• BMTS
    Äldre 27 Aug 15:49
    11151 visningar
    79 svar
    79
    11151

    Hur orolig ska man vara för svininfluensan?

    Just nu pratas det överallt om svininfluensan och jag undrar hur orolig man egentligen bör vara? Jag planerar semesterresa i höst, ska man avstå och hålla sig hemma för att vara mer "säker"? Som jag har förstått det är influensan inte farligare än annan influensa utan skillnaden är att den är mer smittsam.

    Vad säger ni, är ni oroliga för detta?

  • Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?
  • 090208
    Äldre 30 Aug 11:50
    #11

    Jajaja... Aven om vaccinet ar helt ofarligt hade jag inte tagit det. Ar inte alls orolig. Och om jag mot all formodan skulle fa gris-sjukan sa tror jag att jag kommer klara det. Nar det val hander, da tar jag medicin.

    Senaste 2 veckorna verkar det ha varit hysteri i Sverige om man far tro tidningarna jag laser pa natet...

  • shakyn­ose
    Äldre 30 Aug 12:31
    #12

    Jag tycker ju att man inte bara ska tänka på sig själv utan även på dem man eventuellt utsätter för smittorisk ifall man skulle insjukna. Jag är vältränad och frisk och skulle antagligen klara mig bra, men skulle alla jag träffar göra det?

  • shakyn­ose
    Äldre 30 Aug 12:34
    #13
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-29 19:12:59 följande:
    Eftersom man inte vet vilka biverkningar den kommer ha MEN att biverkningar med största sannoilkhet kommer vara ovanliga. Kanske 1 på 10.000 så ser man å¨det som ett nödvändigt ont.Att 1 på 10.000 skulle få men för livet är inte viktigt eftersom den individen lätt kan offras för samhällets bästa.Det är att sätta samhället framför individen och det är enligt mig fel
    Det är inte tal om att offra någon eftersom ingen kan tvinga någon annan att ta en spruta.
  • Hammer­man
    Äldre 30 Aug 12:45
    #14

    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-29 19:12:59 följande:


    Eftersom man inte vet vilka biverkningar den kommer ha MEN att biverkningar med största sannoilkhet kommer vara ovanliga. Kanske 1 på 10.000 så ser man å¨det som ett nödvändigt ont.Att 1 på 10.000 skulle få men för livet är inte viktigt eftersom den individen lätt kan offras för samhällets bästa.Det är att sätta samhället framför individen och det är enligt mig fel
    Okej, det dyker alltså upp en influensa av pandemiska mått. Antagligen så kommer fler än 1 på 10.000 att få bestående men av själva influensan. Alltså erbjuder man vaccinering till befolkningen, företrädesvis riskgrupper. Som betyder att betydligt färre behöver dö eller drabbas av biverkningar.

    Var tusan blir det här ett moraliskt fel? Ska vi avskaffa elnätet och bo i backstugor också?
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 30 Aug 18:18
    #15

    Mediahysterin gör att folk inte tänker själv. De går ut med siffror på att det kan bli x antal smittade och x anatal döda, siffror som verkar helt tagna ur luften. Är det verkligen ingen som minns katastrofartiklarna om fågelinfluensan?

    Folk blir sjuk och folk dör. Det finns så otroligt många sjukdommar som skördar många många fler liv men inte pungas det ut miljarder på det! För de sjukdommarna drabbar inte svenksa samhället i stort. Får folk canser så går det ofta långsamt, man hinner ersätta de busschaförer och sjuksköterskor som får canser. Därför anses det inte värt att lägga massa pengar på dem.

    Moraliskt fel skiter jag i, det är bara korkat att lägga pengar på ett o-testat vaccin och dessutom tillåta scandinavier att vara testgrupp för resten av världen.

    Smitorisken gör att om man är sjuk så ska man visa respekt och stanna hemma, även om man inte är säker på att det är svininfluensan. Samma princip som när vinterkräksjukan slår varje år, man går inte till jobbet/skolan om man är sjuk. Punkt.


    shakynose skrev 2009-08-30 12:34:41 följande:
    Det är inte tal om att offra någon eftersom ingen kan tvinga någon annan att ta en spruta.
  • 090208
    Äldre 30 Aug 18:59
    #16

    "Nagra fick svininfluensa och folk gar runt med skyddsmasker, miljoner manniskor har dott av HIV men anda vill ingen anvanda kondom."
    Skamt som gar runt polarna har.

