• stella­stella
    Äldre 23 Sep 07:47
    10083 visningar
    67 svar
    67
    10083

    LCHF någon fler

    Jag har precis börjat med LCHF, sedan i söndags dvs tre dagar, och jag är än så länge väldigt positiv. Inget sötsug, ingen hunger, inga fixerade tankar på mat, stort sett ett normalt liv!!! Alltså inte som med andra metoder ständiga tankar på mat och inget räknande av points eller kalorier så nu känns det som att jag har hittat "min" grej!!!!

    Måste säga att i början (och är fortfarande lite) var jag väldigt skeptisk och tänkte att jag kommer att gå upp massor med allt detta fett...så i går var jag tvungen att kontrollmäta bara för att se så att jag inte hade ökat och peppar peppar så ser det ut som det blivit lite mindre på måttbandet

    Efter den här långa inledningen har jag en lite fråga och det är att jag känner mig ständigt väldig varm som att förbränningen går på högvarv - är det någon fler som känner igen sig i det???

  • Svar på tråden LCHF någon fler
  • Zia 200906­18
    Äldre 1 Oct 16:55
    #51

    Ja men visst, då kanske det blir lite väl mycket..

    Nej i dem var de inte så mycket grädde, vad roligt att de lockade:) De är verkligen supergoda;)

  • Snodda­sen
    Äldre 1 Oct 18:47
    #52

    Vi använder mycket grädde här hemma! Ät gott och lev gott! :) Det har fungerat super för oss!! Vi är båda överförtjusta i gräddsåser, och eftersom vi båda rasar i vikt ser jag ingen anledning till att minska på det! :) Det är ju fettet som är hela charmen med LCHF, man behöver inte tänka på att man äter "för mycket fett". Så länge man håller sig borta från kolhydrater och lyssnar på kroppens mättnadssignaler så går det bra!

    Till frukost blir det en tallrik med fet filmjölk samt ost och skinkrullar, gärna med lite gurka eller paprika.

  • brides­illy
    Äldre 1 Oct 21:21
    #53

    den frukosten lät jättegod. det blir det nog imorgon


    Snoddasen skrev 2009-10-01 18:47:47 följande:
    Vi använder mycket grädde här hemma! Ät gott och lev gott! :) Det har fungerat super för oss!! Vi är båda överförtjusta i gräddsåser, och eftersom vi båda rasar i vikt ser jag ingen anledning till att minska på det! :) Det är ju fettet som är hela charmen med LCHF, man behöver inte tänka på att man äter "för mycket fett". Så länge man håller sig borta från kolhydrater och lyssnar på kroppens mättnadssignaler så går det bra!Till frukost blir det en tallrik med fet filmjölk samt ost och skinkrullar, gärna med lite gurka eller paprika.
  • stella­stella
    Äldre 2 Oct 08:54
    #54

    Ah, härligt att höra! Jag blev bara så nojjig när jag i början på veckan vägde mig och vågen visade +0,5 kg...och jag vet att det är hur dumt som helst att väga sig mer än en gång/vecka så i morgon lördag är ordinarie vägdag så då blundar jag nog med båda ögonen när jag ställer mig på vågen


    Snoddasen skrev 2009-10-01 18:47:47 följande:
    Vi använder mycket grädde här hemma! Ät gott och lev gott! :) Det har fungerat super för oss!!
  • Snodda­sen
    Äldre 2 Oct 11:35
    #55

    Det är bara dumt att väga sig för ofta, man blir besviken om man gått upp. Inför en viss vecka varje månad så samlar jag jättemycket vätska, och då ställer jag mig aldrig på vågen!! Inte förrän jag börjar springa på toa o får ur mig vätskan igen :)

    Idag var det vägdag, och det var glada besked -30,8 kg! Har varit lite stillastående ca en månad, men nu börjar det röra på sig igen. Antar att när man gått ner så mycket så måste kroppen emellanåt "hinna ikapp" och då står man stilla.


    stellastella skrev 2009-10-02 08:54:36 följande:
    Ah, härligt att höra! Jag blev bara så nojjig när jag i början på veckan vägde mig och vågen visade +0,5 kg...och jag vet att det är hur dumt som helst att väga sig mer än en gång/vecka så i morgon lördag är ordinarie vägdag så då blundar jag nog med båda ögonen när jag ställer mig på vågen
  • stella­stella
    Äldre 5 Oct 08:00
    #56

    Hurra snoddasen vad duktig du är!!!!

    Själv hade jag bara minskat 0,1 kg Det positiva är att jag trots det hade minskat ca 3 cm runt magen plus någon cm på en del andra ställen på kroppen så jag fortsätter glatt 1 vecka till. Totalt på två veckor ahr jag minskat mitt magmått med 7 cm och med det är jag jättenöjd även om det inte syns på vågen!

    Så mitt tips till alla som vill gå ner i vikt lita inte bara på vågen utan mät er också.

  • brides­illy
    Äldre 6 Oct 11:36
    #57

    enligt skaldeman ska man ju mäta sig med ett hopknutet snöre så ser man ju sen när man inte fyller upp snöret mer sen

    men i början ser man det ju mer på ett centimeter mått. kanske ska använda sig av båda metoderna?

