• No Foofoo
    Äldre 7 Nov 13:08
    82230 visningar
    24 svar
    24
    82230

    Hur framför man att man vill ha pengar i bröllopspresent??

    Hej,

    Vi skulle vilja få pengar till en bröllopsresa i bröllopspresent (Vi har allt vi önskat till hemmet osv) men vet inte riktigt hur vi ska framföra detta till våra gäster. Det känns lite osmakligt att skriva på inbjudan att vi vill ha pengar, här är vårt bankkontonummer osv... Vad tycker ni? Är det ok att be om pengar i bröllopspresent? Hur kan man skriva det på ett snyggt sätt i inbjudan eller ska man inte göra det? Om man inte skriver i inbjudan hur ska man då få fram att man önskar sig pengar? Hjälp mig snälla!

  • Svar på tråden Hur framför man att man vill ha pengar i bröllopspresent??
  • kikel
    Äldre 20 Nov 12:15
    #11

    Jag personligen skulle inte be någon om pengar, men det är olika hur man tycker

  • My big fat Las Vegas weddin­g
    Äldre 20 Nov 12:19
    #12

    Nej jag håller med att jag skulle inte heller vilja ge ett kuvert med kontanter eller ens ett presentkort på en butik, för då har man ju ingen aning om vad man givit bort egentligen. Men jag tyckte det var roligare att ge min kusin en middag och en dykutflykt i Indonesien än ett uppläggningsfat (som de önskat sig) som jag gav min syster på hennes bröllop

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 20 Nov 12:25
    #13

    Jag var på en födelsedags fest där födelsedagsbarnet hade önskat sig, festbidrag. Många gav pengar men endel hade gjort lekar och sånger och tal mm.
    Jag tycker festbidrag låter som ett fint sätt att önska pengar, visst kan man få annat också men det är ju roligt.
    Jag vet inte riktigt hur vi kommer formulera oss än.

  • Chris2­4
    Äldre 20 Nov 12:43
    #14

    Jag tycker det är helt okej att önska sig pengar/presentkort på bröllop, dels så kan det bli fel med presenter, man kan få något man verkligen inte vill ha eller så, då kanske man kastar bort den/skänker bort den till någon annan.

    Med pengar, får folk själva bestämma hur mycket dem vill ge och om dem vill ge självklart, annars finns som sagt presentkort. Plus att jag själv gillar att känna att man får något man vill ha, både födelsedagar o bröllop osv. det är bara jag men men.

    Vi fick pengar/presentkort/guld på vår förlovning och vi önskade oss det, vi sa "kuvert" och sen fick folk själva bestämma visserligen, guld fick vi dock bara av familjerna (kultur sak där..)

  • Imma
    Äldre 20 Nov 12:48
    #15

    För oss var det helt otänktbart att skriva presentönskemål i inbjudan. För oss betyder det "kom på vår fest, ni tar väl med er en present?!" och det vill vi inte.

    Längst ner på inbjudan skrev vi "Övriga frågor besvaras av X på tel. Y". De gäster som ville veta vad vi önskade oss hörde av sig till X eller frågade oss direkt.

    Vissa hittade på helt egna presenter, vilka vi såklart var jätteglada över, eftersom det låg en tanke bakom. En önskelista är trots allt bara en önskan och inte något som gästerna ska känna som tvång. Det anser jag att det blir om man skriver med det i inbjudan.

    Pengar tycker jag att det är okej att önska sig (så länge man inte ber om det i inbjudan), men jag tycker att det är trevligt om man som gäst då vet vad pengarna ska gå till. Vi valde att ha en önskelista med saker i olika prisklass och en av sakerna på listan var "bidrag till en kaffemaskin".

