• JuliaA­malia
    Äldre 29 Oct 19:37
    2858 visningar
    11 svar
    11
    2858

    Besviken, så nu behöver jag hjälp!

    Åh, jag är så besviken. Jag och min blivande firar vår ettårsdag på söndag och vi hade tänkt gå ut och äta på kvällen för att fira (orginellt jag vet, men i den lilla stad vi bor finns det inte mycket man kan göra och ekonomin tillåter inga större utsvävningar), men eftersom det är allhelgonahelg så har tydligen inga restauranger öppet här då. Vi hade först tänkt boka bord på den restaurang vi åt på på vår halvårdsdag som är helt underbar, men de hade stängt. Då ringde vi den "näst bästa" och de hade också stängt, och det visade sig att de flesta andra också har...

    Visst kan vi äta hemma men grejen är vi alltid äter god mat hemma och varje helg äter vi "finmiddag" med efterrätt, ibland förrätt, osv så det ska till mycket för att göra det speciellt en viktig dag som denna.

    Så, vad tycker ni att vi ska hitta på? Och har ni inga bra tips så kan ni väl bombardera mig med era allra bästa meny-tips! Tacksam för allt!

  • Svar på tråden Besviken, så nu behöver jag hjälp!
  • KatjaB
    Äldre 29 Oct 19:40
    #1

    HUr är vädret i helgen? Picknick med barma filtar och massa gott i en korg, någon sysselsättning som ni båda gillar som ni kan göra kanske?

  • Sir Cassie­l
    Äldre 29 Oct 19:48
    #2

    Åk bort till ett bra, prisvärt hotell. Är det för dyrt ta en helkväll hemma:
    Ät en god middag, se på någon bra film alternativt spela något roligt spel tillsammans (kärleksspelet, alfapet, klädpoker,kama sutraspelet tex.) och hoppa sedan i badet tillsammans. Finns ju en uppsjö av badskum, badbomber och badoljor m.m. som förhöjer stämningen. Tänd levande ljus. Ta med lite god dricka efter smak med in, kanske choklad eller något annat gott? Funkar faktiskt med fruktbricka också. Mys, prata, tvätta håret på varandra. Smörj in varandra efter badet.

    Om inte det är något i er smak vet jag möjligen inte om ni har någon i bekantskapskretsen att låna hus/stuga av?

  • KatjaB
    Äldre 29 Oct 19:49
    #3

    bed and breakfast brukar vara billigt.. och väldigt mysigt

  • JuliaA­malia
    Äldre 29 Oct 20:33
    #4

    Sir Cassiel skrev 2009-10-29 19:48:37 följande:


    Åk bort till ett bra, prisvärt hotell. Är det för dyrt ta en helkväll hemma:Ät en god middag, se på någon bra film alternativt spela något roligt spel tillsammans (kärleksspelet, alfapet, klädpoker,kama sutraspelet tex.) och hoppa sedan i badet tillsammans. Finns ju en uppsjö av badskum, badbomber och badoljor m.m. som förhöjer stämningen. Tänd levande ljus. Ta med lite god dricka efter smak med in, kanske choklad eller något annat gott? Funkar faktiskt med fruktbricka också. Mys, prata, tvätta håret på varandra. Smörj in varandra efter badet.Om inte det är något i er smak vet jag möjligen inte om ni har någon i bekantskapskretsen att låna hus/stuga av?
    [/citat]

    Åh allt lät ju kanonmysigt men inget av det funkar, tyvärr. Vi kan tyvärr inte åka bort då m2b har spelning med sitt band både fre och lör och jobbar på måndag igen. Sen har vi inget badkar utan en simpel dusch med ett klent duschdraperi som knappt täcker duschen. Och spel funkar inte då ingen av oss gillar det riktigt. Och stuga känner vi ingen som har. Vi bor i Dalarna då här har alla redan sina hus, dock inte vi som hunnit dit än. Men tack snälla för kreativa tips!!
    KatjaB skrev 2009-10-29 19:40:17 följande:
    [citat]
    HUr är vädret i helgen? Picknick med barma filtar och massa gott i en korg, någon sysselsättning som ni båda gillar som ni kan göra kanske?
    [/citat]

    Det kan vara ett alternativ! Ska kolla upp väderleken... Håll tummarna!
    KatjaB skrev 2009-10-29 19:49:55 följande:
    [citat]
    bed and breakfast brukar vara billigt.. och väldigt mysigt
    Tyvärr kan vi inte åka bort över natten, varken lör-sön eller sön-mån. Hade ju varit det ultimata egentligen!

