• stella­stella
    Äldre 23 Sep 07:47
    10093 visningar
    67 svar
    67
    10093

    LCHF någon fler

    Jag har precis börjat med LCHF, sedan i söndags dvs tre dagar, och jag är än så länge väldigt positiv. Inget sötsug, ingen hunger, inga fixerade tankar på mat, stort sett ett normalt liv!!! Alltså inte som med andra metoder ständiga tankar på mat och inget räknande av points eller kalorier så nu känns det som att jag har hittat "min" grej!!!!

    Måste säga att i början (och är fortfarande lite) var jag väldigt skeptisk och tänkte att jag kommer att gå upp massor med allt detta fett...så i går var jag tvungen att kontrollmäta bara för att se så att jag inte hade ökat och peppar peppar så ser det ut som det blivit lite mindre på måttbandet

    Efter den här långa inledningen har jag en lite fråga och det är att jag känner mig ständigt väldig varm som att förbränningen går på högvarv - är det någon fler som känner igen sig i det???

  • Svar på tråden LCHF någon fler
  • brides­illy
    Äldre 23 Sep 18:42
    #11

    Ni som äter denna diet, har ni köpt skaldemans kokbok nån av er?

    håller på att läsa hans bok nu och funderar på om jag ska köpa kokboken också

  • stella­stella
    Äldre 24 Sep 09:38
    #12

    Jag har precis köpt boken "Smörstekt" som jag fick i går och som jag bara hunnit bläddra i och den verkar ganska ok tycker jag, men jag blev lite besviken att det var så pass mycket efterrätter i den men det kanske kan vara bra om sötsuget skulle sätta in.


    bridesilly skrev 2009-09-23 18:42:15 följande:
    Ni som äter denna diet, har ni köpt skaldemans kokbok nån av er? håller på att läsa hans bok nu och funderar på om jag ska köpa kokboken också
  • stella­stella
    Äldre 24 Sep 09:42
    #13

    Nästa vecka ska jaf ha lite folk som kommer hem på klädvisning och då hade jag från börajn tänkt bjuda på äppelpaj mne det känns som att det går bort nu. Det jag har hittat och som jag kan tänka mig att bjuda på är ostkaka med sylt/färska bär och grädde.

    I receptet är det en 0,5 dl socker först tänkte jag ta bort det helt men då var det sågon som sa att det blev så salt (pga keson antar jag)Vad tror ni är det helt galet då den denna mängden delas på 6-8 personer sen behöver ju jag naturligtvis inte ta av den utan kan hålla mig till hallonen och grädden

  • Snodda­sen
    Äldre 24 Sep 11:49
    #14

    hej hej!

    vi har kört lchf i ca 7 månader, jag har gått ner 30 kg och sambon 11. vi har aldrig mått så bra som vi gör nu, sötsuget har försvunnit och vi har ett bra förhållande till mat. vi håller inte på att räkna kalorier utan vi äter enligt lchf och äter tills vi blir mätta! det känns helt fantastiskt! jag har alltid varit ganska överviktig och försökt banta och äta fettsnålt. visst jag har gått ner i vikt, men efter bara 2-3 månader har jag gett upp och sen lagt på mig lika mycket och mer därtill.

    vi har även insett hur bra våra kroppar mår av att inte äta denna mängd kolhydrater som man alltid annars får i sig. de gånger vi har ätit kolhydrater när man varit på fester eller kalas så har magen blivit helt körd efteråt och man riktigt känner vilken effekt kolhydraterna har på sötsuget och på hungern! jag har fortfarande en bit kvar innan jag är nöjd, skulle tippa på 25 kg till, men även när jag nått mitt mål kommer vi fortsätta äta lchf eftersom vi båda mår så mycket bättre av det!

  • Tokise­n
    Äldre 24 Sep 12:00
    #15

    Här e en till som kör med detta.
    Har hållt på i 3 veckor och gått ner 1,9kg och 3 cm i midjan.
    Sambon har tappat 6 cm i midjan på 2 veckor.
    JAg mår kanonbra med etta, äter när jag e hungrig och e inte hungrig jämt som jag va innan INGET sötsug alls och det e så underbart skönt och slippa.
    Kommer köra detta tills jag gått ner till d jag vill och sen öka LITE med kolhydrater.

  • stella­stella
    Äldre 24 Sep 12:19
    #16

    Jag är som sagt inne på min första vecka och skillnaden är stor i hur jag mår!
    Ska bli spännande att se på måttbandet (trasig våg) på söndag om det har gett någon effekt. Är livrädd att det ska ha ökat på för hur det än är så känns det läskigt md all denna grädde.

    Och tänk i morse blev det t.o.m en skvätt grädde i kaffet )

  • Tokise­n
    Äldre 24 Sep 12:30
    #17

    även om du inte minskat så ge inte upp, för ibörjan så kan d va trögt för kroppen inte e inställd på fettdieten.
    Jag har alltid vispgrädde i kaffet

  • Snodda­sen
    Äldre 24 Sep 12:42
    #18

    du behöver inte vara rädd för fettet, du kommer lära dig att älska det :D smör och grädde är några av huvudingredienserna när man öppnar vårt kylskåp. folk brukar bli chockade över vad vi har i kylen för de är så vana att själva köpa massa lightprodukter.

  • stella­stella
    Äldre 24 Sep 12:54
    #19

    Tja vi har börjat omforma vårt kylskåp till förmån för vispgrädde och äkta creme fraiche och för första gången i hela mitt liv köpte jag i förrgår ett paket SMÖR, hihi.

    Gjorde blomkålsmos i måndags och det kändes verkligen HELT groteskt med all denna grädde

    Jag tror faktiskt att det har minskat i midjan för skärpet till mina jeans gick mycket lättare att knäppa i morse men på söndag får vi se!

  • Snodda­sen
    Äldre 24 Sep 13:44
    #20

    Men visst är det härligt att kunna äta riktigt gräddig mat, finns det något bättre än en äkta gräddsås och att steka i smör, maten smakar så mycket bättre!

    Har du vägdag på söndag eller? själva kör vi fredagar. festar man till det under helgen och äter för mycket kolhydrater så har man veckan på sig att rätta till det :)

Svar på tråden LCHF någon fler