• Theres­e o Henrik
    Äldre 10 Aug 20:27
    14437 visningar
    15 svar
    15
    14437

    Bjärka-Säby gamla slottet

    Hej på er,
    Vi har bokat Bjärka-Säby gamla slottet till vår bröllopsfest. Nu undrar jag om det finns några i forumet som har haft den lokalen tidigare och har bra tips.

    Vi kommer att använda P2 catering.

    Jag söker egentligen tips och råd om saker som funkade bra och saker som funkade mindre bra. Vad ingick och vad ingick inte fast ni kanske räknat med det.

    Allt tips och idéer är välkomna. Vad var bra och vad var mindre bra.

    Tacksam för erfarenhet.

    //Therese

  • Svar på tråden Bjärka-Säby gamla slottet
  • Ex animo
    Äldre 10 Aug 20:30
    #1

    Hej!

    Har själv inte gift mig där men var på en väns bröllop där för ett år sedan. Helt underbart!!!!!! Mycket bra val av plats!!! Kommer bli otroligt lyckat med den charmiga omgivningen!!

  • emelie­ochlin­us
    Äldre 11 Aug 13:19
    #2

    Hej! Vi har vår bröllopsfest där på lördag! Gifter oss i Landeryds kyrka. Vi ska också ha P2 som catering. Jag kan säkert komma med tips efteråt. När gifter ni er? Vilken kyrka/vigsellokal?

  • Snutti­s2
    Äldre 11 Aug 21:16
    #3

    vi kommer också att ha vår middag med efterfest på bjärka säby..och har satsat på P 2 catering...vi gifter oss den 29:e och vill gärna höra vad som gick bra /sämre för er som haft..jag är skitstressad över alla tusen papper som man är tvungen att skriva under...alla info man måste ha klart..vi ska betala sista svängen nu i veckan....men gifter vi oss först så ska jag självklart fylla på med goda råd...

  • Theres­e o Henrik
    Äldre 13 Aug 21:23
    #4

    Ni får mer än gärna återkomma med tips och idéer efter era bröllopsfester på Bjärka. Så nyiken!!!

    Hoppas att ni får en bra och härlig dag/kväll/natt.

    //Therese

  • emelie­ochlin­us
    Äldre 21 Sep 11:23
    #5

    Hej!
    bröllopet på Bjärka-Säby blev fantastiskt fint!
    Ägarna skickar ju ut ganska utförlig info om vad som ingår och inte. Mitt tips är också att sova i deras bröllopssvit på Gamla slottet istället för på Nya slottet som många gör. Det är mycket fräschare på gamla slottets bröllopssvit och så är det eget badrum där, vilket det inte är på nya slottet.

  • 1 Grevin­nan
    Äldre 5 Oct 12:18
    #6

    Hej! Vi tänkte med boka den lokalen, men ändrade oss efter att vi träffat kvinnan som hyrde ut den, en hel A4-sida med regler och saker man inte fick göra! Fy, nej det blir ett annat fint slott utanför Söderköping istället, Husby säteri, kanonmysigt! Min sambos syster gifte sig på Bjärka-Säby, de fick inte tillbaka depositionen på 3000 och fick dessutom betala för en sak som gått sönder. Och hon är jättenoga med allt. Man måste lämna lokalen i pricis det skick som ni hyrde den i och hon har alltid rätt. Vad ni än gör åk inte in med andra bilar än de hon fått reg. nummer på för då blir hon galen och spela inte längre än till kl 0200.
    Supermysigt, vackert och fint slott med en tokig ägare! Lycka till!

  • 1 Grevin­nan
    Äldre 5 Oct 12:19
    #7

    P2 hade iallafall mycket god mat och proffsig personal!

  • emelie­ochlin­us
    Äldre 5 Oct 13:29
    #8

    Det stämmer att hon är väldigt noga med att man ska följa alla regler, särskilt det där med bilarna. Och alla regler gjorde nog mig rätt nervös i förväg om jag ska vara ärlig. Men bröllopet blev verkligen som en saga där!
    Jag tycker väl det inte är så konstigt om man får ersätta saker som man tagit sönder, eller? Och man behövde inte alls lämna slottet i exakt det skick man hyrt det i. Man skulle däremot grovstäda, vilket innebar ta med sig sina saker därifrån, inkl tomglas och flaskor. Skulle tömma papperskorgar och samla ihop i säckar som man däremot kunde lämna där. Man behövde inte dammsuga och städa toaletter och sånt.
    Depositionen på 2000kr får man tillbaka om man hållit kontraktet och efterlevt de regler som ingår.
    Vi var jättenöjda! (trots att det var lite omständigt att samla in registreringsnummer på bilar, ange kontaktuppgifter på alla olika funktionärer ex brandansvarig, transportansvarig, parkeringsansvarig mm)