    Men tack gulliga för att ni försöker! Ni andra får gärna komma med fler förslag! Vad har ni själva gjort på årsdagar? Är i vanliga fall kreativ men nu har jag helt tappat gnistan...
  • shakyn­ose
    Äldre 29 Oct 20:49
    #5

    Finns det inget hotell i närheten som har öppet i restaurangen? Var i Dalarna bor ni?

  • MKAB
    Äldre 29 Oct 21:46
    #6

    Ha en spakväll.ge varandra massage o ta ett mysigt bad tillsammans:) o minns allt ni har gjort under ert år tillsammans.

  • miaik
    Äldre 29 Oct 21:49
    #7

    Köp en sån "fylla-i-bok" som man fyller i som par, en sån fyllde jag och min hubby i när vi varit tillsammans i ungefär ett år, det var superkul och spännande och ännu roligare nu när man gjort fler saker!

    Man lärde sig lite mer om varann och blev lite mer kär :)

  • KatjaB
    Äldre 29 Oct 22:21
    #8

    Ja, vi har ätit på restaurang och gått på bio, haft picknick och fiskat.. kanske inte det första man tänker när det gäller romantik men det var jättemysigt
    Ätit god middag hemma och sen gått på bio, med en drink på en pub efteråt..

  • Hemlig­2009
    Äldre 29 Oct 22:32
    #9

    Hmm, första årsdagen så firades det med pompa och ståt med övernattning på fint hotell, drinkar och middag ute. Andra årsdagen var veckorna före bröllopet, inget firande alls med andra ord.

    Kan ni inte åka till en stad i närheten? Visst, en av er får köra men gör det något? Eller om det inte är så många mil, snåla lite på middagen och ta en taxi? Just att komma ut och bli serverad är ju så himla skönt, det är sånt jag gärna gör när det är dags att fira något.

  • Svanbo­et
    Äldre 30 Oct 07:34
    #10

    Finns det ingen möjlighet för er att få hjälp och "leja" en kompis att servera och laga middag åt er. Då kan ni duka upp fint hemma och sitta ner tillsammans och bli serverade utan timmar av slit i köket. Försök bara undvika att sitta i köket om det pågår aktivitet där.

    Titta på kort från det gågna året och försök minnas allt ni varit med om tillsammans. Kanske lätt när man närmar sig ett-årsdagen men bra övning inför senare.

    Snoffsa upp er ordentligt och "gå på dejt" hemma med middag och sällskapsspel. Det viktiga är väl att ni spenderar tiden med att vara uppmärksamma på varandra och ert förhållande och inte på yttre detaljer.

  • JuliaA­malia
    Äldre 31 Oct 01:52
    #11

    Tack för alla förslag!

    Att åka till en annan stad är inga problem då jag är nykterist och därmed kan köra, men jag tror dock att grannstäderna här i Dalarna håller stängt de med tyvärr. Många ställen är inte öppna ens vanliga söndagar och när det är allhelgonahelg så håller nog så gott som alla stängt.

    Men hotell-restaurang var en bra idé! Vi har bla ett Scandic här (bor i Borlänge) med en restaurang som ser rätt mysig ut och de lär ju ha öppet. Ska kolla upp det imorgon! Någon som vet om de har bra mat där? För för mig är det verkligen lyx att få komma hemifrån och bli serverad och slippa tänka på dukning och disk.

    Men det vi har funderat ut nu är lång mysig frukost då min m2b ska få ett fotoalbum jag gjort om vårat första år tillsammans som vi kan bläddra i. Sedan på dagen en promenad och kanske lite picknick med varm choklad och en filt om vädret tillåter och sedan ev middag ute på kvällen. Något sådant. Fylla-i-boken lät mysig, får se om jag hinner hitta på någon sådan!

    Så nu känns det som att jag har lånat från alla era idéer lite. Tack för alla tips! Är säker på att det blir en kanondag. Känns bara härligt att få ägna hela dagen åt varandra och minnas allt fint som har varit.

Svar på tråden Besviken, så nu behöver jag hjälp!