• bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 06:51
    16616 visningar
    36 svar
    36
    16616

    Borlänge 2010

    Hejsan!
    Finns det någon mer där ute som planerar bröllop i borlängetrakten? Vi gifter oss i Stora Tuna kyrka i oktober 2010 och det skulle vara roligt att ha någon att bolla tankar och idéer med.
    Roligt att höra vad ni väljer för florist, catering, lokal etc.

  • Svar på tråden Borlänge 2010
  • JuliaA­malia
    Äldre 2 Nov 20:20
    #21

    Okej, förlåt för överanvändning av smileys i förra inlägget. Såg det nu. Brukar inte vara så generös med det, men var väl på ovanligt glatt humör. ;) Haha!

  • bröllo­p 101009
    Äldre 2 Nov 21:13
    #22

    Hallå igen!

    Om allt ner till Gustafs är intressant så kanske ni ska kolla in Nybo bygdegård där vi ska ha vår fest. Det ligger mellan Gustafs och Stora Skedvi. Lokalen är helt ok, en typisk bygdegård. Det finns plats för 150 personer och det finns glas och porslin. (Jättefint porslin) Vi kommer betala 1400 kr för att hyra lokalen från fredag till söndag och kvinnan som har hand om det hela är jättetrevlig så den lokalen kan jag varmt rekomendera.
    Annars finns ju Lindans bystuga även om den inte tillhör mina favoriter.

    jofmanytalents, välkommen hit! Hoppas att barnen fortfarande mår bra. Jätteroligt med fler bröllop! Jag börjar ana att Torsång är ett populärt ställe. Inte så svårt att förstå om man varit där, det blir nog väldigt fint. Då gifter vi oss med bara två veckors mellanrum. Hur långt har ni kommit i er planering? Var ska ni ha festen?

  • JuliaA­malia
    Äldre 3 Nov 13:28
    #23

    Okej, tack för tipset! Du har inga bilder från Nybo Bygdegård? Antingen utifrån eller inifrån. Vore kul att se, annars får det väl bli en tur ut dit och kika.

  • Mrs Opp
    Äldre 3 Nov 14:49
    #24

    Nybo ser jättefint ut från utsidan tycker jag. Har tyvärr aldrig sett insidan. Vi skall ha så få gäster (max 40) att det dock känns lite stort för oss.

    Julia Amalia: Jag funderar också att binda egen bukett. Blommor betyder inte så mycket för mig, så jag tjänar gärna in lite pengar här. Eller så tänker jag nu i alla fall, vi får väl se hur jag tycker framåt sommaren.

    Bröllop 101009: Tack, jag gillar min lilla klänning, men håller egentligen med din man att det är snyggare med något annat än de axelbandslösa. Jag kommer nog att ha en liten bolero eller liknande i kyrkan, annars tror jag att jag kommer att känna mig för bar.

    jofmanytalents: Kul att se dig här! Hoppas att barnen är lugnare idag!

  • JuliaA­malia
    Äldre 4 Nov 19:51
    #25

    Okej, vi ska ha mellan 70 och 80 gäster så då kanske det kan passa. Får bli en vända runt till bygdegårdarna någon dag och spana lite.

    Hur går det för er andra? Hur mycket har ni planerat? Frisör? Fotograf? Mat? Tårta?

  • jofman­ytalen­ts
    Äldre 4 Nov 21:12
    #26

    Hej! Nu är jag med lite bättre...
    Vi har kommit så pass långt att jag köpt klänning och hittat en möjlig florist, det får bli vad de nu heter som ligger bredvid apoteket på stan, mest av praktiska skäl för att jag inte vill stressa och åka fram och tillbaka, utan kunna gå ner i lugn och ro och hämta ut blommorna. Hår och smink fixar en kompis, tårta troligtvis från Åselby för de verkade ha godast fyllningar och de kör tårtan till festlokalen, fotograf har vi en kompis som ska agera och festlokal blir troligtvis Wasabryggeriet. Har dock inte pratat med dem än ang. stolar, bord, porslin och hur köket ser ut, men de hyr ju ut lokalen till fester så det borde ju finnas. Enda bekymret är att man hyr 8 timmar åt gången och vi hade velat duka kvällen före och de vi lyckas övertala att städa ( ) vill nog göra det dagen efter, så ett och ett halvt dygn blir det då. Fast, det är ju människor man har att göra med så man kan ju diskutera! Ni som ska ha fest på bygdegårdar, hur löser ni det med transport av gäster på natten, om ni nu tänkt servera alkohol? Vi valde centrum just för att man ska kunna gå till sitt hotell nämligen.