    Na allvarligt talas, jag vaccinerar mig bara om det blir sadar som pa film, ALLA far det. Nar slakt och vanner insjunknar, eller jag ar den enda kvar i familjen som inte vaccinerat mig, da gor jag det. Men som det ser ut nu sa behovs det inte anser jag.

  • 090208
    Äldre 30 Aug 19:00
    #17

    Nagon som vet HUR manga over hela varlden som egentligen dott??

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 31 Aug 05:52
    #18

    www.smi.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/influensarapporter/sasongen-20082009/

    Booorde stå här nånstans, orkade inte leta :)
    Har sett siffror i AB och så men de ska man väl inte lita till hundra på antar jag.

    Blev chockad dock av den där fett-doktorns kaxighet i tidningen! Hon tycker tydligen att alla ska byta till hennes diet och sluta gå på mamografi och vaccinera sig eftersom INGEN som äter hennes diet blir sjuk! Jisses, vilket uttalande...


    090208 skrev 2009-08-30 19:00:01 följande:
    Nagon som vet HUR manga over hela varlden som egentligen dott??
  • shakyn­ose
    Äldre 31 Aug 08:52
    #19

    "Mediahysterin gör att folk inte tänker själv. De går ut med siffror på att det kan bli x antal smittade och x anatal döda, siffror som verkar helt tagna ur luften."

    Det står tydligt att läsa i SMI´s rapporter och jag tycker inte att de verkar tagna ur luften.

    "Är det verkligen ingen som minns katastrofartiklarna om fågelinfluensan? Folk blir sjuk och folk dör. Det finns så otroligt många sjukdommar som skördar många många fler liv men inte pungas det ut miljarder på det!"

    Vilka sjukdomar talar du om nu? Vad jag vet så forskas det rejält på väldigt många sjukdomar och det är garanterat miljoners miljarder som läggs på det varje år.

    "För de sjukdommarna drabbar inte svenksa samhället i stort. Får folk canser så går det ofta långsamt, man hinner ersätta de busschaförer och sjuksköterskor som får canser. Därför anses det inte värt att lägga massa pengar på dem."

    Ja, precis som du säger: Folk blir sjuka och folk dör. Det är en naturlig del av livet och samhället. Därmed inte sagt att man inte försöker finna bot mot t.ex. cancer. Det forskas en hel del både i Sverige och internationellt.

    "Moraliskt fel skiter jag i, det är bara korkat att lägga pengar på ett o-testat vaccin och dessutom tillåta scandinavier att vara testgrupp för resten av världen."

    För det hade varit mindre korkat om man testat på somalier eller indier? Skit i att det är moraliskt fel, liksom...

    "Smitorisken gör att om man är sjuk så ska man visa respekt och stanna hemma, även om man inte är säker på att det är svininfluensan. Samma princip som när vinterkräksjukan slår varje år, man går inte till jobbet/skolan om man är sjuk. Punkt."

    Inkubationstid, folk anser sig inte ha råd att vara hemma, svininfluensan sprider sig snabbare än andra sjukdomar blablabla
    Även om alla smittade skulle hålla sig hemma, så skulle det kunna innebära att en stor del av de sjuksköterskor som ska ta hand om både cancerpatienter och influensasmittade inte kan gå till jobbet. Då kan det hända att fler dör.
    Även om alla smittade svenskar överlever sjukdomen, så kan deras sjukfrånvaro få stora konsekvenser för ekonomin. Antagligen har dessa bedömts som så pass allvarliga att kostnaden för vaccinering är försumbar.

  • shakyn­ose
    Äldre 31 Aug 08:55
    #20
    090208 skrev 2009-08-30 19:00:01 följande:
    Nagon som vet HUR manga over hela varlden som egentligen dott??
    Jag har läst att det är drygt 2000 som dött sedan april.
Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?