• bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 06:51
    16615 visningar
    36 svar
    36
    16615

    Borlänge 2010

    Hejsan!
    Finns det någon mer där ute som planerar bröllop i borlängetrakten? Vi gifter oss i Stora Tuna kyrka i oktober 2010 och det skulle vara roligt att ha någon att bolla tankar och idéer med.
    Roligt att höra vad ni väljer för florist, catering, lokal etc.

  • Svar på tråden Borlänge 2010
  • Mrs Opp
    Äldre 28 Oct 13:54
    #1

    Hejan!

    Jag och min sambo gifter oss den 3 juli 2010 i Torsångs kyrka. Vi kommer att ha ett litet bröllop med max 40 personer och göra ganska mycket själva, men det är kul att bolla ändå.

    Vi har bokat Sunnanö bystuga för festen, den passar oss nästan perfekt (förutom att det bara finns en toalett...). Vi har en hel del gäster från USA och kommer att ha BBQ-tema, så det mesta av maten fixar vi nog själva.

    Frisör och florist - där har jag ingen koll längre. Flyttade från Borlänge för 10 år sedan, så det är svårt att veta vilka som fortfarande är bra.

    Vårt största hinder hitills är att Peace & Love pågår den veckan vi gifter oss. Kul för våra gäster som kan passa på att se lite konserter men svårt att hitta hotellrum...

    Oj, vilken uppsats det blev, sorry! Hur har ni tänkt kring allt?

  • Mrs Opp
    Äldre 28 Oct 13:58
    #2

    Hejan!

    Jag och min sambo gifter oss den 3 juli 2010 i Torsångs kyrka. Vi kommer att ha ett litet bröllop med max 40 personer och göra ganska mycket själva, men det är kul att bolla ändå.

    Vi har bokat Sunnanö bystuga för festen, den passar oss nästan perfekt (förutom att det bara finns en toalett...). Vi har en hel del gäster från USA och kommer att ha BBQ-tema, så det mesta av maten fixar vi nog själva.

    Frisör och florist - där har jag ingen koll längre. Flyttade från Borlänge för 10 år sedan, så det är svårt att veta vilka som fortfarande är bra.

    Vårt största hinder hitills är att Peace & Love pågår den veckan vi gifter oss. Kul för våra gäster som kan passa på att se lite konserter men svårt att hitta hotellrum...

    Oj, vilken uppsats det blev, sorry! Hur har ni tänkt kring allt?

  • Mrs Opp
    Äldre 28 Oct 14:00
    #3

    Hoppsan, två gånger dessutom....vad kan jag säga? Sorry, igen!

  • bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 14:37
    #4

    Hej!

    Roligt med fler Borlängebröllop. Vi bor inte heller där nu. Flyttade till Uppsala för ca 7 år sedan men både jag och min blivande man har största delen av släkten där uppe så lite koll har vi nog ändå på borlängebygden.

    Vad roligt med Sunnanö. Jag hade en nyårsfest där för några år sedan. Kommer inte riktigt ihåg hur allt ser ut men jag vill minnas att det var en ganska fin lokal med många fönster och högt i tak.

    Vi har bokat Nybo bygdegård för vår fest (ligger mellan Gustafs och Stora Skedvi). Kostar 1400 plus 1kr per rödvinsglas och champagneglas. Då ingår allt, porslin, glas, ljusstakar mm. Kanonbra tycker vi då vi inte heller vill ruinera oss på den här festen.
    Vi tänker oss max 70 gäster och en budget på 50000 (fortfarande rätt mycket pengar för en dag tycker jag). Spartips tar jag tacksamt emot om du har några sådana.

    Vi har inte kommit jättelångt i planeringen. Vi tänker spara pengar under det kommande året så summan vi kommer upp i får nog styra en hel del när det kommer till alla val vi ska göra.
    Men vi kommer nog att lägga det mesta av våra pengar på mat och dryck och sen spara in på det andra. Jag kommer binda min egen bukett och fixa hår och smink och sådant på egen hand och sen hoppas jag att jag ska kunna sy min egen klänning :) (vi får se hur det går med det)

    Låter ni era gäster ta sig hem/in till stan på egen hand efter festen eller kommer ni ordna med skjuts? Vi sitter i samma situation med en festlokal som ligger en bit utanför borlänge centrum.

  • bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 14:38
    #5

    Jag kan visst också skriva långa inlägg ;)

  • Mrs Opp
    Äldre 28 Oct 15:34
    #6

    Uppsala, kul! Där bor min lillasyster med familj. Själv bor jag i Göteborg.

    Låter som om våra bröllop är mer lika varandra än jag först trodde. Vi har faktiskt funderat på Nybo också, har inte varit där och tittat men pappa med familj bor i Skedvi så jag har åkt förbi massor av gånger.