  • Zia 200906­18
    Äldre 6 Oct 12:55
    #58

    Hmm det där med det ihopknutna snöret lät ju som en bra idé, roligt när man ser resultatet så tydligt (förhoppningsvis;))

    Det kana nog vara bra att både väga och mäta sig så här i början, har man 2 källor istället för en. Kanske den ena iallfall visar på framgång medan den andra står still:)

  • MsMine­lli
    Äldre 6 Oct 13:54
    #59

    Jaaaaaaaaaaag vill också vara meeeeeed!

    Testade LCHF för första gången för typ en månad sen, och det är så grymt bra! Som TS säger - att slippa alla mattankarna och allt räknande är GULD VÄRT!

    Har schabblat runt och misshandlat mig själv med kolhydrater nån vecka nu (ibland är jag så dum att jag på något sätt prioriterar bort att äta bra när det är mycket att göra - vilket ju är så korkat eftersom det enbart leder till att jag då orkar med allt mycket sämre) men nu är kylen full med härligt feta och proteinrika saker och jag ser verkligen fram emot morgondagen - jag vet ju att jag mår SÅ mycket bättre utan kolhydrater...

    För övrigt håller jag bara med er alla; utan kolhydrater så blir man gladare, nöjdare och man slipper jobbiga sug och ilskna hungerskänslor... Heaven indeed

  • MsMine­lli
    Äldre 6 Oct 13:59
    #60

    Här har ni för övrigt ett lästips:

    www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp

    Jättebra och intressant, goda recept och tänkvärda ord. Läs från början!

  • stella­stella
    Äldre 7 Oct 08:25
    #61

    Tack för tipset en mycket inspirerande blogg!


    MsMinelli skrev 2009-10-06 13:59:07 följande:
    Här har ni för övrigt ett lästips:www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jspJättebra och intressant, goda recept och tänkvärda ord. Läs från början!
  • stella­stella
    Äldre 7 Oct 08:26
    #62

    Hej och välkommen!!!!


    MsMinelli skrev 2009-10-06 13:54:47 följande:
    Jaaaaaaaaaaag vill också vara meeeeeed!
  • stella­stella
    Äldre 9 Oct 09:50
    #63

    Är det inte konstigt....på tre veckor har jag minskat 0,4 kg i vikt och mitt midjemått har minskat med 9 cm??????

    Kan någon förklara vad som händer och vart tar det som suttit på magen vägen då jag inte går ner mer i vikt????

    Rätt vad det är kanske vågen visar jätte minus - hoppas hoppas - den borde ju det.

    Jag har i och för sig börjat röra på mig ganska mycket mer men muskler byggs inte så snabbt som på tre veckor. Från 0 ggr/vecka till 3 ggr/vecka....

    Tacksam för synpunkter

  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 10:26
    #64
    stellastella skrev 2009-10-09 09:50:15 följande:
    Är det inte konstigt....på tre veckor har jag minskat 0,4 kg i vikt och mitt midjemått har minskat med 9 cm??????Kan någon förklara vad som händer och vart tar det som suttit på magen vägen då jag inte går ner mer i vikt????Rätt vad det är kanske vågen visar jätte minus - hoppas hoppas - den borde ju det. Jag har i och för sig börjat röra på mig ganska mycket mer men muskler byggs inte så snabbt som på tre veckor. Från 0 ggr/vecka till 3 ggr/vecka....Tacksam för synpunkter
    Om du nu kör LCHF dieten oh tränar från 0-3 ggr i veckan så komemr du inte se så mycket skillnad på vågen. Fettet och proteinet omvandlas direkt till muskler men tar mindre plats än kroppsfettet. Det är en bra metod men det tar då längre tid att se vågen peka neråt. Lita på dina cm som försvinner istället för att rikta in dig på vågen.
    Jag vände på det o gick ner i vikt först o började tränad senare då jag vägde för mycket föt att ens gå, nu efter att jag opererata mig så får jag inte röra mig och då är LCHF den perfekta dieten!
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 10:58
    #65

    fil/mjölk med solrosfrön och krossade linfrön,
    plus att jag brukar koka ägg på kvällen innan
    så jag slipper det på morgonen. med lite majo!


    bridesilly skrev 2009-10-01 11:56:23 följande:
    frågar här också, vad äter man till frukost? de andra målen är lätt, bara att plocka bort kolhydrater och akta sig för socker men frukosten har jag stora problem med, VAD ska jag äta om jag inte orkar steka bacon? är inte så förtjust att äta det heller på morgonen
  • stella­stella
    Äldre 27 Nov 13:26
    #66

    Ah, den här gamla tråden har fått liv igen - kul!!!!

    Jag fortsätter och mår fantastiskt bra! Viktminskningen är nog ganska lagom ca 4 hg/vecka och det känner jag mig jättenöjd med!

    Till frukost äter jag två kokta ägg med smör/bregott samt 2 koppar kaffe med vispgrädde och på det håller jag mig gott och väl till lunch.

  • Sofieo­chJami­e
    Äldre 27 Nov 13:46
    #67

    Nästan 9 kg nu... sakta men säkert.
    Jag äter lite olika frukostar, brukar alltid köra en frukost tills jag tröttnar. inte en speciellt bra strategi :)
    Sesambröd med leverpastej eller sylta
    Äggröra med bacon
    Äggmjölk med choklad smak
    flatbröd med en massa pålägg
    Turkisk yoghurt m linfrö
    Smoothie på turkisk yoghurt o hallon
    överbliven lchf fläskpankaka :)

Svar på tråden LCHF någon fler