• BMTS
    Äldre 27 Aug 15:49
    11145 visningar
    79 svar
    79
    11145

    Hur orolig ska man vara för svininfluensan?

    Just nu pratas det överallt om svininfluensan och jag undrar hur orolig man egentligen bör vara? Jag planerar semesterresa i höst, ska man avstå och hålla sig hemma för att vara mer "säker"? Som jag har förstått det är influensan inte farligare än annan influensa utan skillnaden är att den är mer smittsam.

    Vad säger ni, är ni oroliga för detta?

  • Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 14 Sep 19:45
    #61

    Ja jag har nu förmodligen genomlidit den. 2 veckor med hög feber, brutal ledvärk, ilningar i ben och armar, illamående och frossasvettningar, heeela kittet.
    Fick öroninflamation som bonus på slutet ;)

    Så nu är jag ännu mer bestämd att inte vaccinera mig.
    Fick dock rådet att vara hemma minst 3 dagar efter att febern släppt. Vilket jag gjorde för smittorisken, men tror ni försäkringskasan tillåter det??? Nej.

    Så det kostar att vara rädd om andra.

  • jofman­ytalen­ts
    Äldre 15 Sep 08:47
    #62

    Har haft det i huset! Och brorsan hemma hos sig. Min man hade det, brorsan och hans fru hade det, och ingen gång blev barnen sjuka, varken deras eller våra trots närkontakt. Jag blev inte heller smittad. De som var sjuka var det i ett par dagar, lite mer febriga o trötta än vanligt, men vi lever allihop och har varken tryne eller knorr

  • 090208
    Äldre 15 Sep 20:11
    #63

    Fick ni inte panik??
    Jag ar ju som sagt inte sa orolig att jag ska aka pa det, men om jag val far beskedet blir jag nog skit-radd.
    Jag tror det blir sa for oss med bra halsa, man blir inte mer sjuka an vad ni blev. Men bara for att det ar en san stor grej kommer jag sakert gora pa mig om jag skulle fa det. Trots att jag i nulaget ar helt cool...


    jofmanytalents skrev 2009-09-15 08:47:09 följande:
    Har haft det i huset! Och brorsan hemma hos sig. Min man hade det, brorsan och hans fru hade det, och ingen gång blev barnen sjuka, varken deras eller våra trots närkontakt. Jag blev inte heller smittad. De som var sjuka var det i ett par dagar, lite mer febriga o trötta än vanligt, men vi lever allihop och har varken tryne eller knorr
  • jofman­ytalen­ts
    Äldre 15 Sep 20:20
    #64

    Ne, varför ska man bli ett dugg rädd om man inte har typ HIV eller annan immunsupprimerande sjukdom? Basala hygienrutiner tror jag var hjälten i det här "dramat", vilket gjorde att jag o barnen slapp drabbas. Men ärligt, media har gjort väldigt mycket skada, folk tror att det är en ny pest som sprids men det som gjort H1N1 mer allvarlig än de vanliga influensaepidemierna som kommer varje höst, är att det är lättare att smittas, inte att fler dör. Det är bara en annan åldersgrupp än man är van vid, och det som ligger bakom mediahysterin är oron för att alla arbetsföra ska insjukna samtidigt, vilket skulle orsaka stora förluster för näringslivet och stora kommunala instanser som skolor.

  • 090208
    Äldre 15 Sep 22:02
    #65

    Ja alltsa, jag tror nog att jag klarar mig. Men eftersom det har blivit en san stor grej i media har jag ju (tyvarr!) blivit paverkad. Alla har hort talas om det...

  • Undert­ecknad
    Äldre 16 Sep 15:23
    #66

    Man kan nog bli "ett dugg rädd" om man är gravid och bär på en annan människa. Hade jag inte varit gravid hade jag inte brytt mig lika mycket, men nu skulle jag vilja se tvångsvaccinering så att jag (som är lite orolig över hur den typen av kvicksilver som finns i vaccinet kan påverka min bebis hjärna) inte behöver oroa mig för att bli smittad. För jag har redan svårt att andas med bebben som klämmer på lungorna...
    Så iväg med er och vaccinera er så att jag slipper bli smittad av er!