  • bröllo­p 101009
    Äldre 5 Nov 07:46
    #27

    Åh så roligt med klänning! Jag vill också skaffa en nu. Jag hittade en Nixa som jag tror skulle vara perfekt men det var det där med budgeten... Den är ju ganska enkel så den kanske inte kostar multum.
    Har ni någon aning om hur länge det kan gå att få tag i 2009 års klänningar? Jag vill helst vänta till våren med att bestämma hur jag ska göra i klänningsfrågan men jag är lite rädd att klänningen jag har sett är borta då.

    jofmanytalents
    Läste din tråd om missöden med kameran och bilen. Hoppas att turen har vänt nu :)

    Vi kommer att anlita ett par kompisar till min sambos syskon som chaufförer under festkvällen. Vad skulle ni tycka är en rimlig ersättning för att sitta vaken en natt och köra 6-7 varv mellan Gustafs och Borlänge? Är 1000 kr ett hån? (Jag skulle själv tycka att det var en helt ok ersättning.)

  • jofman­ytalen­ts
    Äldre 5 Nov 10:26
    #28

    bröllop 101009 skrev 2009-11-05 07:46:49 följande:


    Vi kommer att anlita ett par kompisar till min sambos syskon som chaufförer under festkvällen. Vad skulle ni tycka är en rimlig ersättning för att sitta vaken en natt och köra 6-7 varv mellan Gustafs och Borlänge? Är 1000 kr ett hån? (Jag skulle själv tycka att det var en helt ok ersättning.)
    hmm.. beräkna deras totala bensinkostnad, att de ska vara uppe sent osv. pigga för att vara säkra chaufförer och så betalar du utefter det!
  • jofman­ytalen­ts
    Äldre 5 Nov 10:27
    #29

    om du menar 1000 kr. pp så är det väl helt ok ersättning, tänkte först 1000 kr tillsammans och då var det kanske lite i underkant med tanke på vad de ska göra... *trött*

  • JuliaA­malia
    Äldre 5 Nov 15:38
    #30
    jofmanytalents skrev 2009-11-04 21:12:34 följande:
    Hej! Nu är jag med lite bättre... Vi har kommit så pass långt att jag köpt klänning och hittat en möjlig florist, det får bli vad de nu heter som ligger bredvid apoteket på stan, mest av praktiska skäl för att jag inte vill stressa och åka fram och tillbaka, utan kunna gå ner i lugn och ro och hämta ut blommorna. Hår och smink fixar en kompis, tårta troligtvis från Åselby för de verkade ha godast fyllningar och de kör tårtan till festlokalen, fotograf har vi en kompis som ska agera och festlokal blir troligtvis Wasabryggeriet. Har dock inte pratat med dem än ang. stolar, bord, porslin och hur köket ser ut, men de hyr ju ut lokalen till fester så det borde ju finnas. Enda bekymret är att man hyr 8 timmar åt gången och vi hade velat duka kvällen före och de vi lyckas övertala att städa ( ) vill nog göra det dagen efter, så ett och ett halvt dygn blir det då. Fast, det är ju människor man har att göra med så man kan ju diskutera! Ni som ska ha fest på bygdegårdar, hur löser ni det med transport av gäster på natten, om ni nu tänkt servera alkohol? Vi valde centrum just för att man ska kunna gå till sitt hotell nämligen.
    Åh, Wasabryggeriet som är så mysigt och fint! Blir ni många? Har för mig att det inte är så stort där inne...

    Aha, Åselby konditori hade jag glömt. Vad ska ni ha för tårta? Hade tänkt beställa från Almas café på stan men kanske ska kolla upp Åselby då. Vad har de för smarriga fyllningar?

    Centrumblomman tror jag är bra. Brukar köpa blommor där då och då och de är alltid trevliga och hjälpsamma. Det enda som verkar lite osäkert är hur länge de blir kvar, för det verkar inte gå så bra för dem. De har fått minska ner butiken rejält och det är alltid tomt där... :/ Hoppas de håller öppet tills du gifter dig i alla fall.
  • jofman­ytalen­ts
    Äldre 8 Nov 12:34
    #31
    JuliaAmalia skrev 2009-11-05 15:38:21 följande:
    Åh, Wasabryggeriet som är så mysigt och fint! Blir ni många? Har för mig att det inte är så stort där inne...Aha, Åselby konditori hade jag glömt. Vad ska ni ha för tårta? Hade tänkt beställa från Almas café på stan men kanske ska kolla upp Åselby då. Vad har de för smarriga fyllningar? Centrumblomman tror jag är bra. Brukar köpa blommor där då och då och de är alltid trevliga och hjälpsamma. Det enda som verkar lite osäkert är hur länge de blir kvar, för det verkar inte gå så bra för dem. De har fått minska ner butiken rejält och det är alltid tomt där... :/ Hoppas de håller öppet tills du gifter dig i alla fall.
    Vi blir cirka 60 stycken och de har tydligen ett par stycken lokaler som man kan hyra en och en eller slå ihop till en stor. VI får väl se, har bara haft mailkontakt än så länge, de tyckte jag skulle höra av mig i februari då de haft styrelsemöte, de skulle tydligen eventuellt göra några förändringar i avtalet...
    Åselby hade flera kombinationer av moussefyllningar som lät smaskiga! Nånstans har jag ett mail liggande där de skrivit alla fyllningar. Dessutom hade de finast tårtor, har varit på ett bröllop där de hade en från Almas och så har jag sett fler bilder på Almas hemsida, som gjorde att de kändes lite tveksamma. Var in på Café Kupolen, men de visste inte ens vilka tårtor de själva gjorde!Och Ica Kvantums tårtor ser så klumpiga ut på nåt vis. Hmm... Har i och för sig inte hört med Café Esplanad än! Annars fanns det en konditor i Säter som tydligen var jättebra, ska snart på ett bröllop där de använt sig av henne så det kanske blir ändring igen
    Det finns ju en till florist på stan, på Sveatorget, och de har helt otroliga arrangemang! Så det blir nog dem om inte Centrumblomman finns kvar. Är dock lite tveksam till dem på grund av att jag tycker att man ska få bestämma själv hur ens bukett ser ut, men det är en sak mellan mig och dem...
    Catering har jag inte riktigt bestämt mig för än vilka vi ska ta, ett tag var ju m2b inne på att vi skulle laga maten själva men där fick han inte riktigt sin vilja igenom !
    Har förresten lagt upp bilder i galleriet på klänning och tiara! Jag som inte ens skulle ha tiara... Mycket ändringar här!
  • JuliaA­malia
    Äldre 8 Nov 14:20
    #32