    No Foofoo skrev 2009-11-07 17:54:19 följande:


    Det skulle kännas mycket bättre att inte behöva skriva det i inbjudan men vi kommer inte att ha någon hemsida eller värdpar som tar emot anmälningar osv. Ja ja vi kommer nog önska oss pengar till en resa men vi får se hur vi förmedlar det till våra gäster. Tar fortfarande tacksamt emot förslag på hur man kan göra det på ett snyggt sätt.
  • Theres­eR
    Äldre 2 Jan 20:18
    #16

    My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-20 12:10:44 följande:


    Min kusin hade ett kul upplägg på sitt bröllop som jag funderar på att kopiera. De gjorde en hemsida inför sitt bröllop med en del som handlade om bröllopsresan, där skrev de om hur de tänkt resa var de tänkte bo, aktiviteter de ville göra, platser de ville besöka etc, sedan kom man till ett formulär där det var listat saker de önskade sig bidrag till som man fick kryssa för t ex "Snorkling för 2 personer á 150kr", "1 natt på hotell på Bali á 200kr", "middag för 1 person en kväll i Jakarta á 75kr" etc. Det var allt från hotellnätter, utflykter, frukost, lunch, middag, transporter från en ort till en annan (de skulle resa runt i Indonesien) etc. Det var väldigt roligt att få inblick i deras resa och jättekul att sponsra med en middag för 2 en kväll t ex. Så man kryssade det man ville sponsra och sedan längst ner stod ett kontonummer där man fick sätta in beloppet och till sist kunde man skriva ut ett presentkort där det stod vad man hade sponsrat som man sedan kunde ge till dem på bröllopet. Jag tyckte det var ett snyggt sätt att be om pengar till resan. Presentkort på resebyrå är kanske inte lika kul att ge för det kan ju bara gå till flygresa eller hotell och idag bokar ju de flesta sina resor själva online.
    Vilken kul idé! Fast för vår del vet vi inte vart vi ska fara än och vi kommer kanske inte bestämma det innan bröllopet heller... Hur vet man att inte flera vill ge bort "dykutflykten" till exempel... eller är det mer symboliskt?

    Jag tycker även att formuleringen tidigare i tråden "Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med er. Vill ni ändå ge oss en gåva är bidrag till en
    kommande bröllopsresa det vi önskar oss allra mest" är bra.

    Vad glad jag blev att det redan fanns en tråd med detta ämne- vi är inne på att önska oss samma sak. Jag tycker absolut att man kan önska sig bidrag till bröllopsresan. Det är ju en present som alla andra. Jag tycker själv att det är roligare att ge brudpar saker man vet att de önskar sig än att chansa och ge dom den 10:e elvispen på samma bröllop.

    Jag tycker att presentkorts-grejen är smart i övrigt, om man vet ungefär vart man vill.
  • Tokise­n
    Äldre 2 Jan 21:07
    #17

    Vi har gjort en hemsida om bröllopet och där har vi en flik som heter just önskelista, sen där har vi skrivit:
    eftersom många undrar vad vi önskar oss har vi här nedan gjort några förslag.
    Sn har vi berättat att vi bokat bröllopsresa till Bali och att vi tänkt att vi ska fixa boende osv själva och därför önskar vi oss bidgrag till:
    * en finare middag vid stranden
    * en massage på stranden
    * en natt på lite finare hotell
    * presentkort på forex

    ja, vi har rabblat upp lite

  • Anania­s
    Äldre 2 Jan 21:41
    #18

    vi har skrivit
    på vår hemsida

    " Många har rredan frågat vad vi önskar oss och svaret lyder...
    den största gåvan vi kan få är om du vill dela vår stora dag med oss och vi förväntar oss absolut ingenting "

    och med mycket snå bokstäver längts ner står vill du ändå ge något kan ett tips vara att vi nyligen då flytat in i vårt hus och önskar bidrag till renoveringe eller kommande resa

  • Paja
    Äldre 3 Jan 00:48
    #19

    den iden gillade jag att man önskade sig "grejer" att göra på bröllopsresan. Det snor jag!

    Vi önskar oss enbart pengar till bröllopsresan, och de som redan vet om det tycker det är en bra grej!

    Men det var ett roligt sätt att göra det på!

