• BMTS
    Äldre 27 Aug 15:49
    11159 visningar
    79 svar
    79
    11159

    Hur orolig ska man vara för svininfluensan?

    Just nu pratas det överallt om svininfluensan och jag undrar hur orolig man egentligen bör vara? Jag planerar semesterresa i höst, ska man avstå och hålla sig hemma för att vara mer "säker"? Som jag har förstått det är influensan inte farligare än annan influensa utan skillnaden är att den är mer smittsam.

    Vad säger ni, är ni oroliga för detta?

  • Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Aug 16:13
    #1

    Jag är int emer ororlig än för andra influensor. Folk dör varje dag, inte ser jag att man lägger miljarder på aids-medeciner till afrika trots att det skördar miljoner offer framför våra ögon...

    Jag hoppas det går bra för de insjuknande men jag hoppas folk kommer hålla sig kritisk till vaccineringen som inte testats som den bör. USA tex väntar för att få se hur vi scandinaver reagerar på medicinen innan de själva börjar dela ut den.
    Andra vaciner har lett till autism hos barn, hjärnskador och andra bestående men.

    Så jag håller mig hemma, undviker sjukhus och tvättar händerna ofta istället för att vaccinera mig.

    Hälften av det man oroar sig för händer inte, andra hälften händer. Så varför oroa sig?

  • Hjarta­fró
    Äldre 27 Aug 16:51
    #2

    Är inte mer orolig än vanligt, hittade många bra svar i Netdoktors expertchatt - www.netdoktor.se/forkylning-infektion/

  • Hjarta­fró
    Äldre 27 Aug 16:51
    #3

    Hm, länken funkade inte, försöker igen.

    www.netdoktor.se/forkylning-infektion/

  • didis
    Äldre 27 Aug 16:59
    #4

    Att resa iväg hade jag inte tvekat på men hade jag suttit som personalansvarig inom, säg äldrevården, hade jag bunkrat upp med vikarier att ringa in!

    Det är framförallt på befolkningsnivå influensan är ett problem, att många kommer att vara sjuka samtidigt. Hur fungerar tex busstrafiken om 20% av chaufförerna blir sjuka samtidigt som i vissa prognoser. Sopåkarna?

    Det som skiljer "svinet" från den vanliga influensan (som folk dör i varje år) är att unga drabbas hårdare än äldre, vanligtvis är det tvärtom.

    Det finns vad jag vet inget fastslaget samband mellan vaccinationer och autism och riskerna rent allmänt är större att avstå från vaccinationer av barnsjukdomar än att vaccinera.

    Vad gäller svininfluensa så är jag itne längre egenföretagare och kan kosta på mig att vara sjuk numer. Så jag har inte bestämt mig för om jag ska vaccinera mig än eller låta bli. Jag är inte rädd för influensan men kan man undvika en influensaperiod är det alltid trevligt, själv brukar jag bli jättesjuk och tro att jag kommer dö...

  • 090208
    Äldre 27 Aug 17:03
    #5

    Jag ar inte alls orolig. Bor i London dar det tydligen ar varst i Europa (eller..?). Har 2 polare som jamnt springer runt med handsprit i handvaskan och ska tvinga pa mig det. Orka...

    Haller med JustMeAndMyLove.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Aug 17:16
    #6

    Det är inte fastslaget pga att tidigare vaccinationers forskning hemligstämplats och sen "försvunnit". Finns hundratals barn som fått plötsliga hjärnsjukdommar, autism och liknande och hundratals läkare som lyckats koppla det till vacciner (inte denna vaccin). Men medicin är en miljardindustri och vem vill förlora pengar på att den enskilda människan dör/blir sjuk.
    Jag känner igen en mediahystri när jag ser än, och jag tycker det är synd att staten går in med miljarder för att skydda företagen från att förlora inkomst pga insjuknande arbetare.