    jofmanytalents skrev 2009-09-15 20:20:31 följande:
    Ne, varför ska man bli ett dugg rädd om man inte har typ HIV eller annan immunsupprimerande sjukdom? Basala hygienrutiner tror jag var hjälten i det här "dramat", vilket gjorde att jag o barnen slapp drabbas. Men ärligt, media har gjort väldigt mycket skada, folk tror att det är en ny pest som sprids men det som gjort H1N1 mer allvarlig än de vanliga influensaepidemierna som kommer varje höst, är att det är lättare att smittas, inte att fler dör. Det är bara en annan åldersgrupp än man är van vid, och det som ligger bakom mediahysterin är oron för att alla arbetsföra ska insjukna samtidigt, vilket skulle orsaka stora förluster för näringslivet och stora kommunala instanser som skolor.
  • sms å fotbol­l
    Äldre 16 Sep 15:38
    #67
    JustMeAndMyLove skrev 2009-09-14 19:45:41 följande:
    Ja jag har nu förmodligen genomlidit den. 2 veckor med hög feber, brutal ledvärk, ilningar i ben och armar, illamående och frossasvettningar, heeela kittet.Fick öroninflamation som bonus på slutet ;)Så nu är jag ännu mer bestämd att inte vaccinera mig.Fick dock rådet att vara hemma minst 3 dagar efter att febern släppt. Vilket jag gjorde för smittorisken, men tror ni försäkringskasan tillåter det??? Nej.Så det kostar att vara rädd om andra.
    Stackare. Min mamma blev sjukskriven i två veckor varav den sista just för att vara på den säkra sidan och inte smitta. Gäller nog att få tag på en bra läkare (som vanligt)...
  • Im yours
    Äldre 16 Sep 17:27
    #68

    Hej!

    Jag har inte läst hela tråden. Men kopierar en kommentar om denna flunsa som jag fick till min blogg. Ha det gott!/ Liz

    Visst har folk dött i denna s.k. "farliga" influensa, men jag måste ändå påpeka att den totala dödssiffran (över hela världen) ligger på ca 2200 pers. Det dör betydligt fler människor av den vanliga influensan varje år, för att inte tala om AIDS och andra sjukdomar som kräver tusentals om inte miljontals liv.
    Aftonblad och andra intelligensbefriade nyhetsmedel tycker jag blåser upp detta "hot" från svininfluensan till alldeles för stora proportioner. Är det egentligen något att oroa sig för?
    Som nämnas bör, att jag bor i Mexico City, i samma land där svininfluensan först upptäcktes. Det hela blåstes upp till enorma proportioner här också, men nu, ca 5 månader senare, finns här ingenting. Man märker absolut ingenting av denna influensa längre, förutom att man på flygplatsen får fylla i en lapp vid ankomst till landet om man under de senaste dagarna haft förkylningssymptom.
    Jag menar bara att "hotet" verkar vara överskattat, om inte ens ursprungslandet har några problem längre.

  • 090208
    Äldre 16 Sep 17:37
    #69

    Hur manga har pa BT vet sakert att dom faktiskt haft det?

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Sep 05:24
    #70

    Om du inte har alvarliga symptom får du inte komma till sjukhus. De testar heller inte personer i onödan eftersom det är dyrt.
    Men influensor slår tydligen ut varran så det är i regel en dominerande influensa som alla får ett år och sen skiftar det till nästa så sa de på sjukvårdsupplysningen) :)

    Och det där med att bli påverkad av media, haha, det blev jag med :P Har aldrig ringt sjukvårdsupplysningen så ofta under en och samma sjukvecka :P Man blir ju nojjig tyvärr


    090208 skrev 2009-09-16 17:37:30 följande:
    Hur manga har pa BT vet sakert att dom faktiskt haft det?
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Sep 05:26
    #71

    Läkaren sjukskrev mig utan problem, det är FK som bestämmer om jag får pengar eller inte. De kan helt strunta i ett läkarutlåtande om de vill :(
    Inte första gången jag råkat ut för det. *suck*

    sms å fotboll skrev 2009-09-16 15:38:38 följande:


    Stackare. Min mamma blev sjukskriven i två veckor varav den sista just för att vara på den säkra sidan och inte smitta. Gäller nog att få tag på en bra läkare (som vanligt)...
  • Miss Biii
    Äldre 17 Sep 10:42
    #72

