• tovela­inen
    Äldre 6 Dec 11:44
    7765 visningar
    5 svar
    5
    7765

    Någon som har erfarenhet av tandblekning?

    Jag har alltid haft missfärgade tänder och tänkte göra en tandblekning i vår. Har surfat omkring lite och funderar på den här zoom-metoden. Är det någon som har erfarenhet av den? Eller något annat sätt som ni kan rekommendera/avråda från?

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av tandblekning?
  • didis
    Äldre 6 Dec 16:42
    #1

    Ja, jag har mer än 10 års erfarenhet av tandblekning...

    Blekningslampor går snabbt men resultatet på lång sikt blir faktiskt bättre med skenor. Allra bäst och skonsammast är nattblekning men jag brukar ändå rekommendera dagblekning för det är smidigare än att sova med blekskenorna.

    Har du inte varit hos din tandläkare nyligen så gå dit först - man ska inte bleka tänder med otäta fyllningar eller kariesangrepp, det ökar risken för att nerven inflammeras eller dör = värk och rotfyllning. Inte alla tänder kan heller blekas lika smidigt. Lagningar i framtänderna bleks inte så de behöver bytas ut så de matchar den nya färgtonen.

    Skenorna ska vara utformade efter dina tänder och man ska använda ganska lite gel i dem. Om den läcker kan den ge etsskador på tandköttet.

    Tänderna blir gärna känsliga av blekningen (mest av lampa, minst av nattgel) så blek i god tid före festen du ni kan njuta av maten!

    Just det, tänderna ska vara helt rena också, borsta + använd tandtråd innan skenorna sätts in.

    Lycka till!

    didis, leg tandläkare

  • tovela­inen
    Äldre 7 Dec 12:09
    #2

    Tack för hjälpen!

    Grejen är att jag testade blekskenor förra året hos Dentalcare på Drottninggatan i Stockholm tror jag det var, men redan efter någon vecka kändes det som om blekningen försvann, trots att jag såg till att inte dricka kaffe eller rödvin och sånt. Finns det olika typer av "sken-behandlingar" kanske? Är sån där lampa det som kallas för zoom? Det jag är rädd för om man gör med lampa är att man ska få brännskador på tandköttet (såg någon som fått det i Aftonbladet för något år sedan, usch man ska inte läsa sånt där!)

  • didis
    Äldre 7 Dec 12:55
    #3

    Det finns olika geler, generellt ska de blekgeler som säljs av tandläkare vara bra. Glöm geler som säljs till allmänheten, även om de påstår att det "är samma som tandläkaren använder" så stämmer inte det, de geler vi använder får bara säljas till leg tandläkare och hygienister.

    Det finns olika bleklampor, Zoom är en av de mest kända. Rätt använd ger det inga skador (mer än känsliga tänder) men förståss ska tandköttet isoleras.

    Lamp-blekning försvinner snabbare men man kan hålla effekten vid liv genom att även bleka med skenor efter ett tag.

    Hur länge effekten sitter i är jätteolika - de flesta får bättra på effekten av blekning var 3-6:e månad men en del kan faktiskt ha det som engångsbehandling och sedan håller det sig!

  • Äldre 19 Aug 11:31
    #4

    Jag har bara provat i White från apoteket. Man får 10 skenor, som man har i över och under framtänder. Man har de ca 20 minuter. i 5 dagar. Tänderna blir vitare! Man känner sig mycket frächare. Vitheten går dock bort efter ett tag om man inte sköter med å borsta tänder å dricker kaffe å röker osv.
    Kostar ca 400 tror jag. Jag tycker de e värda faktiskt. De känns skonsammare än andra produkter. De sägs att dne är bra och ocky bygger upp tänderna och skyddar typ, vad vet jag men tycker den känns bra. Man kan bli lite öm i tänderna direkt efter men aldrig ilningar eller något annat! De är den enda jag kommer använd iallafall! 

  • Äldre 23 Jun 22:04
    #5

    Tror inte på zoom metoden, tror däremot på tandblekning hemma som inte har någon peroxid! ett tips är denna sida som har massa olika tandblekningar som man gör hemma. lycka till! // mig

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av tandblekning?