    didis skrev 2009-08-27 16:59:26 följande:
    Att resa iväg hade jag inte tvekat på men hade jag suttit som personalansvarig inom, säg äldrevården, hade jag bunkrat upp med vikarier att ringa in!Det är framförallt på befolkningsnivå influensan är ett problem, att många kommer att vara sjuka samtidigt. Hur fungerar tex busstrafiken om 20% av chaufförerna blir sjuka samtidigt som i vissa prognoser. Sopåkarna?Det som skiljer "svinet" från den vanliga influensan (som folk dör i varje år) är att unga drabbas hårdare än äldre, vanligtvis är det tvärtom.Det finns vad jag vet inget fastslaget samband mellan vaccinationer och autism och riskerna rent allmänt är större att avstå från vaccinationer av barnsjukdomar än att vaccinera. Vad gäller svininfluensa så är jag itne längre egenföretagare och kan kosta på mig att vara sjuk numer. Så jag har inte bestämt mig för om jag ska vaccinera mig än eller låta bli. Jag är inte rädd för influensan men kan man undvika en influensaperiod är det alltid trevligt, själv brukar jag bli jättesjuk och tro att jag kommer dö...
  • didis
    Äldre 28 Aug 09:15
    #7

    Det finns inga forskare som skulle hålla något sådant hemligt! Tänk vilka forskningsanslag de skulle få i många år framöver om de kunde visa samband mellan autism och vacciner!

    En snabb slagning på PubMed gav följande artikel från 2009 av Miller och Reynolds: Autism and vaccination-the current evidence

    "CONCLUSIONS: Rigorous scientific studies have not identified links between autism and either thimerosal-containing vaccine or the measles, mumps, and rubella vaccine."

    Många barnsjukdomar kan ge allvarlig följdsjukdomar och riskerna är större med att avstå från vaccinationer.

    Detta gäller nu barnsjukdomar, inte svininfluensa.

    Staten går in med gratis vaccin, givetvis inte för att skydda företagen utan Sveriges ekonomi. Inte minst kommuner o landsting är gigantiska arbetsgivare och som sagt - hur gör man om inte infrastrukturen fungerar pga många ligger hemma i feber?


    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-27 17:16:44 följande:
    Det är inte fastslaget pga att tidigare vaccinationers forskning hemligstämplats och sen "försvunnit". Finns hundratals barn som fått plötsliga hjärnsjukdommar, autism och liknande och hundratals läkare som lyckats koppla det till vacciner (inte denna vaccin). Men medicin är en miljardindustri och vem vill förlora pengar på att den enskilda människan dör/blir sjuk.Jag känner igen en mediahystri när jag ser än, och jag tycker det är synd att staten går in med miljarder för att skydda företagen från att förlora inkomst pga insjuknande arbetare.
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 29 Aug 16:28
    #8

    Banvaccinerna idag säger jag inget om, men det är inte länge sen det stormade kring äldre barnvaccinationer i bla. USA.

    Men VILL man ta ett vaccin mot en influensa som skördar färre liv än trafiken, ett vaccin utan tillräcklig forskning bakom, så varsegod. Jag kommer inte göra det.

    Att 30% av befolkningen kommer stanna hemma från jobben låter som en enorm överdrift. Och om infrastrukturen skulle "slås ut", gissa vad som händer:
    Vi måste anpassa oss!

    Vi har gjort det förr, kommuner och landsting förlorade mer pengar pga den ekonomiska kris vi är i just nu än vad de skulle förlora på flunsan.

    I Norrland är det inte ovanligt att det tar timmar för ambulans och polis att ta sig fram. Nere i Stockholm skrivs det i tidningar om en person väntat över 10 minuter. Om ambulans och sjukhuspersonal blir sjuka kommer det uppstå problem med det är inte första gången.

