självklarhet att man gifter sig i kyrkan, eller jag vill i alla fall göra det. Därför jag skrev om tron!

    Ja, ni har samma svar som jag har på den här frågan. Ville bara höra lite.

  • Svar på tråden Varför vill ni gifta er? Varför inte bara vara sambos?
  • annmon­w
    Äldre 7 Dec 02:42
    #1

    rent juridiskt är det praktiskt när man har abrn osv sen ser jag det som en fin och romantisk tillställing man kan visa kärlekn förutom tråkigt papper..eller nått klockan är för mycket för djupa frågor :P kram

  • 2010vi­nter
    Äldre 7 Dec 08:09
    #2

    Jag har alltid velat gifta mig, min sambo.. inte så gärna.

    Så för mig är det väl mer med symboliken - vi älskar varandra och vill visa för världen att vi hör ihop och bla bla.

    Medans det för min sambo är mer det juridiska. Vi har barn och han ska börja jobba utomlands.

    Sammanfattningsvis är jag den mer romatiska och han den mer praktiska =)

    Det stora bröllopet är nog mer min vilja, han hade nog nöjt sig med en dag på rådhuset.. =D

  • BrideB­ecks
    Äldre 7 Dec 08:27
    #3

    Jag är inte heller troende och för mig handlar inte giftermålet om en religiös upplevelse.
    Först och främst gifter vi oss för att symboliskt visa att vi vill dela resten av våra liv tillsammans. Att säga "min man" istället för "min sambo" känns mer "på riktigt" om du förstår vad jag menar. Vi lovar varandra trohet och stötta varandra i både medgång och motgång. Det gör vi redan nu, men det blir liksom mer tyngd i det hela. Jag behöver inte bevisa för släkt och vänner att vi älskar varandra, det vet de redan.
    Sen är det juridiskt en trygghet för oss båda och våra framtida barn.
    Och slutligen en riktigt bra anledning till en rolig fest som vi kommer minnas resten av livet.

    Är man inte troende så finns ju alltid Rådhuset som alternativ om du inte känner sig bekväm i en kyrka

  • Malin och Joel
    Äldre 7 Dec 08:58
    #4

    Det är romantiskt.
    Det är kul att få klä upp sig riktigt ordentligt och ha en dag som bara är för oss två.
    Det är trevligt att samla hela familjen och visa dem hur mkt vi älskar varandra.
    Det är bättre juridiskt sett då vi vill bilda familj tillsammans.

  • Mamli
    Äldre 7 Dec 09:19
    #5

    jag är troende...vet inte va de har med saken att göra för ja vill då gifta mig för att få vara en princessa för en dag.
    Vi ska ju ändå vara ihop hela livet, varför då inte få klä sig fint och fira det. då vi har barn är de även bra juridiskt.

  • My big fat Las Vegas weddin­g
    Äldre 7 Dec 10:09
    #6

    Min sambo har alltid varit emot att gifta sig, men i en diskussion en gång lyckades jag formulera svaret på denna fråga så väl att han faktiskt ändrade uppfattning, men jag minns inte riktigt hur jag sa det.

    Jag gifter mig inte så mycket på grund av själva bröllopet, även om det är en viktig dag och en rolig tillställning. Utan jag gifter mig för jag vill vara gift med min älskade. Jag vill vara "fru" och "man". Att vara sambo funkar ju naturligtvis, men det känns ändå som om man "fegar" lite (ingen diss mot dem som bara vill vara sambo). Man står med en fot på var sida linjen om man kan formulera sig symboliskt. När man gifter sig tar man steget fullt ut över linjen och säger att detta är min fru/man som jag ämnar leva med restan av mitt liv. Det handlar om en samhörighet, att hela familjen heter samma sak, att man i allmänhetens och lagens ögon hör ihop utan frågetecken.
    När man har barn ihop så finns där ju en mängd praktiska anledningar som kanske är mindre romantiska, men det viktiga för mig är ändå den samhörighet som på nåt vis ändå känns mer solid och legitim jämfört med i ett samboskap.

  • Casmel
    Äldre 7 Dec 10:19
    #7

    Ha ha ha...kom o tänka på en rolig incident när jag läser detta inlägg.
    Jag och min sambo och vår dotter kommer till barnmorskan för inskrivning då vi ska ha vårt andra barn. Jätte trevligt möte på alla sätt tills barnmorskan frågar om vi gift oss nu. Vi svarar nej inte än men det kommer väl. Då svarar bm att det löser ju så mycket att vara gift om man ska separera...

    Otroligt!!!

    Vi gifter oss nu efter 9 år, 2 barn, med och motgångar för att vi vet att vi älskar varandra, vill leva resten av våra liv ihop och för att hela familjen ska ha samma efternamn! Alltså INTE för att vi ska separera

  • Flodis Hjärta­t
    Äldre 7 Dec 10:59
    #8

    Vad har äktenskapet med om man är troende eller inte? Inte visste jag att de hörde ihop! Man behöver ju inte gifta sig i kyrkan utan borgligt.

    Äktenskapet är ju i första hand något juridiskt, att man är en familj i lagens mening.

  • Äldre 7 Dec 11:11
    #9

    symbolik, juridik, barn, hittat rätt, glädje yttring... osv osv osv :)

  • Äldre 7 Dec 11:12
    #10

    Vi gifte oss borgerligt eftersom vi inte är troende.

Svar på tråden Varför vill ni gifta er? Varför inte bara vara sambos?