  • Nicoss­ambo
    Äldre 3 Jan 00:51
    #20

    Vi har gjort så att när dem ringer och säger att de ska komma så säger den som de ringer till lite praktisk information till dem tex om de vill håll tal, var det kan boka boende och ett bokningsnr samt vad brudparet önskar sig.

    Vi har sagt att vi önskar oss present kort på resebyårn ticket.

  • Berri
    Äldre 3 Jan 09:39
    #21

    Jag personligen föredrar pengar istället för presenter.

    Jag har växt upp med att man ger "pengar" som gåvor till burdparet ellr guld, för det är något man kan ha användning för senare i livet. Pengar för att man är nygift och behöver pengar till , ja ni, lägenheten, möbler ect och att vi lägger ut mycket pengar på bröllop, tänker gästerna att det är lämpligt och ge pengar så det kan få tillbaka de pengar som brudparet har lagt ut på bröllopet och förhoppningsviss gå i plus. O guld är investering för livet för om man skulle behöva växa in guldet någongång skulle det ge mycket i valuta.

    Jag tycker det är jätte bra och inte alls pinsamt och be om pengar istället för presenter, men det kanske beror på min uppväxt och det jag är van vid. =)

    Om du tycker att det är pinsamt att be om pengar kan du göra som alla andra här, en önskelista.

  • KatjaB
    Äldre 3 Jan 09:58
    #22

    själv tycker jag det känns väldigt jobbigt att önska sig pengar. Det är vanligt förekommande, jag vet, men för mig känns det lite smått jobbigt.
    Sen beroende på hur man ber om det, så uppfattas det ju såklart olika. Ett par bekanta hade med en lång lista med inbjudan med exakt antal av alla glas och tallrikar mm som fattades för att de skulle få fulla serviser av dem som de samlade till. De hade ju inte kommit så långt i samlandet så det var rätt mycket, tex 12 koppar och fat av XX eller 9 stora fat av XX, 12 rödvinsglas osv.

    Då tyckte jag att de skulle ha valt att ha en bröllopshemsida, eller att ha gett uppgiften att berätta till någon annan, istället för att lägga med det i inbjudan. Det man ska tänka på också när man gör en önskelista är att ta saker i olika prisklasser så att det inte blir så dyrt för dem som inte tänkt lägga en halv förmögenhet på presenten.

    Ett annat bröllop så stod det i bröllopshemsidan att bröllopsresan blir så långt bort som de kommer, och att de önskade sig ett bidrag till resan.
    Minns inte exakta formuleringen, men det var lite fyndigt och roligt skrivet och de kom faktiskt iväg på en bröllopsresa av alla bidragen

  • HannaL­uz
    Äldre 3 Jan 11:20
    #23

    Vi har haft samma problem, och funderat mycket kring detta. I Sverige är det väl inte direkt ok att be gästerna om pengar, har diskuterat detta med flera vänner av olika nationaliteter och då går meningarna isär. Men jag vet att min släkt inte hade tyckt om att vi önskar pengar, så vi har kommit fram till att vi ska önska oss presentkort på Ticket, så kan de ge så mycket de själva vill.

    Vår bröllopsresa kommer gå till Karibien och Ticket har rätt mycket man kan boka därigenom, så det kändes som ett bra val.

    Lycka till!

  • Äldre 24 Mar 12:40
    #24

    Hej!

    Nu är detta ett tag sedan och ni löste säkert det hela på ett bra sättGlad MEN för er som sitter med samma problem idag så måste jag tipsa om ett företag som heter myWeddingSolution!

    Vi ska på ett bröllop i sommar där brudparet önskar sig bidrag till bröllopsresan, och istället för att be oss gäster betala in pengar till ett bankkonto så har de skapat en presentlista på det här företaget online.

    De har skspat en presentlista utifrån vad de skulle vilja göra på sin bröllopsresa och sedan är det bara för oss gäster att välja den present (upplevelse) vi vill bidra med. Känns mycket mer personligt att kunna ge en upplevelseGlad

    Ett tips!Solig

Svar på tråden Hur framför man att man vill ha pengar i bröllopspresent??