    1 Grevinnan skrev 2009-10-05 12:18:38 följande:


    Hej! Vi tänkte med boka den lokalen, men ändrade oss efter att vi träffat kvinnan som hyrde ut den, en hel A4-sida med regler och saker man inte fick göra! Fy, nej det blir ett annat fint slott utanför Söderköping istället, Husby säteri, kanonmysigt! Min sambos syster gifte sig på Bjärka-Säby, de fick inte tillbaka depositionen på 3000 och fick dessutom betala för en sak som gått sönder. Och hon är jättenoga med allt. Man måste lämna lokalen i pricis det skick som ni hyrde den i och hon har alltid rätt. Vad ni än gör åk inte in med andra bilar än de hon fått reg. nummer på för då blir hon galen och spela inte längre än till kl 0200. Supermysigt, vackert och fint slott med en tokig ägare! Lycka till!
  • Carste­f2010
    Äldre 6 Oct 20:24
    #9

    Höhö, vi har bokat Bjärka Säby till nästa sommar! Har dock ännu inte hört något om brandansvarig, tranportansvarig mm mm, men avtalet är iaf underskrivet! Antar att det kommer senare då..... Visst är det mycket regler men jag kan förstå det för ordningens skull, det verkar vara hårt belastat och uthyrt väldigt mycket!

    Ni som haft er fest där och ätit frukost dagen efter, blir det inte stressigt när man måste vara ute till 12???

    Therese & Henrik: Vi var på "visning" av slottet fredagen innan ni skulle gifta er. Det var såååå fint dekorerat! Gillade allt guldigt till det vita. Vi har valt ljusgrön/lime och vitt, hoppas att det också blir finfint! Hur upplevde ni lokalen?

  • 1 Grevin­nan
    Äldre 9 Oct 10:22
    #10

    Det kommer säkert bli jättebra, ska ni se, men vi gillar inte för mycket regler. Så vi klarade inte av henne samt att vi blev varnade av släktingar som gift sig där, alla jag hört talas om får inte tillbaka depositionen på 3000 kr, så räkna med att det kostar 12000 kr att hyra slottet. Man kunde utöka tiden dagen efter till 13 tror jag, till en kostnad av 1000kr/h.
    De är klart att de är dädda om slottet från 1600-talet och så bor de ju grannar de som äger det. men att man inte fick gå ut efter middagen och var tvungen att ha massa "vakter" blev lite för mycket för oss. Vi fick heller inte skjuta fyrverkerier.
    För de som inte bestämt lokal ännu kan jah varmt rekomendera Husby säteri utanför Söderköping, minst lika fint vid havet och supertrevlig personal!

  • Äldre 28 Jul 13:37
    #12

    Ni som hade bröllop på Bjärka Säby, hur var det? Berätta allt Oskyldig

  • Äldre 27 Jan 16:23
    #13

    Hej!
    Vi har bokat den 2 april och vill oxå gärna höra om någon har några tips. Framförallt kring inredning och blommor. Hur mycket hade ni? Vi kommer även viga oss ett av rummen på övervåningen. Någon mer som har gjort det?

  • Äldre 20 Oct 18:23
    #14

    Hejsan! 

    Jag ser att den här tråden är vääldigt gammal men hittar ingen annan i forumet om just Bjärka Säby. Jag och min kille tänker nog också välja att ha bröllopsfesten i gamla delen av herrgården, vad kostar det att hyra ett dygn? 
    Tacksam om det finns ngn som snappar upp det här:) 
    /Katta

  • Äldre 20 Oct 23:12
    #15
    +1

    Vi hade vårt bröllop där i maj och det var helt underbart!! Minns inte priset exakt, tror det var 15-18 k. Men det är ju bara att ringa och höra.

    Du som frågade om pynt - vi hade bara vita enkla buketter i vaser och murgröna emellan som slingrade sig upp på kandelabrarna de har och det var supersnyggt!

    Vi använde moto catering som hade otroligt bra mat + service! Rekommenderas varmt.

Svar på tråden Bjärka-Säby gamla slottet