    Har inte läst hela tråden, men kollade snabbt igenom den och de flesta verkar ju inte vara så oroliga, vilket glädjer mig. Media är fruktansvärda m att skrämma upp oss! "Nu har EN dött i influensan"
    Herregud, jag hörde att 5000 svenskar dör varje år i den "vanliga" influensan!! Men det talas det inte om (???)
    Men frågan om vaccineringen är intressant. Har lyssnat på olika debatter m olika experter och professorer, och de är inte överens vilket jag tycker är jobbigt. Jag har hela tiden tänkt att jag INTe ska vaccinera sig. Sen hörde jag av en forskare som sa att det är inte bra för oss att vaccinera oss mot just den här influensan utan det är bättre att få den och därmed stärka immunförsvaret... Men samtidigt finns det dem som menare att vi måste ta ett samhällsansvar och vacinera oss för att inte smitta andra, andra som är i riskgrupperna. Vaccinet är ju bara ca 90% säkert oxå. Jag är ganska kluven för jag är mer orolig för andra än för mig själv, skulle aldrig förlåta mig själv om jag smittade någon som blev väldigt sjuk. Barn under 3 år ska ju inte få sprutan och jag träffar ju mina vänner småbarn. Man kan ha influensan utan symtom, då smittar man ju hej vilt... Såg på landstingets hemsida där jag bor att jag ska få vaccinera mig v.45!! LÅNG TID dit, vaccinet hade behövts så mkt tidigare!!!! om det nu ens behövts? Men nu har de lagt 3 miljarder på detta onödiga(?) vaccin som dessutom kommer såååå sent. *suck*
    Är nån lika förvirrad som jag?? Hur ska man ta det slutgiltiga beslutet??

  • Bluebr­ide
    Äldre 16 Nov 18:08
    #73

    Här vill de att min 11 månaders dotter ska ta den. Men vilka är dessa sk riskgrupper. Jag har uruselt immunförsvar å är rädd att min dotter oxå har det, hon är dessutom prematurbarn med bpd en lungsjukdom, jag har ingen aning hur vi ska göra, men ska hon ta ska jag ta det samtidigt så vi är sjuka samtidigt.

  • El amor
    Äldre 16 Nov 18:28
    #74

    vi fick vårat första fall på jobbet idag.. (arbetar på en förskola) barnet är jätte sjuk, så bara att hålla tummarna för att det går bra för barnet och att inga fler får det. Jag kommer att vaccinera min son i veckan och hoppas att jag får vaccin snart jag med. Det är ju nytt nu att barn över 6 månader får vaccinera sig så jag hoppas att så många som möjligt tar sprutan så att vi inte får en epidemi på jobbet..

  • KatjaB
    Äldre 16 Nov 18:53
    #75

    själv är jag ju inte så rädd för min del att jag skulle dö, eller så, men jag vill inte att barnen ska bli sjuka och sen känns det lagom lockande med tanken att vi båda skulle bli skjuka, hur ska man orka med att ta hand om barnen om man själv är jättesjuk?
    Att vara sjuk i vanlig influensa är ju för jäkligt och det känns inte speciellt lockande att få svininfluensa som dessutom är mer smittsamt.

    Så vi ska ta vaccin, min sambo som har astma är ju dessutom mer mottaglig. Om barnen ska ta spruta vet jag inte än, vi har inte bestämt oss riktigt.

  • Äldre 16 Nov 19:00
    #76

    Jag har inte heller läst riktigt hela tråden men jag måste bara säga att jag var och vaccinerade mig igår. Mycket för att där är en liten grabb i m2b's släkt som vi träffar en hel del som har stora luftvägsproblem och inte kan vaccineras ännu och som troligtvis skulle bli väldigt sjuk om han fick influensan. Både jag och sambon mår piss av det lilla vi fått i oss genom vaccinet. Fruktansvärd ledvärk och huvudvärk och han har feber, ont i halsen och hosta. Ingen av oss har sovit nåt i natt och jag har mått illa. Min arm värker sjukt mycket. Kan knappt ta påå mig jackan så jag tänker bara en sak. "Är så sjukt glad att jag vaccinerade mig" För om det är så här det känns nu, tänk då hur vidrigt dåligt man troligtvis mår om man får den riktiga influensan. De säger ju dessutom att ju starkare biverkningar man får på sprutan desto värre hade man troligtvis drabbats om man blev smittat på riktigt.