    Jag tror inte på att skada individen för att rädda samhället, kalla mig korkad men det är min tro.


    didis skrev 2009-08-28 09:15:38 följande:
    Det finns inga forskare som skulle hålla något sådant hemligt! Tänk vilka forskningsanslag de skulle få i många år framöver om de kunde visa samband mellan autism och vacciner!En snabb slagning på PubMed gav följande artikel från 2009 av Miller och Reynolds: Autism and vaccination-the current evidence"CONCLUSIONS: Rigorous scientific studies have not identified links between autism and either thimerosal-containing vaccine or the measles, mumps, and rubella vaccine."Många barnsjukdomar kan ge allvarlig följdsjukdomar och riskerna är större med att avstå från vaccinationer.Detta gäller nu barnsjukdomar, inte svininfluensa. Staten går in med gratis vaccin, givetvis inte för att skydda företagen utan Sveriges ekonomi. Inte minst kommuner o landsting är gigantiska arbetsgivare och som sagt - hur gör man om inte infrastrukturen fungerar pga många ligger hemma i feber?
  • shakyn­ose
    Äldre 29 Aug 17:05
    #9
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-29 16:28:06 följande:
    Banvaccinerna idag säger jag inget om, men det är inte länge sen det stormade kring äldre barnvaccinationer i bla. USA.Men VILL man ta ett vaccin mot en influensa som skördar färre liv än trafiken, ett vaccin utan tillräcklig forskning bakom, så varsegod. Jag kommer inte göra det.Att 30% av befolkningen kommer stanna hemma från jobben låter som en enorm överdrift. Och om infrastrukturen skulle "slås ut", gissa vad som händer: Vi måste anpassa oss! Vi har gjort det förr, kommuner och landsting förlorade mer pengar pga den ekonomiska kris vi är i just nu än vad de skulle förlora på flunsan.I Norrland är det inte ovanligt att det tar timmar för ambulans och polis att ta sig fram. Nere i Stockholm skrivs det i tidningar om en person väntat över 10 minuter. Om ambulans och sjukhuspersonal blir sjuka kommer det uppstå problem med det är inte första gången.Jag tror inte på att skada individen för att rädda samhället, kalla mig korkad men det är min tro.
    Huh? Hur får du ihop det resonemanget? Samhället består av en massa individer och om man misslyckas med att SKYDDA så många som 30% från att bli smittade så får det enorma konsekvenser. Vacciner ska skydda individen, och eventuella biverkningar får ändå betraktas som mildare än själva sjukdomen.
    Om individen skulle skadas av vacciner så skulle det inte finnas någon mening alls med dem. Förutom vårt samhälles fiender då.
    Själv tror jag att konspirationsteorier är till större skada för både samhället i stort och för den enskilda individen, än vad influensavaccinet är
    Jag kommer definitivt att vaccinera mig om det blir gratis.
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 29 Aug 19:12
    #10

    Eftersom man inte vet vilka biverkningar den kommer ha MEN att biverkningar med största sannoilkhet kommer vara ovanliga. Kanske 1 på 10.000 så ser man å¨det som ett nödvändigt ont.
    Att 1 på 10.000 skulle få men för livet är inte viktigt eftersom den individen lätt kan offras för samhällets bästa.

    Det är att sätta samhället framför individen och det är enligt mig fel


    shakynose skrev 2009-08-29 17:05:05 följande:
    Huh? Hur får du ihop det resonemanget? Samhället består av en massa individer och om man misslyckas med att SKYDDA så många som 30% från att bli smittade så får det enorma konsekvenser. Vacciner ska skydda individen, och eventuella biverkningar får ändå betraktas som mildare än själva sjukdomen.Om individen skulle skadas av vacciner så skulle det inte finnas någon mening alls med dem. Förutom vårt samhälles fiender då.Själv tror jag att konspirationsteorier är till större skada för både samhället i stort och för den enskilda individen, än vad influensavaccinet är Jag kommer definitivt att vaccinera mig om det blir gratis.
Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?