    Vi kommer att låta våra gäster som bor i Borlänge att ta sig hem själva. Inte alla av dem dricker alkohol + att alla känner alla så de kan samåka. Gästerna som kommer långväga ifrån kommer antagligen att bo i Falun (pga peace & Love) så åt dem vill vi ordna någon form av transport. Vi kommer antagligen att hyra in två av min brors vänner för att hjälpa till med grillningen så vi funderar på att fråga dem om de kan köra hem folk också i inhyrd minibuss. Vi får se, det är ett knepigt kapitel!

    Funderar också på att göra min egen bukett, det är ingen del som jag bryr mig om så mycket. Hår och smink däremot, jag är jättedålig på det själv, så där behöver jag hjälp. Har hört att det skall finnas en bra frisör i Torsång, så jag får nog kolla med henne.

    Har inga konkreta spartips, ni verkar vara på god väg med att göra mycket själva. Jag har lite svårt att ta hjälp av andra, men har förstått att folk kring en mer än gärna vill hjälpa till på alla sätt de kan.

    Wow, kan du sy så bra att du gör din klänning? Jag är djupt imponerad. Själv köpte jag min lilla korta klänning på rea så det blev billigt. Funderar på att göra en egen slöja, tror du att man kan klara det även om man saknar sytalang?

  • bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 16:54
    #7

    Det finns en ganska stor risk att jag överskattar min egen förmåga när det gäller sömnaden men klänningen är inte jätteviktig för mig. Jag har sytt enkla kläder från mönster förut så om jag hittar ett bra mönster finns det en stor chans att jag testar. Jag kan alltid köpa tokbillig metervara på ikea och testa på innan jag går över till fintyget.
    Jag vill också ha en kort klänning, eller strax under knät tror jag blir lagom. Hur ser klänningen du har hittat ut?

    Kolla in den här sidan för tips om tillverkning av slöjan
    www.brudobrollop.se/gds/sloja.htm
    Det tror jag säkert att du klarar själv och tyll behöver ju inte alls vara dyrt.

    Det finns många bra frisörer på Anne & Co i Borlänge men de brukar vara inbokade tidigt. Jag tänkte be min frisör hjälpa mig styla håret lite snyggt (och hållbart) någon gång innan bröllopet. Sen ska jag förhoppningsvis kunna upprepa det själv på bröllopsdagen.

    Appropå det där med att ta hjälp av släkten så har vi en liten plan när det gäller tårtan. Vi tänker nog be några av våra gäster att de tar med sig en egenhändigt bakad tårta med förutbestämda mått. Sedan bygger vi en fin liten ställning där vi ställer alla tårtor vi har fått och vips, en urtjusig bröllopstårta. Passar oss jättebra och jag ser fram emot alla hemmagjorda halvt misslyckade tårtor :)

  • Mrs Opp
    Äldre 2 Nov 13:29
    #8

    Vad roligt att vi båda har korta klänningar. En bild på min klänning finns i mitt galleri, fast jag måste säga att den ser lite annorlunda ut på mig än vad den gör på modellen...

    Tack för länken till slöjan, du har rätt, det verkar inte svårt. Tyll är ju inte så dyrt heller så det gör ju inget om jag misslyckas första gången. Kan dock inte bestämma mig om jag vill ha en vanlig modell eller en så kallade birdcage-slöja. Tur att det är så gott om tid kvar.

    Kul idé med tårtorna, det kommer att bli riktigt minnesvärt. Varken jag eller sambon gillar tårta så värst mycket, så vi kommer att haka på trenden med cupcakes. Tänkte ta hjälp av hans fyra systrar att göra dem, så får vi lite tid att umgås innan bröllopet också.

  • JuliaA­malia
    Äldre 2 Nov 13:43
    #9

    Hej! Får jag hoppa in i tråden trots att jag ska gifta mig 2011, men i Borlänge! Bor här fortfarande.

    Vi ska gifta oss i Norr Amsbergs kapell, så ljuvligt fint (och min hemby!). Festen vet vi inte var vi ska ha... Så svårt! Torsångs församlingshem ligger ju jättefint men är ser ju inte allr för roligt ur på insidan... Så tips på festlokaler mottages tacksamt!

    Måste bara tipsa dig Mrs Opp, såg att du skulle gifta dig under Peace & Love. Var ute god tid med allt så att du inte behöver springa på stan/Kupolen eller i affärer under den veckan då det är i princip omöjligt. Det är så sjukt mycket folk precis ÖVERALLT. Så även Systemebolaget där vakter får slussa in folk, typ "en in en ut". Men bra idé med hotell i Falun, här lär det ju vara fullbokat lååångt innan.

  • JuliaA­malia
    Äldre 2 Nov 13:45
    #10

    Justja, en till grej om P&L. Om gästerna vill se några konserter, säg åt de att vara ute i god tid med biljetter, de tar slut väldigt snabbt. Biljetterna till 2010-års festival är redan släppta.

Svar på tråden Borlänge 2010