    Okej, då låter ju helt klart Åselby som det bästa alternativet. Har köpt vanliga tårtor från Almas och de har varit både fina och goda, men det är ju lite speciellt med bröllopstårtor. Vad det gäller Esplanad så brukar de ha fina tårtor där, men jag tycker alltid att de är så otrevliga och ohjälpsamma där, så jag skulle nog inte välja dem faktiskt.

    Ja precis, Jax Blommor. Det var de som låg på Kupolen förut, innan Blomsterriket flyttade dit. Har också sett att de har mycket fint där! Annars kan jag verkligen tipsa om Marias blommor i Kvarnsveden. Jättetrevliga och gör kanonfina buketter. Har köpt till studenter och födelsedagaar där, alltid lika fint.

    Spanade in ditt galleri, vacker klänning!

    Vilka cateringföretag fundera ni kring då? Jag var in och kikade på Kök Nyström (de som har restaurangen på Vägverket- sjukt god mat!) och deras bufféer (vi ska ha buffé) lät så otroligt goda. De hade en helt ekologisk buffé som jag blev väldigt sugen på, och jag tyckte att priserna såg okej ut. Mellan 150 och 200 kr om man var fler än 50 st.

  • Mrs Opp
    Äldre 17 Nov 13:18
    #33

    Hejsan tjejer!
    Ville bara berätta för någon att vi har bokat fotograf nu.

    Vi har hittat en hobbyfotograf som har erfarenhet av bröllopsfoto och håller på att bygga upp sin portfolio. Hon kommer från Rörbäcksnäs, så det är en bit i från Borlänge iofs, men hon verkar oerhört engagerad och har redan föreslagit en rad platser att fota på.

    Känns så kul!

  • JuliaA­malia
    Äldre 17 Nov 19:39
    #34

    Mrs Opp: Vad kul att ni bokat fotograf! Måste kännas skönt att kunna bocka av något så viktigt på listan. Själv vet jag vilken fotograf jag vill ha men har inte bokat än. Problemet är dock att hon bor i Sundsvall, men jag kan inte vika mig på den punkten, hon måste fota mitt bröllop. Vi är bekanta via internet och hon är förutom en go och härlig tjej en fantastisk fotograf. Vet inte om jag får skriva ut hennes hemsideadress/bloggadress eller om det räknas som någon slags otillåten reklam? Vore kul för andra att se hennes fina bilder, som inspiration om inte annat. Men hon är i alla fall helt underbar och jag har alltid tänkt att hon ska fota mitt bröllop. Så det blir till att betala reseersättning och det blir ju såklart lite dyrare, men så värt det!

    Hur går det för er andra Borlängebrudar? Här står det ganska stila just nu. Känns som att vi inte kan börja med så himla mycket rent praktiskt då det är så pass långt kvar. Mer än 1,5 år... Så det blir till att samla idéer och planera lite mer som gäller.

  • niceni­ce
    Äldre 14 Jan 13:00
    #35

    Jax blommor har bytt ägare såvitt jag vet. Blomsterdekoratörerna..nånting... Jag har varit där och jag tyckte floristerna där verkade väldigt duktiga. Jag håller med er ovan om att de hade många snygga arrangemang oxå. Jag blev iaf positivt bemött ang min brudbukett...Jag kommer garanterat att beställa min från dem.!

  • my heart
    Äldre 5 Feb 17:21
    #36

    är denna tråd "död"eftersom inläggen är från 2010?

    Jag ska gifta mig i maj, i Borlänge!! 

Svar på tråden Borlänge 2010