• Culete
    Äldre 7 Sep 00:53
    12244 visningar
    10 svar
    10
    12244

    Har alla massa lekar och aktiviteter på sitt bröllop?

    Verkar oerhört vanligt att man har massa lekar och andra aktiviteter på sitt bröllop, men är jag ensam om att skippa allt sånt?

    Vi kommer satsa på samtal, god mat med flera rätter etc samt dans för de som vill.

    Måste man spexa på bröllop, eller kan jag känna mej säker med att vi avstår sånt?

  • Svar på tråden Har alla massa lekar och aktiviteter på sitt bröllop?
  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 7 Sep 08:08
    #1

    Vi hade inte planerat ngr lekar men det hade däremot våra gäster :) Vi kände inte att de var vi, då vi inte gillar lekar varken min man eller jag... Men det blev lyckat iaf :)

  • Äldre 7 Sep 08:30
    #2

    Vi kommer inte heller ha några lekar. Har meddelat vår toastmaster att vi inte
    vill ha den typen av underhållning. Känner mig bara obekväm i såna situationer!
    Vi vill också satsa på att umgås och prata med våra vänner och dansa.

  • Flygan­de taxen
    Äldre 7 Sep 08:35
    #3

    Vi kommer nog att ha annan underhållning än dans. Men inte direkt nåt spex (iaf inte som vi planerat in själva).
    Har varit på flera bröllop där det, enligt mig, blev tråkigt för att det helt enektl fanns för lite att göra. Därför tänker jag försöka se till att ingen får tråkigt på vår fest.

    Så vi ska antagligen ta med vår PS2:a till festen så kan folk spela singstar eller dansa på dansmatta. Till dansen så ska mannen få starta Tekken-turnering (fight-spel) med "pojkarna", eftersom han avskyr att dansa. Det är ju hans fest med, så han måste ju också få ha roligt

    Men klassiska aktiviteter som typ allsång och spex så hoppar vi över, tycker inte om sånt.

  • deliri­ous
    Äldre 7 Sep 09:32
    #4

    vi kommer inte heller ha några lekar, lr ja vi har inte planerat det...jag gillar verkligen inte sådana situationer ...däremot kommer vi har ett band som spelar på kvällen så då blir det ju dans för fuöa muggar..Men jag tror att det blir lite allsånger i festhäftet så man kan liva upp stämningen med det i alla fall :)

  • Culete
    Äldre 7 Sep 09:37
    #5

    Jag undrar lite om man skall ha festprogram trots att man skippar lekar, allsång och dyl. Bordsplaceringen kommer finnas på en stor tavla så alla snabbt finner sin plats men samtidigt tycker jag det är fint med gästpresentation och lite om brudparets historia etc. Kanske ngn dikt med i och lite sånt?

    Men då kanske det räcker med ett program / bord snarare än ett / person? Vi är inte mkt för att alla skall sitta med näsan i pappret utan vill att alla skall umgås och prata. Vill ngn prompt läsa kan man ju turas om, eller?

  • evst
    Äldre 7 Sep 09:41
    #6

    Inga lekar, inget spex, inga aktiviteter. Har varit på många stora fester med klädkod och många gäster och aldrig att det har blivit långdraget.

  • Hjarta­fró
    Äldre 7 Sep 09:55
    #7

    Vad menar ni med "lekar"?

    Vi kommer att ha allsång (dock inte ENBART bröllopsomskrivna låtar) och eventiella aktiviteter som toastmastern/gästerna hittar på.

    Jag har varit på en del bröllop utan några som helst aktiviteter eller sånger, men däremot med typ 15 långdragna tal, och ja... det KAN bli långdraget och trist. Särskilt om de flesta gästerna är gamla släktingar och/eller kusiner som helst vill vara någon annanstans.

  • Svanbo­et
    Äldre 7 Sep 11:20
    #8

    Jag är för lekar och aktiviteter vid denna typ av sittning. Det är givetvis inte med nödvändighet sagt att brudparet ska stå för underhållningen! Festen, tycker jag, handlar ju om att fira tillsamans MED brudparet och då ska de ju inte behöva uthärda sådant som känns otrevligt bara för gästernas skull. Sen så har ju jag och min sambo lite "hårdare" humor och tar inte så lätt illa upp.

    Att blanda tal och sång och "spex" tycker jag höjer stämningen och det är trevligt att se att folk har bemödat sig om att skapa något speciellt för brudparet.

  • Culete
    Äldre 7 Sep 15:15
    #9

    Varken min m2b, jag, eller de flesta vi kommer bjuda kommer vara "spexpersoner". Vi kommer ha mkt politiskt folk samt generaler etc och det känns inte lämpligt med massa lekar etc då. Men sen har vi ju de mer "vanliga" personerna och jag vill att även de skall trivas och kunna umgås och prata även om bröllopet kanske har en mer formell känsla över sej så är ju alla ändå familj och vänner. Ingen skall ju behöva känna sej obekväm. Men hur löser man det, utan massa lekar, allsång och dyl på bästa sätt?

    Vi är dessutom att om man går ut på vanlig restaurang en vardag så tar middagen ca 3 timmar... Tänk er då ett bröllop, det kommer bli betydligt längre sittning än så.

    Vi bor i Spanien och kommer bjuda in folk från både spanien, sverige, england och usa. Och ytterst få kan komunicera på fler språk än modersmålet. (svenskarna kan ju men dom är i stor minioritet)

    Vi kommer bjuda minst 100 gäster/50 sällskap, men alla kommer ju inte kunna komma iofs.

    Har ni tips på hur man kan underlätta för de mer "blyga" personer utan spexande med i bilden tackas det och tas emot med öppna armar. =)

    Och betr. festprogram gör vi nog så att det blir ett häfte/bord. De som vill kika kan kika, de som inte vill slipper, och vissa kanske tom kan kika tillsammans och prata om vad som finns däri utan att alla sitter med näsan i var sitt häfte. Tror knappast folk kommer vilja ta med sej sånt hem...

  • Dalkul­la79
    Äldre 7 Sep 15:18
    #10

    Om man inte kommer ha dans på programmet och bara bakgrundsmusik "utomhus" vad kan man mera hitta på??

Svar på tråden Har alla massa lekar och aktiviteter på sitt bröllop?