  • KatjaB
    Äldre 16 Nov 19:23
    #77

    riskgrupperna kan du läsa om på landstingets hemsida. Du kan nog inte ta sprutan samtidigt, din dotter får den på bvc medans du får gå dit alla andra går.. med rätt lång väntetid dessutom då många står i kö. Här i stan vaccinerar de i närheten av därjag jobbar, har stått folk i kö i 2 timmar och ännu längre för att få sina sprutor.. är ju bättre att ta sprutan när det inte är samma kaos och hålla sig hemma om man har möjlighet till det

    ------


    Bluebride skrev 2009-11-16 18:08:37 följande:
    Här vill de att min 11 månaders dotter ska ta den. Men vilka är dessa sk riskgrupper. Jag har uruselt immunförsvar å är rädd att min dotter oxå har det, hon är dessutom prematurbarn med bpd en lungsjukdom, jag har ingen aning hur vi ska göra, men ska hon ta ska jag ta det samtidigt så vi är sjuka samtidigt.
    l
  • 090208
    Äldre 16 Nov 21:08
    #78

    What??

    Låter ju inte värre än själva gris-sjukan. Kan knappt ta på sig jackan?? Inte värt det anser jag, hur stor är risken att du får influensan lixom...


    Sundance skrev 2009-11-16 19:00:25 följande:
    Jag har inte heller läst riktigt hela tråden men jag måste bara säga att jag var och vaccinerade mig igår. Mycket för att där är en liten grabb i m2b's släkt som vi träffar en hel del som har stora luftvägsproblem och inte kan vaccineras ännu och som troligtvis skulle bli väldigt sjuk om han fick influensan. Både jag och sambon mår piss av det lilla vi fått i oss genom vaccinet. Fruktansvärd ledvärk och huvudvärk och han har feber, ont i halsen och hosta. Ingen av oss har sovit nåt i natt och jag har mått illa. Min arm värker sjukt mycket. Kan knappt ta påå mig jackan så jag tänker bara en sak. "Är så sjukt glad att jag vaccinerade mig" För om det är så här det känns nu, tänk då hur vidrigt dåligt man troligtvis mår om man får den riktiga influensan. De säger ju dessutom att ju starkare biverkningar man får på sprutan desto värre hade man troligtvis drabbats om man blev smittat på riktigt.
  • Sonja6­8
    Äldre 16 Nov 21:19
    #79

    Jag var inte speciellt orolig, men hade ändå tänkt låta vaccinera min familj (två barn 4 resp 6 år gamla). Den yngsta hade RS-virus när hon var bebis och har haft en hel del luftvägsbesvär så jag tänkte att vi gör det för hennes skull.
    Men vi hann aldrig!
    Helt plötsligt fick hon 40.6 i feber, hosta, snuva och ont i huvudet och benen som hon sa. Sedan blev resten av familjen sjuk. Sexåringen fick 39.5 i feber spydde en gång, sov två dygn och sen var hon kryare. Jag och min man fick feber ett par dagar, muskelvärk, huvudvärk och hosta. Som en vanlig influensa ungefär.
    Men lillan hon hade över 40 graders feber, som visserligen gick upp och ner med hjälp av febernedsättande men utan det, 40 grader, i nio dygn ! Och hostade så hon nästan inte fick luft.
    Tillslut bråkade jag på VC så att de tog influensaprov, lungröntgen och dessutom blev hon ordentligt undersökt och det togs en massa prover på barnkliniken på länssjukhuset. TACK vare att hon hela tiden druckit ordentligt så var hon inte uttorkad och behövde inte läggas in på sjukhus.
    Vi fick senare provsvar att det VAR svininfluensa plus en annan bakterie som inte var så farlig.
    Två veckor var hon krasslig. En riktig pärs!
    Nu är hon frisk och kry och jag tycker det känns onödigt för vår familj att vaccinera oss.

Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?